REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Branża spirytusowa nadrabia błędy transformacji

  • Autor: Barbara Woźniak, portalspozywczy.pl
  • Data: 25-06-2014, 12:37
Branża spirytusowa nadrabia błędy transformacji
fot. Stock Spirits Group

Prywatyzacja branży spirytusowej w Polsce była spóźniona o około 10 lat, po tym gdy Polska rozpoczęła okres transformacji w 1989 r., przez co sektor ten nie stał się tak konkurencyjny wobec firm zachodnich jak mógłby być. Teraz branża nadrabia te zaległości, ale nadal musi stawiać czoła wielu barierom w rozwoju.

REKLAMA

- Polski przemysł spirytusowy jest po okresie transformacji, podczas którego popełniliśmy też błędy - mówił podczas I Kongresu Branży Spirytusowej w Polsce Janusz Piechociński, wicepremier i minister gospodarki.

- Błędem w trakcie transformacji było to, że 10 lat później niż to mogło nastąpić przyszły do Polski nowe technologie, nowe systemy, nowe sposoby zarządzania i budowania wartości brandu, a polska wódka jest dobrem narodowym. Termin prywatyzacji to był właśnie jeden z błędów w transformacji branży - oceniał Mariusz Borowiak, dyrektor generalny Stock Polska.

- Ponieważ prywatyzacja branży była opóźniona o około 10 lat, my jako kategoria w branży zostaliśmy opóźnieni wobec naszego konkurenta piwa o jakieś 10 lat, a wobec rynków zachodnich o jakieś 50 lat - dodał.

- Uważam, że jest możliwe, żebyśmy stali się znaczącym eksporterem produktów spirytusowych, bo nasza branża nadrabia ten stracony czas i dystans do konkurentów, który nam został przypisany z urzędu, czyli nadrabiamy opóźnienie prywatyzacji o 10 lat i jest to absolutnie możliwe do odrobienia - mówił również Mariusz Borowiak.

Polski rząd rozpoczął procedury prywatyzacyjne w stosunku do wszystkich 16 jednoosobowych spółek Skarbu Państwa oraz wobec 5 przedsiębiorstw państwowych w przemyśle spirytusowym w 2000 roku.

Branża spirytusowa ocenia, że barierami dla jej rozwoju w Polsce są obecnie m.in. nadmierne regulacje legislacyjne, nieprzewidywalne otoczenie regulacyjne i polityka podatkowa, nierówne traktowanie w kwestii akcyzy i regulacji rynkowych z innymi segmentami branży alkoholowej w Polsce, a także szara strefa, która stanowi ok. 15 proc. rynku mocnych alkoholi.

Polska jest największym producentem wódki w Unii Europejskiej oraz czwartym producentem na świecie po Rosji, USA i Ukrainie.

Eksport napojów spirytusowych w 2013 roku wyniósł 50,75 miliona hektolitrów, a wartość eksportu wyniosła 151,3 miliona euro.

Firmy alkoholowe w Polsce produkują rocznie ok. 320 milionów hektolitrów napojów spirytusowych.

W całym 2013 roku produkcja wódki w Polsce wzrosła w 2013 roku o ponad 12 proc. i wyniosła 115,4 mln litrów.

Z danych ZP PPS wynika, że na koniec 2013 roku w Polsce było 66 producentów alkoholi spirytusowych oraz 130 gorzelni.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (23 379) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH