Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Afryka może być żyłą złota dla polskich producentów wódki

  • Autor: Barbara Woźniak, portalspozywczy.pl
  • Data: 06-05-2014, 12:34
Afryka może być żyłą złota dla polskich producentów wódki
fot. Fotolia

Afryka może być w przyszłości żyłą złota dla polskiego eksportu i dla polskich producentów wódki, którzy na razie borykają się z konsekwencjami wyższego podatku akcyzowego i spadkami konsumpcji na polskim rynku - mówi w wywiadzie dla serwisu portalspozywczy.pl Andrzej Szumowski, prezes Stowarzyszenia Polska Wódka (Polish Vodka Association PVA).

- Pojawia się cały szereg komentarzy i artykułów opisujących budzenie się gospodarki Afrykańskiej - Mozambik, Afryka Południowa, Angola, Nigeria, Kenia, czy nawet Etiopia, gdzie przemiany następują z dnia na dzień w tamtym do niedawna wydawałoby się dość ubogim kraju - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Andrzej Szumowski.

- Zatem Afryka może niedługo się stać swojego rodzaju Klondike (nad rzeką Klondike odkryto złoża złota w 1896 r.- przyp. red.) dla polskiego eksportu - dodaje.

Polscy producenci wódki mogliby wejść na tamtejsze rynki z produktami premium.

- W krajach afrykańskich mało jest polskich firm, mało jest polskich produktów, natomiast chyba najszybciej możemy wejść z produktami rolno-spożywczymi, w tym z polską wódką, bo jest to towar szybko rotujący i konsumpcyjny. I w tym przypadku też mówię o produktach premium i wyższych. Według mojej wiedzy istnieją już plany artykułowane przez niektórych producentów, chociażby związane z Wyborową, mocniejszego wejścia na rynek afrykański - mówi prezes Stowarzyszenia PVA.

- Również Turcja jest potężnym rynkiem, który jest po sąsiedzku z Unią Europejską, ale przez polskich producentów jest niekoniecznie doceniany - dodaje.

- Zatem eksport powinien być jednym z priorytetów przyszłości rozwoju polskiej branży spirytusowej. Natomiast nie będzie sukcesów w eksporcie, jeśli nie będziemy silni polską wódką na rynku krajowym - podkreśla.

Po załamaniu eksportu w 2012 roku producentom napojów spirytusowych w Polsce udało się odrobić straty i wysłać w 2013 roku za granicę 20 proc. więcej wódki w ujęciu rocznym. Głównie do Francji oraz Stanów Zjednoczonych.

Branża jednak ocenia, że w związku z dużą podwyżką akcyzy - o 15 proc. - na wyroby spirytusowe od początku 2014 roku raczej nie uda się w tym roku utrzymać tempa wzrostu eksportu. Producenci, szczególnie mniejsi, będą musieli najpierw ustabilizować sytuację w Polsce, a dopiero potem myśleć o podboju rynków zagranicznych.

W 2013 roku eksport wódki z Polski wzrósł do 40,25 mln litrów z 33,5 mln litrów, a całej kategorii napojów spirytusowych do 50,75 mln litrów z 44,5 mln litrów. Zwiększyła się też wartość eksportu przekraczając w przypadku wódki 120 mln euro.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 640) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.