Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Alkohole z Polski nie są doceniane, potrzebne wsparcie dla małego biznesu

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 09-08-2016, 13:53
Alkohole z Polski nie są doceniane, potrzebne wsparcie dla małego biznesu
fot. Shutterstock

Alkohole z Polski, szczególnie te produkowane przez mniejsze firmy, nie zawsze są doceniane. Szkocka whisky czy francuski koniak są uznawane za alkohole wyrafinowane, podczas gdy rodzime wyroby traktuje się po macoszemu. Kraje, które odpowiednio promują swoje wyroby, osiągają przychody nie tylko ze sprzedaży, ale także np. z turystyki alkoholowej.

W Polsce od wieków wytwarzane są niezliczone warianty wódek gatunkowych i likierów. Pomimo niesprzyjających przepisów prawnych, pojawia się coraz więcej lokalnych zakładów, gdzie produkuje się alkohole słynące z wysokiej jakości doceniane na rynkach całego świata. Rodzimi producenci mają natomiast problem z przebiciem się przez reklamę potężnych zagranicznych wytwórców.

Niezbędne jest więc stworzenie przepisów, które wesprą polski biznes spirytusowy – podobnie jak ma to miejsce w Wielkiej Brytanii czy Stanach Zjednoczonych. Główną barierą rozwoju dla producentów alkoholi są przepisy ustawy o przeciwdziałaniu alkoholizmowi, sięgające nawet 1956 roku.

Polski rynek alkoholowy został znacznie ograniczony przez władze komunistyczne, które zniszczyły wszelką innowacyjność, stawiając jedynie na produkcję czystej wódki. Jednak dawna różnorodność powoli się odradza. Mimo iż wódka to produkt kojarzony z Polską, nie umiemy wykorzystać jego potencjału. Zarówno Szkoci, jak i Francuzi uczynili z sektora napojów wysokoprocentowych dochodowy biznes, który przynosi tym krajom znaczące zyski. Rocznie rzesze turystów odwiedzają np. gorzelnie w Szkocji. W Polsce wódkę traktuje się z pewną rezerwą, na co na pewno ma wpływ pryzmat alkoholizmu. Warto zaznaczyć, że prawie 90 procent koniaku czy whisky trafia na eksport. Tymczasem współczynnik ten dla naszego alkoholu wynosi zaledwie 20 procent.

- Wynika to z braku jednolitej strategii rozwoju i wsparcia ze strony administracji państwowej. Dochodzą do tego niesprzyjające regulacje prawne, wysokie podatki, brak działań promocyjnych za granicami kraju, nie wspominając już o utrudnionej komunikacji z konsumentem. Aby producent mógł zaistnieć, musi wesprzeć swoje działania ogromnymi nakładami na public relations i dozwoloną reklamę – mówi Maciej Zarzecki, autor książki „Alkohole w Polsce i na świecie – przewodnik barmana”.

- Dla początkujących i niewielkich wytwórni bardzo często jest to bariera nie do przejścia. Można nawet zaryzykować stwierdzenie, że napoje spirytusowe są dyskryminowane pod względem podatkowym, co powoduje zwiększanie się „szarej strefy” w strukturze sprzedaży. Według statystyk, może to być od 10 do nawet 20 procent udziału w rynku – dodaje.

KOMENTARZE: (1)

Możliwość komentowania została tymczasowo wyłączona.

  • Obserwator 14-08-2016, 12:14:
Kolejny tekst będący "odkrywaniem Ameryki". Większość liczących się polskich marek jest w rękach zagranicznych koncernów i to one czerpią pożytki z eksportu tychże. Mali i średni producenci stanowią margines i poruszają się po niszach rynkowych. Podlegając tym samym przepisom, co wielcy producenci, są pozbawieni szansy na szerszy rozwój z powodu braku możliwości finansowania efektu skali - w tym szerszej promocji na rynkach zagranicznych. Władze - głównie służby zagraniczne - nie wspierały i nie wspierają eksportu polskich alkoholi - przez "wstydliwe konotacje" z patologią. A Rosjanom, Francuzom i Anglikom jakoś to nie przeszkadza...

Zobacz wszystkie komentarze (1)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (14 689) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.