REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Co dziesiąta złotówka z wydatków na napoje alkoholowe przypada na wina

  • Autor: www.portalspozywczy.pl/ KPMG
  • Data: 03-12-2014, 11:55
Co dziesiąta złotówka z wydatków na napoje alkoholowe przypada na wina
Na wina przypada blisko 9 proc. wydatków Polaków na napoje alkoholowe (fot. Łukasz Rawa)

W 2013 roku Polacy kupili 142,5 mln l win gronowych (spokojnych i musujących) o wartości 2,6 mld zł - ilościowo o 56% więcej niż w 2004 roku. O połowę wolniej z kolei rozwija się rynek win wzmacnianych i wermutów, który w 2013 roku osiągnął wolumen 30,5 mln l oraz wartość 0,9 mld zł. Na wina przypada już blisko 9% wydatków Polaków na napoje alkoholowe.

REKLAMA

Jak wynika z prognoz przebadanych przez KPMG firm, w ciągu najbliższych 2 lat kategoria wina gronowego może rosnąć ilościowo w tempie prawie 7% rocznie. W kategorii win wzmacnianych i wermutów spodziewana jest jednak stagnacja lub spadek.

Wina gronowe były w ostatnich latach prawdziwym odkryciem Polaków. Co ważne, rośnie nie tylko ilość kupowanych win, ale także ich jakość. Mowa nie tylko o drogich, elitarnych fine wines, ale przede wszystkim o zwykłych, codziennych produktach. Konsumpcja na osobę dorosłą na tle innych krajów europejskich jest jednak wciąż bardzo niewielka, pięciokrotnie mniejsza niż w Niemczech czy Wielkiej Brytanii, więc miejsca na wzrost kategorii jest bardzo dużo - mówi Andrzej Bernatek, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef grupy doradczej dla rynku dóbr konsumpcyjnych w KPMG w Polsce.

 

W ciągu ostatniego miesiąca wina gronowe, wzmacniane lub wermuty piło 35% konsumentów, zaś w ciągu ostatniego roku - 76%. Polacy najczęściej piją wina w towarzystwie znajomych lub rodziny, przy okazji wspólnej zabawy lub świętowania. Jest jednak także grupa 41% konsumentów win, którzy sięgają po nie bez specjalnej okazji. Niecała połowa (45%) to konsumenci, którzy piją wina przynajmniej kilka razy w roku. Znacznie częściej są to kobiety (55%), podczas gdy wśród mężczyzn jest ich już tylko 35%.

Wino od lat było dla Polaków produktem ściśle związanym ze świętowaniem, uroczystościami rodzinnymi czy towarzyskimi. To oczywiście wciąż dominująca postawa. Jest jednak coraz więcej konsumentów (niekoniecznie koneserów!), dla których wino gronowe stało się elementem zwykłego życia codziennego: dodatkiem do kolacji, wieczoru spędzanego przy filmie, czy niezobowiązującego spotkania ze znajomymi - mówi Tomasz Wiśniewski, partner w dziale doradztwa finansowego w KPMG w Polsce.

Najwięcej win importujemy z Włoch - 21,3 mln l w 2013 roku. Nie są to jednak wyłącznie wina gronowe, ale także 7,4 mln l wermutu, zaś wśród win gronowych niemałą część stanowi wino do rozlewu (4,7 mln l). Bardzo ważnym dostawcą win gronowych w ostatnich latach stała się Hiszpania (13,1 mln l) i Portugalia (6,9 mln l), wzmocniła się także pozycja Francji (9,1 mln l). Tradycyjnie dużą rolę odgrywa Bułgaria (16,1 mln l), przy czym 7,3 mln l wina importowanego z tego kraju to produkt do rozlewu. Bardzo duże znaczenie ma wciąż import win z Nowego Świata. Dominują w nim dwa kraje: USA (10,3 mln l w 2013 roku) oraz Chile (5,2 mln l). Dane te nie obejmują jednak wina importowanego pośrednio, np. przez Niemcy.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (28 308) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH