Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Cydr i perry zaczynają zdobywać popularność

  • Autor: ŁR, portalspozywczy.pl / KPMG
  • Data: 03-12-2014, 12:18
Cydr i perry zaczynają zdobywać popularność
60 proc. Polaków cydru lub perry nie piło w ogóle (fot. domena publiczna)

Choć cydr/perry jest produktem o stosunkowo silnej pozycji na wielu rynkach europejskich, w Polsce dopiero zaczyna zdobywać rozgłos i popularność. Potencjał tej kategorii jest bardzo daleki od wyczerpania – wielu konsumentów nie miało okazji spróbować cydru czy perry lub wręcz nie wie, co kryje się pod tymi nazwami - informują analitycy KPMG w raporcie "Rynek napojów alkoholowych w Polsce 2014".

Cydr i perry, a w szczególności ten pierwszy trunek, stały się prawdziwą rewelacją ostatnich dwóch lat - promowaną przez producentów i detalistów, szeroko komentowaną w mediach i popieraną przez władze publiczne, czego wyrazem były nie tylko przychylne wypowiedzi, ale także wymierne zmniejszenie obciążeń akcyzowych. Nic więc dziwnego, że cydr wzbudził zainteresowanie polskich konsumentów.

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez KPMG, w ciągu ostatniego roku cydru lub perry spróbowało 40 proc. dorosłych polskich konsumentów. Próby te miały miejsce stosunkowo niedawno - 34 proc. osób piło cydr w ciągu ostatnich trzech miesięcy, zaś 23 proc. - w ciągu ostatniego miesiąca. Mimo krótkiej obecności cydru i perry na polskim rynku już ponad 3 miliony Polaków przynajmniej kilkukrotnie ponowiło eksperyment z tym trunkiem. Kategoria przyjęła się zarówno wśród kobiet, jak i mężczyzn, choć głównie wśród ludzi młodych i mieszkańców średnich i dużych miast.

Cydr w Polsce jest na tyle młodą kategorią, że jest jeszcze wiele miejsca na pozyskanie nowych konsumentów. Wciąż 60 proc. Polaków cydru lub perry nie piło w ogóle. Większość z nich twierdzi, że po prostu nie miało okazji spróbować tego napoju, zaś tylko 20 proc. twierdzi, że trunek ten im nie smakuje - czytamy w raporcie.

Jak wynika z szacunków producentów prezentowanych w mediach, w 2013 roku sprzedaż cydru i perry sięgnęła około 2 mln l, podczas gdy w 2014 roku może sięgnąć nawet 15 mln litrów. Opinie zarządzających z rynku napojów alkoholowych są zgodne - przynajmniej w krótkim terminie jest to kategoria o jednoznacznie pozytywnych perspektywach wzrostu.

Trudno jednak powiedzieć, w którym momencie skończy się efekt nowości i fala prób konsumentów, a rynek nasyci się. Eksperci KPMG wskazują, że często porównuje się cydr i perry do piw smakowych i miksów piwnych, których sprzedaż zbliżyła się w 2013 roku do 270 mln l. Tak duży wzrost kategorii jest jednak niemożliwy, ponieważ piwa, nawet w wersji smakowej lub miksu, są dla konsumentów dużo bardziej przystępną i bardziej oswojoną kategorią.

Co równie ważne, reklama cydru wciąż podlega znacznie większym ograniczeniom niż piwa. Tak duże ilości cydru konsumuje się zresztą tylko w jednym kraju europejskim - Wielkiej Brytanii. Wydaje się, że znacznie lepszym punktem odniesienia dla możliwości polskiego rynku jest Francja, w której sprzedaje się rocznie ponad 80 mln l cydru. Dlatego też, biorąc pod uwagę wielkość rynku, można przyjąć, że poziom 30-40 mln litrów rocznie jest maksymalnym, jaki cydr i perry może osiągnąć w Polsce w perspektywie najbliższych pięciu lat.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (26 487) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH