REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Afryka może być żyłą złota dla polskich producentów wódki

  • Autor: Barbara Woźniak, portalspozywczy.pl
  • Data: 06-05-2014, 12:34
Afryka może być żyłą złota dla polskich producentów wódki
fot. Fotolia

Afryka może być w przyszłości żyłą złota dla polskiego eksportu i dla polskich producentów wódki, którzy na razie borykają się z konsekwencjami wyższego podatku akcyzowego i spadkami konsumpcji na polskim rynku - mówi w wywiadzie dla serwisu portalspozywczy.pl Andrzej Szumowski, prezes Stowarzyszenia Polska Wódka (Polish Vodka Association PVA).

REKLAMA

- Pojawia się cały szereg komentarzy i artykułów opisujących budzenie się gospodarki Afrykańskiej - Mozambik, Afryka Południowa, Angola, Nigeria, Kenia, czy nawet Etiopia, gdzie przemiany następują z dnia na dzień w tamtym do niedawna wydawałoby się dość ubogim kraju - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Andrzej Szumowski.

- Zatem Afryka może niedługo się stać swojego rodzaju Klondike (nad rzeką Klondike odkryto złoża złota w 1896 r.- przyp. red.) dla polskiego eksportu - dodaje.

Polscy producenci wódki mogliby wejść na tamtejsze rynki z produktami premium.

- W krajach afrykańskich mało jest polskich firm, mało jest polskich produktów, natomiast chyba najszybciej możemy wejść z produktami rolno-spożywczymi, w tym z polską wódką, bo jest to towar szybko rotujący i konsumpcyjny. I w tym przypadku też mówię o produktach premium i wyższych. Według mojej wiedzy istnieją już plany artykułowane przez niektórych producentów, chociażby związane z Wyborową, mocniejszego wejścia na rynek afrykański - mówi prezes Stowarzyszenia PVA.

- Również Turcja jest potężnym rynkiem, który jest po sąsiedzku z Unią Europejską, ale przez polskich producentów jest niekoniecznie doceniany - dodaje.

- Zatem eksport powinien być jednym z priorytetów przyszłości rozwoju polskiej branży spirytusowej. Natomiast nie będzie sukcesów w eksporcie, jeśli nie będziemy silni polską wódką na rynku krajowym - podkreśla.

Po załamaniu eksportu w 2012 roku producentom napojów spirytusowych w Polsce udało się odrobić straty i wysłać w 2013 roku za granicę 20 proc. więcej wódki w ujęciu rocznym. Głównie do Francji oraz Stanów Zjednoczonych.

Branża jednak ocenia, że w związku z dużą podwyżką akcyzy - o 15 proc. - na wyroby spirytusowe od początku 2014 roku raczej nie uda się w tym roku utrzymać tempa wzrostu eksportu. Producenci, szczególnie mniejsi, będą musieli najpierw ustabilizować sytuację w Polsce, a dopiero potem myśleć o podboju rynków zagranicznych.

W 2013 roku eksport wódki z Polski wzrósł do 40,25 mln litrów z 33,5 mln litrów, a całej kategorii napojów spirytusowych do 50,75 mln litrów z 44,5 mln litrów. Zwiększyła się też wartość eksportu przekraczając w przypadku wódki 120 mln euro.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (28 535) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH