Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Alkohole i używki

Analiza: 30 proc. sprzedaży papierosów w Polsce zagrożone z powodu regulacji, jakie chce wprowadzić rząd

Regulacyjny absurd – tak Instytut Staszica w najnowszym raporcie podsumował projekt Ministerstwa Zdrowia zakazujący sprzedaży papierosów w opakowaniach typu slim. Dyrektywa Unii Europejskiej staje się pretekstem do wprowadzania przepisów, które zdecydowanie wykraczają poza unijne nakazy i oznaczają utrudnienia dla Polski, która jest obecnie liderem produkcji papierosów typu slim we wspólnocie.

Analiza: 30 proc. sprzedaży papierosów w Polsce zagrożone z powodu regulacji, jakie chce wprowadzić rząd
fot. shutterstock

Jest to także złamanie zasad Konstytucji Biznesu, która mówi wprost, iż „prawodawca nie powinien wprowadzać regulacji ponad to, co jest konieczne do prawidłowego wdrożenia prawa unijnego czy (…) nakładać na przedsiębiorców dodatkowych obowiązków ani rozwiązań surowszych niż wymaga tego prawo, które podlega implementacji.”

Ministerstwo Zdrowia jeszcze w trakcie trwania okresów przejściowych związanych z implementacją unijnej dyrektywy tytoniowej postanowiło nałożyć na producentów kolejne obowiązki. Postulowany zakaz sprzedaży papierosów cienkich w opakowaniach typu slim sprawi, że Polska będzie rodzynkiem na mapie Europy – inne kraje UE bronią opakowań slim jako spełniających wszelkie wymagania. Autora raportu – dr Dawida Piekarza, eksperta Instytutu Staszica dziwi pomysł resortu. „Zakaz sprzedaży papierosów slim w cienkich opakowaniach nie wynika z zapisów dyrektywy i jest zbędny z punktu widzenia unijnego prawa” – podnosi.

Dyrektywa UE nie zakazuje produkcji czy dystrybucji papierosów typu slim, nie mówi też, w jakim opakowaniu mają być sprzedawane. Ministerstwo Zdrowia twierdzi, że na paczce slim nie zmieszczą się ostrzeżenia o szkodliwości palenia w rzekomo wymaganej przez unijną dyrektywę postaci. Należy zauważyć, że ostrzeżenia takie są obecnie stosowane przez krajowych producentów wyrobów tytoniowych – w formie wymaganej unijnymi regulacjami.

Gdyby nowe, postulowane przez Ministerstwo Zdrowia, przepisy weszły w życie, polska branża tytoniowa musiałaby wprowadzić szereg  mylących sprzedawców i konsumentów rozwiązań. Papierosy typu king size i slim są rozróżniane na podstawie wielkości opakowania. Tymczasem w przypadku ujednolicenia wielkości paczek będzie dochodziło do pomyłek sprzedawców oraz błędnych decyzji zakupowych.

Istotą wszelkich regulacji odnoszących się do informacji czy komunikatów jest otwartość, transparentność i unikanie jakiegokolwiek wprowadzania w błąd konsumentów – podkreśla dr Piekarz. Tu mamy do czynienia z odwrotną sytuacją. Sztuczne powiększanie i wypełnianie paczek (tak, by w standardowym rozmiarze paczki znalazło się 20 papierosów typu slim) może nosić  znamiona wprowadzania kupujących w błąd.

Wyroby tytoniowe to jeden z ważniejszych polskich produktów eksportowych. Ponad 75% polskich wyrobów tytoniowych jest eksportowana. Przemysł tytoniowy wpłaca z tytułu podatków  do polskiego budżetu ok. 25 mld zł. rocznie.

Papierosy typu slim, stanowią prawie jedną trzecią papierosów sprzedawanych w naszym kraju. To właśnie do nich odnoszą się nowe regulacje. Zmianę przepisów mogą bardzo łatwo wykorzystać przestępcy wprowadzając na rynek nielegalne wyroby, co zredukuje wpływy podatkowe do budżetu i przyczyni się do rozwoju szarej strefy.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

papierosy RSS ALERT    /    sprzedaż papierosów RSS ALERT    /    Instytut Staszica RSS ALERT    /    Ministerstwo Zdrowia RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.221.147.93
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

portalspozywczy.pl w social media

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.