Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Ekspert: Producenci żywności powinni brać przykład z BAT i tworzyć własną dystrybucję

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 30-09-2013, 13:16
Ekspert: Producenci żywności powinni brać przykład z BAT i tworzyć własną dystrybucję
Zbigniew Mendel, prezes i właściciel firmy Mendel Company

- Ostatnie tygodnie, w odniesieniu do kształtu dystrybucji na rynku poza sieciowym, przyniosły ciekawą informację dotyczącą strategicznej decyzji British American Tabacco o de facto odtworzeniu własnej struktury sprzedaży hurtowej, w odniesieniu do własnej gamy produktowej. Decyzja ta, budząca wiele kontrowersji, przez jednych uważana za strategiczny błąd, za próbę powrotu do anachronicznej formy organizacji sprzedaży, za uderzenie w rodzimy, polski biznes dystrybucyjny, przez innych traktowana jest jako wymuszona okolicznościami, naturalna kolej rzeczy, przejaw zabiegów o własne udziały rynkowe - mówi serwisowi www.portalspozywczy.pl, Zbigniew Mendel, prezes i właściciel firmy Mendel Company.

Wielu producentów nie tylko używek, ale także, choć nie tylko, szerokiej gamy produktów FMCG, staje przed dylematem jak skutecznie zapewnić własnej marce miejsce na półce, zgodnie z uniwersalną zasadą: tylko towar dostępny może być sprzedany. - Pytanie to przyjmuje charakter strategicznego wyzwania na rynku poza sieciowym, w odniesieniu do produktów impulsowych, dla których zatomizowany handel detaliczny, sektor HoReCa, stanowią ważną cześć operacji biznesowych, a niejednokrotnie decydujące pole walki o marże - mówi Zbigniew Mendel.

Rozumowanie producentów przyjmuje często dziś następującą postać: biorąc pod uwagę nasilenie walki konkurencyjnej między markami, konieczność ponoszenia dużych nakładów marketingowych, w tym na aktywizację sprzedaży: konkursy dla przedstawicieli, punktów sprzedaży, dodatkowe apanaże dla właścicieli hurtowni etc. Mając świadomość ryzyk i kosztów dystrybucji, czy przypadkiem nie zbliża się moment, kiedy sprzedaż prowadzona własnymi siłami, na własny rachunek, nie jest bardziej efektywna, a przy tym bardziej bezpieczna z punktu widzenia producenta - właściciela marki, niż system dystrybucji oparty wyłącznie na sieci niezależnych operatorów dystrybucyjno - logistycznych?

- Jest rzeczą oczywistą, że strategia zmierzająca do restytucji własnej dystrybucji przez producentów - liderów rynkowych jest kontrowersyjną i konfliktogenną. Stanowi bowiem ona wyzwanie dla wielu podmiotów dystrybucyjno - logistycznych, o nierzadko długiej tradycji i wysokiej sprawności oraz efektywności działania. Jest to jednak jedna z opcji, dróg optymalizacji dystrybucji w aspekcie kosztów i zapewnienia bezpieczeństwa rynkowego, z punktu widzenia producentów - twierdzi Zbigniew Mendel.

Sygnał do zmian dał producent papierosów, lider rynkowy. - Kto będzie i kto może być następny? Naśladowcy mogą znaleźć się w każdej kategorii, szczególnie charakteryzującej się specyficznymi warunkami brzegowymi procesu sprzedaży np. sezonowość, limitowanie sprzedaży warunkami technicznymi, wysokim natężeniem walki konkurencyjnej etc., zwłaszcza jeżeli doświadczenia BAT okażą się pozytywne - dodaje ekspert.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (5)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Zainteresowany 07-10-2013, 09:31:
Ten materiał winien też być opublikowany w innych działach [przede wszystkim, choc nie tylko w mrożonkach i lodach]. Tam dopiero producenci mogą narozrabiać!!! Tam są dla nich możliwości!!!
  • Postronny obserwator 01-10-2013, 11:31:
Ten człowiek o mozliwości powrotu producentów spożywki do własnej dystrybucji mówi od dawna, także na tym portalu (17.07.2012 - "Kluczowi producenci powrócą do idei własnej dystrybucji). Wygląda na to, że może miec rację. Pytanie tylko kto z nich może się na to odważyć i co w tej sytuacji mogą zrobić hurtownicy?
  • gpr 01-10-2013, 10:32:
Fizyczna dostawa to jedna rzecz. A czy nie jest tak, że oprócz tego detalista i tak ma pełno wizyt ph producentów, którzy walczą o półki. Więc i tak jest jakaś generacja papierów w postaci rabatów czy nagród w loteriach itp.

Zobacz wszystkie komentarze (5)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (24 812) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH