Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Alkohole i używki

Branża spirytusowa zaniepokojona pomysłem opodatkowania "małpek", bo to dalsza promocja picia piwa

Przedsiębiorcy zrzeszeni w Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy są zaskoczeni i zaniepokojenie planami wprowadzenia dodatkowej opłaty dla sprzedawców napojów alkoholowych o objętości nie przekraczającej 300 ml. Będzie to kolejne już wzmocnienie uprzywilejowanej pozycji jednej grupy napojów alkoholowych – piwa.

Branża spirytusowa zaniepokojona pomysłem opodatkowania
fot. Shutterstock

- W imieniu przedsiębiorców zrzeszonych w Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy chciałbym wyrazić zaniepokojenie branży planami wprowadzenia dodatkowej opłaty dla sprzedawców napojów alkoholowych o objętości nie przekraczającej 300 ml. Byłoby to kolejne już wzmocnienie uprzywilejowanej pozycji jednej grupy napojów alkoholowych - piwa, ponieważ to przede wszystkim napoje spirytusowe są sprzedawane w małych opakowaniach – wskazuje Witold Włodarczyk, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy.

Plan wprowadzenia opłaty za sprzedaż małych formatów napojów alkoholowych może sprawić, że  branża spirytusowa, która wnosi do budżetu państwa kilkanaście miliardów złotych rocznie i zapewnia 100 tysięcy miejsc pracy, nie udźwignie dodatkowych obciążeń finansowych, szczególnie wobec niespodziewanej decyzji podniesienia akcyzy o 10 proc od 2020 roku.

„Obecnie jedna trzecia wyrobów spirytusowych produkowana jest w małych pojemnościach – jednak konsumpcja wyrobów spirytusowych nie wzrasta. Mamy do czynienia ze zjawiskiem nazywanym w handlu kanibalizacją – tak zwane małpki zastępują większe objętości, np. 0,5 lub 0,7 litra. Warto zwrócić uwagę, że gram czystego alkoholu w małych opakowaniach wyrobów spirytusowych jest najdroższy na rynku, szczególnie w porównaniu do piwa, które przecież zawiera taki sam etanol. Nie upatrywałbym zatem popularności małych formatów w ich cenie, a raczej w tym, że branża spirytusowa oferuje szeroką gamę smaków, których klienci mogą spróbować w mniejszej objętości” – podkreśla Witold Włodarczyk.

I zaznacza, że już teraz napoje spirytusowe są najbardziej opodatkowanym produktem alkoholowym w Polsce. Około 75 proc. ceny wódki stanowią podatki, a akcyza na mocny alkohol jest prawie trzy razy wyższa niż na taką samą zawartość alkoholu w piwie. Dalsze preferowanie piwa jest nieuzasadnione, a jak uważają niektórzy eksperci nawet niekonstytucyjne.  W Polsce konsumpcja napojów spirytusowych utrzymuje się na stabilnym poziomie od ponad dekady, wzrasta jedynie konsumpcja piwa, którego w zeszłym roku statystyczny Polak spożył już ponad 100 litrów (statystyki PARPA). Jeśli chodzi o strukturę spożycia, to w Polsce 34,6 proc. czystego alkoholu spożywamy w postaci mocnych alkoholi, natomiast aż 57,9 proc. w piwie.

więcej informacji:

alkohole RSS ALERT    /    wódka RSS ALERT    /    branża spi RSS ALERT    /    branża spirytusowa RSS ALERT    /    rynek wódki w Polsce RSS ALERT    /    alkohole małpki RSS ALERT    /    małe butelki wódek RSS ALERT    /    ZP PPS RSS ALERT    /    Witold Włodarczyk RSS ALERT    /    Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.233.219.101
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.