REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Ekspert: Producenci żywności powinni brać przykład z BAT i tworzyć własną dystrybucję

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 30-09-2013, 13:16
Ekspert: Producenci żywności powinni brać przykład z BAT i tworzyć własną dystrybucję
Zbigniew Mendel, prezes i właściciel firmy Mendel Company

- Ostatnie tygodnie, w odniesieniu do kształtu dystrybucji na rynku poza sieciowym, przyniosły ciekawą informację dotyczącą strategicznej decyzji British American Tabacco o de facto odtworzeniu własnej struktury sprzedaży hurtowej, w odniesieniu do własnej gamy produktowej. Decyzja ta, budząca wiele kontrowersji, przez jednych uważana za strategiczny błąd, za próbę powrotu do anachronicznej formy organizacji sprzedaży, za uderzenie w rodzimy, polski biznes dystrybucyjny, przez innych traktowana jest jako wymuszona okolicznościami, naturalna kolej rzeczy, przejaw zabiegów o własne udziały rynkowe - mówi serwisowi www.portalspozywczy.pl, Zbigniew Mendel, prezes i właściciel firmy Mendel Company.

REKLAMA

Wielu producentów nie tylko używek, ale także, choć nie tylko, szerokiej gamy produktów FMCG, staje przed dylematem jak skutecznie zapewnić własnej marce miejsce na półce, zgodnie z uniwersalną zasadą: tylko towar dostępny może być sprzedany. - Pytanie to przyjmuje charakter strategicznego wyzwania na rynku poza sieciowym, w odniesieniu do produktów impulsowych, dla których zatomizowany handel detaliczny, sektor HoReCa, stanowią ważną cześć operacji biznesowych, a niejednokrotnie decydujące pole walki o marże - mówi Zbigniew Mendel.

Rozumowanie producentów przyjmuje często dziś następującą postać: biorąc pod uwagę nasilenie walki konkurencyjnej między markami, konieczność ponoszenia dużych nakładów marketingowych, w tym na aktywizację sprzedaży: konkursy dla przedstawicieli, punktów sprzedaży, dodatkowe apanaże dla właścicieli hurtowni etc. Mając świadomość ryzyk i kosztów dystrybucji, czy przypadkiem nie zbliża się moment, kiedy sprzedaż prowadzona własnymi siłami, na własny rachunek, nie jest bardziej efektywna, a przy tym bardziej bezpieczna z punktu widzenia producenta - właściciela marki, niż system dystrybucji oparty wyłącznie na sieci niezależnych operatorów dystrybucyjno - logistycznych?

- Jest rzeczą oczywistą, że strategia zmierzająca do restytucji własnej dystrybucji przez producentów - liderów rynkowych jest kontrowersyjną i konfliktogenną. Stanowi bowiem ona wyzwanie dla wielu podmiotów dystrybucyjno - logistycznych, o nierzadko długiej tradycji i wysokiej sprawności oraz efektywności działania. Jest to jednak jedna z opcji, dróg optymalizacji dystrybucji w aspekcie kosztów i zapewnienia bezpieczeństwa rynkowego, z punktu widzenia producentów - twierdzi Zbigniew Mendel.

Sygnał do zmian dał producent papierosów, lider rynkowy. - Kto będzie i kto może być następny? Naśladowcy mogą znaleźć się w każdej kategorii, szczególnie charakteryzującej się specyficznymi warunkami brzegowymi procesu sprzedaży np. sezonowość, limitowanie sprzedaży warunkami technicznymi, wysokim natężeniem walki konkurencyjnej etc., zwłaszcza jeżeli doświadczenia BAT okażą się pozytywne - dodaje ekspert.

 

KOMENTARZE: (5)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Zainteresowany 07-10-2013, 09:31:
Ten materiał winien też być opublikowany w innych działach [przede wszystkim, choc nie tylko w mrożonkach i lodach]. Tam dopiero producenci mogą narozrabiać!!! Tam są dla nich możliwości!!!
  • Postronny obserwator 01-10-2013, 11:31:
Ten człowiek o mozliwości powrotu producentów spożywki do własnej dystrybucji mówi od dawna, także na tym portalu (17.07.2012 - "Kluczowi producenci powrócą do idei własnej dystrybucji). Wygląda na to, że może miec rację. Pytanie tylko kto z nich może się na to odważyć i co w tej sytuacji mogą zrobić hurtownicy?
  • gpr 01-10-2013, 10:32:
Fizyczna dostawa to jedna rzecz. A czy nie jest tak, że oprócz tego detalista i tak ma pełno wizyt ph producentów, którzy walczą o półki. Więc i tak jest jakaś generacja papierów w postaci rabatów czy nagród w loteriach itp.

Zobacz wszystkie komentarze (5)

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (10 004) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH