Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Ardanowski: Nie powinniśmy się wstydzić polskiej wódki

  • Autor: AT, portalspozywczy.pl
  • Data: 20-07-2016, 14:57
Ardanowski: Nie powinniśmy się wstydzić polskiej wódki
Jan Krzysztof Ardanowski, wiceprzewodniczący sejmowej Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, fot. Paweł Pawłowski

- Nie widzę żadnego powodu, dla którego powinniśmy się wstydzić polskiej wódki, w szczególności tej produkowanej według definicji oznaczenia geograficznego. Jest to jeden z niewielu produktów spożywczych, który może być ważnym elementem polskiego eksportu - mówił Jan Krzysztof Ardanowski, wiceprzewodniczący sejmowej Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi podczas III Kongresu Branży Spirytusowej.

Według Ardanowskiego polska wódka to jeden z niewielu produktów spożywczych, które można sprzedawać na całym świecie, nawet w krajach odmiennych kulturowo i położonych w dużej odległości od Polski.

- Alkohole mocne na świecie produkuje się z tego, co jest pod ręką. Tam gdzie mieli trzcinę produkują rum, z ryżu robi się sake, whisky powstało tam gdzie rośnie jęczmień zamiast żyta, a gdy popsuły się jabłka ktoś wymyślił calvados. Natomiast w Europie Środkowej i Skandynawii były surowce do produkcji wódek i spirytusu. Ale to nie jest żaden powód żebyśmy my, Słowianie czy Skandynawowie wstydzili się produktu, który jest historyczny i osiągnął bardzo wysoką jakość - dodał.

Jak zauważył poseł Prawa i Sprawiedliwości pozostałe kategorie alkoholi w Polsce są albo zdominowane przez podmioty zagraniczne albo zbyt małe, aby poważnie myśleć o odgrywaniu dużej roli w eksporcie.

- Piwo produkują w Polsce cztery światowe browary. Mamy wino owocowe... Szanuję polskich winiarzy i bardzo ich wspieram, ale klimatu nie zmienimy i nie sądzę żebyśmy stali się drugą Portugalią, Hiszpanią czy południową Francją. Na popularności zyskuje cydr, które może się rozwinąć w większą niszę. Są nalewki, które wykonujemy w sposób amatorski, czy destylaty owocowe, ale to zawsze będą rynki niszowe. Co mamy w takim razie promować? Nie pozostaje nam zatem nic innego niż alkohole mocne, polska wódka czysta lub smakowa - dodał.

Wiceprzewodniczący sejmowej Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi przyznał, że potrzebna jest też praca nad zmianą mentalności polskiego społeczeństwa.

- Musimy przejść z myślenia o polskiej wódce jako pół litra z ogórkiem i zrozumieć, jest to nasz atut na świecie. Czeka nas duża praca nad zmianą myślenia społeczeństwa. Natomiast nie mówmy, że nie można nic zrobić, bo klasie średniej kojarzy się to z socjalizmem. Pracujmy nad zmianą mentalności społeczeństwa, a wtedy będziemy mieli sukces - dodał.

Debata "Alkohol a gospodarka i eksport" była jednym z trzech paneli dyskusyjnych zorganizowanych podczas III Kongresu Branży Spirytusowej, który odbył się 22 czerwca 2016 r. w budynku Ministerstwa Rozwoju w Warszawie.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (4)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • wódka 25-07-2016, 13:43:
zakazać wódki jak w islamie, bo część społeczeństwa potrzebuje zakazów bo nie ma własnego rozumu, to zakazać wszystkim...
  • Ajatollah 21-07-2016, 14:31:
No i po to się wybiera do parlamentu ekspertów. Dno i wodorosty.
  • wifi 21-07-2016, 09:01:
no widac że wiec co mówi . A z drugiej strony to produkt jak każdy inny więc czemu mamy nie promować swoich produktów? :-)

Zobacz wszystkie komentarze (4)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (17 046) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.