Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu
Alkohole i używki

Batalii ciąg dalszy. Branża spirytusowa odpiera zarzuty branży piwowarskiej

Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy oraz Stowarzyszenie Polska Wódka wydały oświadczenie w imieniu branży spirytusowej wobec „bezpodstawnych oskarżeń kierowanych przez branżę piwowarską, mających na celu obronę preferencyjnych zasad opodatkowania piwa akcyzą”.

Batalii ciąg dalszy. Branża spirytusowa odpiera zarzuty branży piwowarskiej
fot. Shutterstock

Czytaj też: „Branża piwna: naciski branży spirytusowej ws zmian w akcyzie wywołają załamanie rynku piwa i wysoki wzrost konsumpcji wódki”.

- Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy i Stowarzyszenie Polska Wódka z zaskoczeniem przyjęły oświadczenie przedstawicieli branży piwowarskiej, które ukazało się 1 lipca w dzienniku „Rzeczpospolita”. Stanowisko powyższe odnosi się do podnoszonego od dłuższego czasu postulatu zrównania zasad opodatkowania w Polsce akcyzą poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych. Ponieważ oświadczenie przedstawicieli branży piwowarskiej zawiera szereg niepopartych rzeczową argumentacją oskarżeń, postanowiliśmy się do niego odnieść – czytamy w oświadczeniu.

- Obecnie obowiązujące w Polsce zasady obliczania podatku akcyzowego w sposób wyraźny preferują piwa. Identyczna porcja czystego alkoholu zawartego w wódce czy innym napoju spirytusowym jest obciążona akcyzą w wysokości kilkakrotnie wyższej niż zawarta w piwie (w niektórych przypadkach nawet trzykrotnie). Udział akcyzy w cenie napoju spirytusowego może wynieść nawet ponad 50% (przykładowo, butelka wódki w cenie 20 zł obciążona jest akcyzą w wysokości 11,41 zł). W rezultacie, branża spirytusowa odprowadza z tytułu akcyzy ponad 7,5 mld zł rocznie, zaś branża piwowarska 3,5 mld zł, chociaż jej udział w rynku napojów alkoholowych jest znacznie wyższy niż udział producentów napojów spirytusowych. Paradoksalnie, z tytułu piwa, którego udział w spożyciu (w przeliczeniu na czysty alkohol) wynosi aż 57,80%, odprowadzane jest tylko 30,14% akcyzy w branży alkoholowej. Natomiast wyroby spirytusowe, które odpowiadają za 35,20% spożycia czystego alkoholu, płacą aż 66,55% wartości akcyzy całej branży alkoholowej – podkreśla branża spirytusowa.

- Z tych powodów zasadna jest zmiana w sposobie obliczania akcyzy, polegająca na wyrównaniu obciążeń fiskalnych w odniesieniu do obrotu identyczną ilością alkoholu (bez względu na rodzaj napoju, w którym ten alkohol jest zawarty). Wszystkie napoje alkoholowe, piwo, wódka czy whisky zawierają tą sama substancję – alkohol etylowy – argumentuje branża.

więcej informacji:

piwo RSS ALERT    /    wódka RSS ALERT    /    branża spirytusowa RSS ALERT    /    branża piwna RSS ALERT    /    ZP PPS RSS ALERT    /    polska wódka RSS ALERT    /    Stowarzyszenie Polska Wódka RSS ALERT    /    rynek piwa w Polsce RSS ALERT    /    rynek wódki w Polsce RSS ALERT    /    Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy RSS ALERT    /    akcyza na piwo RSS ALERT    /    akcyza na alkohol RSS ALERT

KOMENTARZE (2)

  • slupszczann 2019-07-05 08:53:02
    obnizyc akcyze na mocne alkohole jaki problem belka tak zrobi lwplywy do budzetu wzrosly..moze TERLECKI SIE SPOTKA Z LOBBY SPIRYTUSOWYM BO...:)swoja droga REDAKTORZY..prosze zapodac temat dalej...
    • e tam 2019-07-05 11:57:26
      Piwo się obsrało na maksa zmyślając takie rzeczy jak tu prostują. Komuś BARDZO zależy żeby nie skończyły się czasy nierównego traktowania alkoholu. Najwięcej pijaństwa jest przez piwsko i tanie wina i KAŻDY to doskonale wie ! Za ten szereg artykułów ze zmyślonymi statystykami jak np w przypadku spożywania "małpek" branża spirytusowa powinna wyjść na stronę prawną z piwoszami. Po pierwsze mają doskonałe argumenty dla sądu przedstawiające manipulację i próbę zachowania przywilejów akcyzowych, po drugie mając rację, a branza spirytusowa ewidentnie ma rację tutaj, nawet jakby przegrali to mają darmową reklamę, może i na cały świat jak to piwo z wódką się w Polsce bije, a wiadomo że reklamy robić nie mogą więc podwójna korzyść. Mam nadzieje ze wódkowicze tą sytuację z piwem wykorzystają z pozytywnym skutkiem. Bo piwosze zachowali się tu baaaardzi nie fer. Wycisnąć chciwielców za to do sucha

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.81.69.220
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.