Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Alkohole i używki

Casualowy piątek: Piwa rzemieślnicze - emocje, społeczności, sympatie i antypatie

Może się wydawać, że koniec lata oznacza pożegnanie z sezonem piwnym. Nic bardziej mylnego, chociaż po niektóre piwa może wówczas konsumenci sięgają rzadziej. Z kolei jesień to świetny czas dla browarów domowych, które poprzez swoje smaki i sposoby warzenia są zdecydowanie piwami na chłodniejsze miesiące. O browarach domowych opowiada nam Paweł Leszczyński, organizator Warszawskiego Festiwalu Piwa.

Casualowy piątek: Piwa rzemieślnicze - emocje, społeczności, sympatie i antypatie
casualowy piątek
fot. materiały prasowe Warszawski Festiwal Piwa

Według Pawła Leszczyńskiego małe, rzemieślnicze browary produkują piwo w niewielkich ilościach i są niezależne finansowo. Nie ma jasnej definicji, który browar jest rzemieślniczy, a który nie, chociaż coraz częściej zdarza się, że więksi gracze próbują zawłaszczyć sobie ten termin, ale zwykle rozumie się przez to, że nacisk położony jest w nich na jakość, smak i tradycyjną technologię warzenia.

– Małe browary nie mają funduszy, czasu i środków, a mimo to warzą fantastyczne piwa. Ich smak zależy od doświadczenia, pracy piwowara i jakości składników. A także wyobraźni piwowara, który ze względu na to, że warzy małe ilości piwa, może sobie pozwolić na eksperymenty. To piwa, których nie kupimy w sklepie, bo po prostu jest ich za mało, a niektóre nie są w ogóle butelkowane. Jest zupełnie inne podejście do produktu – mówi.

– Może to zabrzmi trochę mętnie, ale wystarczy uświadomić sobie, że większość małych browarów przez cały rok nie uwarzy i nie sprzeda tyle piwa co duży browar jednego dnia. Pracowników jest zwykle kilku, a czasem jest to jedna osoba, która wykonuje obowiązki piwowara, księgowego, promocji i wielu innych, bo browar generuje naprawdę dużo pracy. Jak im się to udaje? Nie mam pojęcia, tym bardziej, że warunkiem uczestnictwa browaru w naszym festiwalu jest ich obecność na miejscu i polewanie piwa, co tylko dokłada im obowiązków – dodaje.

Zdaniem Pawła Leszczyńskiego trudno jest ocenić, jaką część rynku piwa w Polsce stanowią obecnie browary domowe.

– Jak wspomniałem wcześniej, nie ma w Polsce definicji browaru rzemieślniczego, więc nie wiadomo, jak to liczyć. Nie ma też dobrych badań w tym temacie, a rzemieślników nie stać na ich przeprowadzenie. Niektórzy szacują 1-2%, ale to naprawdę bardziej eksperyment myślowy niż statystyka – wyjaśnia.

Piwa rzemieślnicze chociaż cieszą się coraz większą popularnością, to jednak spotykają się z różnym, czasami negatywnym, odbiorem ze strony konsumentów.

– Wszystko zależy od konsumenta i od browaru. Piwa rzemieślnicze generują emocje, tworzą społeczności, sympatie i antypatie. Ważny jest fakt, że kładą duży nacisk na edukację i smak, więc ludzie kierujący się współczynnikiem Spejsona (ilość alkoholu w stosunku do ceny) nie mają czego w tym świecie szukać. Są chwilowe mody i gusta, niektóre browary mają pozycję kultowych i sprzedają wszystko na pniu, inne potrafią pójść na skróty albo zaliczyć wpadkę wizerunkową, bo jest istotny nie tylko smak piwa, ale i to, jak prezentuje się sam piwowar – tłumaczy Paweł Leszczyński.

więcej informacji:

Warszawski Festiwal Piwa RSS ALERT    /    Paweł Leszczyński RSS ALERT    /    browary rzemieślnicze RSS ALERT    /    rynek piwa RSS ALERT    /    browary domowe RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.209.80.87
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.