Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Czy rozwój polskiego cydru jest zagrożony?

  • Autor: BW, portalspozywczy.pl
  • Data: 04-05-2015, 10:54
Czy rozwój polskiego cydru jest zagrożony?
fot. Grupa Ambra

Czy rozwój polskiego rynku cydru będzie też oznaczać rozwój polskiego cydru, czy jednak rozwój polskiego produktu jest zagrożony? Przedstawiciele branży obawiają się o rozwój naszego polskiego cydru, z polskich jabłek i podkreślają, że trzeba uregulować w rozsądny sposób zasady produkcji cydru.

- Wierzymy w wizję polskiego cydru i polskiego sadownictwa opartą na przykładzie europejskich regionów winiarskich, które słyną nie z produkcji winogron, ale z renomowanych win. Polska jest krajem jabłkowego bogactwa. Niestety, nie jesteśmy w Europie sami. Obok krajów tradycyjnie produkujących cydr z wysokimi wymaganiami ustawowymi są również kraje, które nie bardzo mają co chronić. I tak np. w Wielkiej Brytanii definicja cydru wcale nie wymaga szczególnie dużej obecności jabłka w tym produkcie, dopuszcza aromatyzowanie i inne dodatki, czego zakazuje polska definicja cydru - mówi prezes Grupy Ambra, Robert Ogór.

- Z trudno zrozumiałych powodów, również prawnych, „cydr” taki pojawia się teraz masowo w Polsce. Stąd nasze obawy, czy rozwój polskiego rynku cydru będzie również rozwojem polskiego cydru? - dodaje prezes Grupy Ambra, która jest producentem i dystrybutorem win, a także Cydru Lubelskiego.

Wiceprezes Związku Sadowników RP i producent cydru Tomasz Solis podkreśla, że prawdziwy cydr robi się z polskiego jabłka.

- A my mamy coś, czego nie ma nikt inny. Mamy najlepsze jabłka, więc możemy mieć najlepszy cydr. Ale są dwa warunki. Trzeba wrócić do tradycji, a tradycja to jest 100 proc. jabłka w 100 proc. cydru – podkreśla Tomasz Solis.

- Nikt nie pije francuskiego wina z koncentratu. Jesteśmy jednym z największych producentów jabłek na świecie. Jest to jedna z największych gałęzi produkcji polskiego rolnictwa. Albo uregulujemy w rozsądny sposób zasady produkcji cydru, albo pozwolimy innym na wykorzystywanie naszego rynku - dodaje.

Grupa Ambra jest przeciw reklamie cydru. Według prezesa Ambry już teraz można mówić o dużym zagrożeniu dla polskiego cydru. Paradoksalnie tkwi ono w samym rynku, do którego nieograniczony dostęp mają zagraniczne cydry, pochodzące z krajów, gdzie panują bardzo liberalne przepisy w sprawie produkcji cydrów. Robert Ogór podkreśla, że są to kraje, w których cydrem można nazwać wszystko i mogą to być produkty wytworzone z koncentratów o zawartości jabłek nie przekraczającej jednej czwartej objętości napoju. Dozwolone jest tam też dodawanie aromatów i składników smakowych, a napoje takie w rzeczywistości nie mają nic wspólnego z polskim jabłkiem. Niepokojący jest fakt, że właśnie takie napoje wprowadzane są na polski rynek.

W 2014 roku Polacy wypili ponad 9 mln litrów cydru wobec 2 mln litrów rok wcześniej.

W 2015 roku możliwe jest podwojenie się rynku, a zgodnie z prognozą branży w ciągu pięciu lat rynek cydru w Polsce może osiągnąć wielkość 80 mln litrów, co odpowiada 2 proc. sprzedaży piwa (wg badań to właśnie piwo smakowe i jasne jest najczęściej zastępowane cydrem).

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

SPÓŁKI SEKTORA SPOŻYWCZEGO NA GPW

AMBAmbra SA

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Kupiec 05-05-2015, 11:07:
jak zwykle ambra boi się konkurencji zachodnich koncernów, które stoją już u drzwi Polski, ceny maja lepsze niż Polskie cydry...

Zobacz wszystkie komentarze (1)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (16 111) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.