Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu
Alkohole i używki

Dyrektywa tytoniowa nie taka straszna

Branża tytoniowa w Polsce, coraz bardziej martwi się wprowadzeniem unijnej dyrektywy i przekonuje, że stracą na niej zarówno konsumenci, jak i budżet państwa. Z kolei Polska Izba Handlu mówi o wzroście szarej strefy i utrudnieniach dla sprzedawców. Jednak dyrektywa nie jest taka straszna – ocenia Sebastian Starzyński, prezes zarządu instytutu badawczego ABR SESTA.

Dyrektywa tytoniowa nie taka straszna

Autor: portalspozywczy.pl
Data: 09-02-2016, 11:09

Do projektu ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych wraca zapis w nowej formie, który wprowadza zakaz informacji o dostępnej ofercie wyrobów tytoniowych w sklepach. Papierosy mentolowe mogą być w sprzedaży do 2020 roku, ale zgodnie z ustawą implementującą dyrektywę na ich opakowaniach nie będzie żadnego graficznego wyróżnika. Większość ich powierzchni zajmie ostrzeżenie zdrowotne.

Sebastian Starzyński podkreśla, że zmniejszenie napływu nowych konsumentów papierosów w długim terminie oraz liczby okazjonalnych palaczy jest tym, co najbardziej martwi producentów wyrobów tytoniowych. Prawdopodobnie w związku ze zmianami opakowań również zostaną wprowadzone ograniczenia w promowaniu papierosów w miejscu sprzedaży – ostatniej marketingowej ostoi wyrobów tytoniowych. Jest to całkowicie logiczne z punktu widzenia decydentów UE.

Według Sebastiana Starzyńskiego dla nałogowych palaczy dyrektywa nie będzie miała większego znaczenia, bo zwykle wyroby te są podawane przez sprzedawcę. Sprzedawcy zaś szybko przyzwyczają się do umiejscowienia nowych opakowań na półce lub w witrynie z wyrobami tytoniowymi. Wprowadzone zmiany mogą być uciążliwe dla osób zaczynających swoją „przygodę” z papierosami. Nie będą oni mogli łatwo porównać produktów – papierosy typu „light” lub mentolowe będą niewiele się różniły od produktów regularnych, zatem trzeba będzie wczytywać się opisy na opakowaniach, a te będą jeszcze bardziej odstręczające.

Początkowo straty w sprzedaży będą pokryte przez spadek wydatków na marketing w sklepach i pracę przedstawicieli handlowych. Do tej pory byli oni najważniejszym kanałem kreującym realną komunikację z klientami w miejscu zakupu. Szkolili oni sprzedawców w sklepach, jak zwiększyć sprzedaż papierosów i dostarczali im odpowiednie materiały np. promocyjne. Po wprowadzeniu zmian praca przedstawicieli handlowych straci rację bytu. W momencie, gdy ten element zostanie zlikwidowany, firmy tytoniowe będą najprawdopodobniej rewidować swoje strategie w tym obszarze i, być może, niektóre z nich zrezygnują z bezpośredniej dystrybucji w celu ograniczenia kosztów.

więcej informacji:

branża tytoniowa RSS ALERT    /    papierosy RSS ALERT    /    tytoń RSS ALERT    /    dyrektywa tytoniowa RSS ALERT    /    Sebastian Starzyński RSS ALERT    /    ABR Sesta RSS ALERT

KOMENTARZE (6)

  • gol 2016-02-09 15:36:13
    Oczywiście, że zmiany poczują klienci, bo to a nich odbiją sobie (słusznie) producenci. Tak samo oczywistym jest to, że coraz więcej osób sięga po papierosy z przemytu- autor tego nie wie?
  • rozbawiony :) 2016-02-09 23:05:55
    No większych głupot dawno nie czytałem :) Panie Starzyński... W Australii przerabiano te bzdury a ilość palących nie spadła lecz wzrosła. Wzrosła również szara strefa chociaż w Australii społeczeństwo jest delikatnie mówiąc zamożniejsze niż w Polsce. A jeżeli chodzi o pieniądze na leczenie palących (pomijając że większość z nich płaci na ubezpieczenie) to dochody podatkowe ze sprzedaży papierosów stanowią 10% budżetu, nie budżetu NFZ tylko budżetu państwa. Widać analizować każdy może... Nawet bez sensu :)
  • aldom 2016-02-11 19:04:49
    Co za idiota napisał ten artykuł
  • cudak z lasu 2016-02-16 11:27:14
    Alkohol będzie w ładnych opakowaniach i nadal bedzie promowany w reklamach, ponieważ problem alkoholizmu w Polsce nie istnieje. Wszyscy piją tylko na zdrowie.
  • cvx 2016-02-16 11:33:51
    ja nie znam innej formy dystrybucji jak sprzedaż hurtowa i dotyczy to 4 największych firm.Owszem są inni, ale to płotki. Pan Starzyński popiera interesy Unii, ale nie interesy Polski. Jednym słowem jest za krajem totalitarnym, gorszym niż Korea Północna.Każdy dorosły ma prawo palić i nikomu nic do tego. A szara strefa wzrośnie, więc nie chce sluchac bzdur,że nie bedzie mialo to wpływu.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.94.196.192
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.