Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Ardanowski: Nie powinniśmy się wstydzić polskiej wódki

  • Autor: AT, portalspozywczy.pl
  • Data: 20-07-2016, 14:57
Ardanowski: Nie powinniśmy się wstydzić polskiej wódki
Jan Krzysztof Ardanowski, wiceprzewodniczący sejmowej Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, fot. Paweł Pawłowski

- Nie widzę żadnego powodu, dla którego powinniśmy się wstydzić polskiej wódki, w szczególności tej produkowanej według definicji oznaczenia geograficznego. Jest to jeden z niewielu produktów spożywczych, który może być ważnym elementem polskiego eksportu - mówił Jan Krzysztof Ardanowski, wiceprzewodniczący sejmowej Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi podczas III Kongresu Branży Spirytusowej.

Według Ardanowskiego polska wódka to jeden z niewielu produktów spożywczych, które można sprzedawać na całym świecie, nawet w krajach odmiennych kulturowo i położonych w dużej odległości od Polski.

- Alkohole mocne na świecie produkuje się z tego, co jest pod ręką. Tam gdzie mieli trzcinę produkują rum, z ryżu robi się sake, whisky powstało tam gdzie rośnie jęczmień zamiast żyta, a gdy popsuły się jabłka ktoś wymyślił calvados. Natomiast w Europie Środkowej i Skandynawii były surowce do produkcji wódek i spirytusu. Ale to nie jest żaden powód żebyśmy my, Słowianie czy Skandynawowie wstydzili się produktu, który jest historyczny i osiągnął bardzo wysoką jakość - dodał.

Jak zauważył poseł Prawa i Sprawiedliwości pozostałe kategorie alkoholi w Polsce są albo zdominowane przez podmioty zagraniczne albo zbyt małe, aby poważnie myśleć o odgrywaniu dużej roli w eksporcie.

- Piwo produkują w Polsce cztery światowe browary. Mamy wino owocowe... Szanuję polskich winiarzy i bardzo ich wspieram, ale klimatu nie zmienimy i nie sądzę żebyśmy stali się drugą Portugalią, Hiszpanią czy południową Francją. Na popularności zyskuje cydr, które może się rozwinąć w większą niszę. Są nalewki, które wykonujemy w sposób amatorski, czy destylaty owocowe, ale to zawsze będą rynki niszowe. Co mamy w takim razie promować? Nie pozostaje nam zatem nic innego niż alkohole mocne, polska wódka czysta lub smakowa - dodał.

Wiceprzewodniczący sejmowej Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi przyznał, że potrzebna jest też praca nad zmianą mentalności polskiego społeczeństwa.

- Musimy przejść z myślenia o polskiej wódce jako pół litra z ogórkiem i zrozumieć, jest to nasz atut na świecie. Czeka nas duża praca nad zmianą myślenia społeczeństwa. Natomiast nie mówmy, że nie można nic zrobić, bo klasie średniej kojarzy się to z socjalizmem. Pracujmy nad zmianą mentalności społeczeństwa, a wtedy będziemy mieli sukces - dodał.

Debata "Alkohol a gospodarka i eksport" była jednym z trzech paneli dyskusyjnych zorganizowanych podczas III Kongresu Branży Spirytusowej, który odbył się 22 czerwca 2016 r. w budynku Ministerstwa Rozwoju w Warszawie.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (4)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • wódka 25-07-2016, 13:43:
zakazać wódki jak w islamie, bo część społeczeństwa potrzebuje zakazów bo nie ma własnego rozumu, to zakazać wszystkim...
  • Ajatollah 21-07-2016, 14:31:
No i po to się wybiera do parlamentu ekspertów. Dno i wodorosty.
  • wifi 21-07-2016, 09:01:
no widac że wiec co mówi . A z drugiej strony to produkt jak każdy inny więc czemu mamy nie promować swoich produktów? :-)

Zobacz wszystkie komentarze (4)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (20 256) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 263)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH