Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Alkohole i używki

Branża spirytusowa chce zrównania akcyzy dla wszystkich rodzajów alkoholi

Branża spirytusowa oczekuje zrównania akcyzy dla wszystkich gatunków alkoholi - mówił we wtorek podczas V Kongresu Branży Spirytusowej przewodniczący rady głównej Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy Andrzej Szumowski.

Branża spirytusowa chce zrównania akcyzy dla wszystkich rodzajów alkoholi
Andrzej Szumowski /fot. PTWP

Podczas kongresu zwrócono uwagę na nierówności w stawkach akcyzowych. Na mocne alkohole podatek ten jest znacznie wyższy. Np. w półlitrowej butelce wódki (cena 20 zł) akcyza stanowi 58 proc. (tj. 11,41 zł), a w takiej samej butelce piwa (cena 3 zł) - akcyza wynosi 16 proc. jego wartości (0,48 zł).

"My przedstawiciele branży spirytusowej uważamy, że w ciągu ostatnich dziesięcioleci procesy legislacyjne obchodziły się z nami szczególnie szorstko" - podkreślił. Dodał, że największe problemy w rozwoju branży sprawia uchwalona jeszcze w stanie wojennym w 1982 r. ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Wskazał, że przepisy te powstały w zupełnie innych warunkach i okolicznościach, gdy struktura spożycie alkoholu była inna i obecnie - jak mówił - nie przystaje do rzeczywistości. Wówczas Polska produkowała ok. 1 mld litrów wódki, dzisiaj - produkcja wynosi 250 mln litrów.

Jak mówił, napoje alkoholowe wpisane są w historię, tradycje kulturę, życie społeczne w Polsce, Europie i na świcie. "Napoje spirytusowe, młodsze rodzeństwo piwa i wina pojawiły się już w średniowieczu, nie sposób wyobrazić sobie celebrowania życia społecznego, kuchni, spotykań rodzinnych, towarzyskich czy dyplomatycznych bez alkoholu" - przekonywał.

Szumowski zwrócił uwagę, że branża spirytusowa to także ważny dział gospodarki - zatrudnienie w branży i jej otoczeniu znalazło 100 tys. osób, branża wypłaca z tytułu podatków - 12,5 mld zł rocznie. Jednocześnie jest istotnym odbiorcą produktów rolnych. Rocznie przetwarza ok. 750 tys. ton zbóż i 50 tys. ton ziemniaków. Dodał, że Polska jest pierwszym rynkiem wódki w EU i czwartym na świecie.

Szef Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy (ZP PPS) wskazał, że alkohole np. koniak czy whisky są elementem "wizerunkowo twórczym" dla europejskiego eksportu i przynoszą znaczące zyski dla producentów, eksporterów i dla całej gospodarski. Również w Polsce jest to ważny segment, choć na eksport trafia ledwie 20 proc. krajowej produkcji wyrobów spirytusowych. Szumowski podkreślił, że "polska wódka" jest jedyną globalną rozpoznawalną marka produktową.

Przypomniał, że od 2006 r. "polska wódka" ma unijny znak Chronione Oznaczenie Geograficzne.

Na kongresie mówiono także o szarej strefie. Największym źródłem nielegalnego alkoholu jest alkohol przemysłowy, odkażony. Jest on często sprzedawany jako bimber lub jako wyrób regionalny - zaznaczył wiceszef Krajowej Administracji Skarbowej Piotr Walczak. Dodał, że szafa strefa jest zwalczana, ale jej rozmiary są trudne do oszacowania.

Paneliści podkreślali także, że przemysł spirytusowy prowadzi edukację skierowana do obywateli na temat odpowiedzialnego spożywania trunków. Np. realizował kampanie "ciąża bez alkoholu" czy "piłeś nie jedź".

Kongres jest cyklicznym wydarzeniem, w tym roku odbył się pod patronatem resortu rolnictwa. Jego organizatorem był Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy (ZP PPS), organizacja zrzeszająca ok. 90 proc. rynku mocnych alkoholi.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Andrzej Szumowski RSS ALERT    /    branża spirytusowa RSS ALERT    /    akcyza na alkohol RSS ALERT    /    akcyza RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • Sławomir 2018-11-15 11:10:19
    Była jeszcze akcja "pływam bez promili"

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.172.201.102
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

portalspozywczy.pl w social media

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.