Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Prezes ZP Polska Rada Winiarstwa o poszczególnych segmentach rynku wina, perspektywach i planach (pełny wywiad)

  • Autor: Barbara Woźniak, portalspozywczy.pl
  • Data: 24-05-2017, 12:47
Prezes ZP Polska Rada Winiarstwa o poszczególnych segmentach rynku wina, perspektywach i planach (pełny wywiad)
Jerzy Kwaśniewski, prezes ZP PRW fot. ZP PRW

Jerzy Kwaśniewski, prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa mówi w wywiadzie dla serwisu portalspozywczy.pl o rozwijającym się wciąż rynku wina w Polsce, o zachowaniach poszczególnych kategorii rynku wina w ubiegłym roku i ich perspektywach, a także o trendach na rynku alkoholi oraz zadaniach nowoutworzonych komitetów ds. win gronowych i napojów fermentowanych w ramach ZP PRW.

Jak można ocenić rynek wina w 2016 r.? Jak się zachowywał, jakim podlegał czynnikom?

Rynek wina w Polsce w 2016 r. rozwijał się zgodnie z przewidywaniami, nie było wielkich niespodzianek.  Sprzedaż wina od kilku lat rośnie stabilnie w tempie 5-6 proc. rocznie i póki co spodziewamy się dalszej kontynuacji tego trendu.

Główną część rynku win gronowych stanowią niezmiennie wina spokojne. Polacy wybierają najczęściej wina czerwone, półwytrawne i półsłodkie, jednak wraz z ich dojrzałością konsumencką rożnie zainteresowanie smakami wytrawnymi. Stopniowo też wzrasta cena wybieranego wina.

Jakie wina wybierali Polacy?

Hitem minionego roku okazały się wina musujące wyższej jakości. Prosecco bez wątpienia można nazwać akceleratorem rozwoju tej kategorii. W roku 2015 wielkość rynku Prosecco nie przekraczała 500 000 litrów, podczas gdy w roku 2016 został odnotowany wzrost o prawie 140 proc. (wg. danych CMR, panel sklepów detalicznych, bez dyskontów i Horeca).  

Dużo większym zainteresowaniem niż w poprzednich latach cieszyły się też inne jakościowe wina musujące jak np. Cava czy Szampan.

Zjawisko to nie było dla nas zaskoczeniem, jest zgodne z globalnymi trendami. Światowe prognozy wskazują na wina musujące, jako jedną z najszybciej rozwijających się kategorii alkoholowych na świecie.

Spodziewamy się tu zatem kontynuacji wzrostu oraz związanej z nim zmiany modelu konsumpcji, który został odnotowany w ostatnim czasie. Spożycie win musujących nie będzie się wiązało jedynie z wielkimi okazjami, jak było do tej pory. Polacy przekonali się, że napoje te są znakomite również na co dzień, szczególnie w sezonie letnim.

A co z winami owocowymi?

Kolejną kategorią, która zachowała się w pełnej zgodzie z przewidywaniami są wina owocowe. Od lat obserwujemy ciągły spadek ich sprzedaży. Polscy producenci zdają sobie sprawę z potrzeby zmian, które muszą zajść na krajowym rynku, żeby pojawiły się trendy rosnące.

Nastąpi to, gdy wyroby jakościowe i ekologiczne staną się głównymi markami przedsiębiorstw. W tym celu konieczne jest jednak wsparcie i stworzenie odpowiedniego środowiska prawnego, uporządkowanie systemu celnego i promocja produkcji krajowej.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (24 444) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH