Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Alkohole i używki

Casualowy piątek: Cydr pogrążony przez piwną rewolucję, ceny i HoReCa

Nie jest tajemnicą, że rynek cydru w Polsce słabo sobie ostatnio radzi i daleko mu do dynamicznych wzrostów z początku jego triumfów w naszym kraju. Teraz ten segment notuje wręcz spadki, a przyczyn jest kilka: piwna rewolucja i odwrót masowych konsumentów do piw lepszej jakości, cena cydru, a także branża HoReCa, która dla cydru nie jest zbyt łaskawa. Nie mówiąc o zakazie reklamy.

Casualowy piątek: Cydr pogrążony przez piwną rewolucję, ceny i HoReCa
casualowy piątek
fot. Shutterstock

Polska mogłaby być potęgą cydrową, a cydr być jednym z flagowych naszych produktów z dużym potencjałem, z tego względu, że nasz kraj jest największym producentem jabłek w Europie. Niestety tak się nie stało.

Rynek cydru  zaczął rozwijać się w naszym kraju na szerszą skalę całkiem niedawno, gdy w połowie 2013 roku z przytupem weszła na rynek ze swoim Cydrem Lubelskim Grupa Ambra i od tamtego czasu jest liderem rynku cydru w Polsce. W 2013 roku szacunki branży mówiły o docelowej wielkości rynku cydru w Polsce rzędu 70-90 mln litrów i więcej, lub wielkości równej ok. 2 proc. rynku piwa w Polsce.

Branża pokładała spore nadzieje w początkowo dynamicznie rosnącym rynku cydru, ale ten wyhamował wcześniejsze dynamiczne wzrosty, a w 2017 roku zanotował 11-proc. spadek. W ostatnich latach cydr musiał konkurować na rynku z coraz szerszą ofertą tańszych, cydropodobnych w smaku napojów piwnych, zyskujących popularność dzięki niższej cenie i reklamie, która w przypadku cydrów jest zakazana.

Robert Ogór, prezes Grupy Ambra, która w 2013 roku z sukcesem wprowadziła i rozpowszechniła cydr w Polsce, mówi, że w 2018 roku rynek cydru spadł o ok. 13-15 proc. pod względem wartości. Wartość rynku cydru obecnie to według prezesa Ogóra niecałe 80 mln złotych. Z kolei firma Nielsen ocenia ten rynek nawet na niecałe 54 mln zł. 

- Gdy pięć lat temu cydr stał się głośną nowością, to przyciągnęło do niego konsumentów, zarówno młodych jak i starszych, zarówno kobiety jak i mężczyzn. Stał się bardzo popularny i notował mocne wzrosty sprzedaży, bo dużo ludzi chciało go spróbować, jednak potem nastąpiło przewartościowanie – mówi Robert Ogór.

Ceny i piwna rewolucja

- Cydr jest dość drogi – pół litra cydru w porównaniu z półlitrową butelką piwa, to różnica rzędu około pięciu złotych i jeśli popatrzymy na te piwa, które kosztują ponad pięć złotych w sklepie, to nie jest ich tak dużo, to nie przekracza 1 proc. rynku piwa. A dziś cydr stanowi około 0,2 proc. rynku piwa – dodaje Robert Ogór.

Do odejścia konsumentów od cydru przyczyniła się też rozpoczęta kilka tam temu piwna rewolucja, coraz większa i bogata oferta piw rzemieślniczych, regionalnych, jakościowych, wszelkiego rodzaju innowacji, piw smakowych, bezalkoholowych, a także poprawa jakości piw masowych.

SPÓŁKI SEKTORA SPOŻYWCZEGO NA GPW

AMBAmbra SA

więcej informacji:

cydr RSS ALERT    /    rynek cydru RSS ALERT    /    rynek cydru w Polsce RSS ALERT    /    branża winiarska RSS ALERT    /    piwo RSS ALERT    /    branża piwna RSS ALERT    /    HoReCa RSS ALERT    /    Ambra RSS ALERT    /    Robert Ogór RSS ALERT    /    cydr lubelski RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • etam, 2019-02-23 11:03:14
    mi np. cydr nie smakuje, pare razy próbowałem ale to nie dla mnie i tyle.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.94.129.211
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.