Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Alkohole i używki

Akcyza na płyny do e-papierosów zahamuje rozwój rynku?

Strona 2 z 2

Dodatkowo, każda polska firma produkująca e-liquidy będzie zobowiązana do zgromadzenia kapitału stanowiącego zabezpieczenie podatkowe, które może wynosić - w zależności od wielkości produkcji - od kilkuset tysięcy do kilku milionów złotych. Przedsiębiorcy z sektora MŚP musieliby zatem składać zabezpieczenie w gotówce lub płacić akcyzę z góry, co wymagałoby dodatkowego finansowania. Innym wymogiem stawianym przez autorów projektu ustawy akcyzowej, w kontekście generowania dodatkowych kosztów, jest dostosowanie opakowań płynów do e-papierosów pod kątem banderolowania.

– W obecnym kształcie projektu ustawy akcyzowej, obowiązek podatkowy na dzień 1 stycznia 2018 r. będą mogli spełnić tylko przedstawiciele rynku wyrobów tytoniowych, czyli międzynarodowe koncerny. Należy wziąć pod uwagę, że mali i średni producenci e-liquidów w Polsce nie posiadają założonych składów akcyzowych, co oznacza dla nich kolejne inwestycje i czas potrzebny na uzyskanie niezbędnych pozwoleń. Jest duże prawdopodobieństwo, że firmy nie będą w stanie udźwignąć takich kosztów oraz obowiązków administracyjnych. Sytuacja ta rodzi dalsze niebezpieczeństwo powstania tzw. szarej strefy – tłumaczy Justyna Lipowicz z LIPRO e-Liquid Production. – Warto zauważyć, że to właśnie małe i średnie przedsiębiorstwa napędzają budżet państwa płacąc podatki VAT i PIT. Dodatkowo tworzą nowe miejsca pracy hamując bezrobocie – dodaje.

Przedsiębiorcy z branży e-papierosów podkreślają, że minął niecały rok, odkąd weszła w życie znormalizowana Ustawa tytoniowa - zgodnie z nią, na polskie firmy nałożono obowiązek zgłaszania wszystkich oferowanych produktów i wykonania zaawansowanych badań laboratoryjnych, co wiązało się z ogromnymi opłatami. Obecnie kwota za rejestrację jednego produktu w przypadku dużych przedsiębiorstw wynosi 4275,69 zł i jest mnożona o ilość wariantów smakowych oraz tzw. mocy
e-liquidów, które dana firma zamierza sprzedawać. Przykładowo, jeśli przedsiębiorstwo posiada w swoim portfolio 10 smaków jednej marki e-liquidu, w 3 stężeniach nikotyny, wówczas rejestruje 30 produktów, co daje łączną kwotę ponad 128 000 zł, jaką musi ponieść polski producent. Aby móc zarejestrować produkty, konieczne jest wykonanie badań laboratoryjnych, co wiąże się z kolejnym wydatkiem w kwocie około 100 000 zł. Do tego dochodzą koszty związane z przystosowaniem opakowań do nowej ustawy.

Polska jest jednym z największych rynków w UE pod względem użytkowników elektronicznych papierosów i liczba ta cały czas rośnie. W ocenie przedsiębiorców zbyt wcześnie wprowadzona akcyza na e-liquidy, a co za tym idzie nowe regulacje prawne, które generują wysokie koszty i duże zmiany organizacyjne, mogą zahamować dotychczasowy rozwój rynku oraz firm z sektora MŚP i spowodować tym samym utratę kilku tysięcy miejsc pracy.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

papierosy elektroniczne RSS ALERT    /    e-papierosy RSS ALERT    /    liquidy do e-papierosów RSS ALERT    /    Lipro e-Liquid Production RSS ALERT    /    Justyna Lipowicz RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.229.76.193
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.