Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Eksport polskich alkoholi ma się coraz lepiej

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 02-09-2015, 16:09
Eksport polskich alkoholi ma się coraz lepiej
Jacek Jantoń, prezes Jantoń S.A. Sp.k. fot. spółka Jantoń

Eksport alkoholi z Polski ma się coraz lepiej. W latach 2000-2013 zwiększył się 8-krotnie i może rosnąć nadal. W tym czasie import wzrósł prawie 4,5-krotnie. Obniżenie stawki akcyzowej i rozpoczęcie produkcji cydru przez polskich producentów w 2013 r.  podziałało zaś stymulująco na branżę winiarską i jej eksport.

Od kilku sezonów obserwujemy zarówno większy import alkoholu jak i eksport naszych rodzimych produktów, chociaż w różnych proporcjach. Największą dynamiką importu charakteryzuje się wciąż spirytus. Dla porównania w 2000 r. sprowadzano go w śladowych ilościach, a w 2013 r. wynosił 79 mln euro w ujęciu wartościowym. Najwięcej importujemy wina (w 2013 r. jego wartość stanowiła 43,4 proc. wartości importu alkoholu ogółem).

Coraz więcej też eksportujemy. Piwa stanowią 1/3 wartości wszystkich wywiezionych alkoholi. Eksport spirytusu w 2013 r. zwiększył się 54 razy w porównaniu z 2000 r.

Coraz większe jest też zainteresowanie naszymi winami, przede wszystkim owocowymi - wśród nich bardzo dobrze przyjęty na polskich stołach cydr. W porównaniu z 2000 r. eksport win owocowych wzrósł w ujęciu wartościowym z 0,3 mln euro do 14,0 mln euro.

- W zeszłym roku znacznie zmieniliśmy nasz asortyment eksportowy poszerzając go o kategorię cydrów i gotowych smakowych drinków. Sprzedażowo nasz eksport utrzymuje się  na podobnym poziomie w porównaniu do tego z zeszłego roku. - mówi Jacek Jantoń, prezes Jantoń S.A. Sp.k.

– Zarówno w Unii Europejskiej, jak i w pozostałych krajach najlepiej rozwija się sprzedaż produktów trzech kategorii: cydr, kategoria RTD (gotowe drinki) oraz wina grzane. Możemy pochwalić się dużym  zainteresowaniem naszych flagowych produktów tj. Cydru Dobrońskiego, Capitana Toma czy Zbójeckiego Grzanego. – dodaje.

Jantoń eksportuje swoje wyroby do 10 krajów, wśród nich znajdują się takie rynki jak USA, Japonia czy Australia. Ponadto firma stara się wejść na rynek chiński - pierwsze sukcesy już osiągnęła i kontynuuje systematyczne działania w tym zakresie.

Większa produkcja i wzrost eksportu stanowi korzyść również dla innej gałęzi naszej gospodarki, jaką jest sadownictwo.

– Produkcja cydru to jedna z możliwości wykorzystania nadprodukcji jabłek, a tym samym dodatkowy zysk dla sadowników – mówi Mirosław Maliszewski, prezes Związku Sadowników RP.

- Przy wytwarzaniu cydru na poziomie 60–80 mln litrów rocznie (ok. 2 proc. wartości rynku piwa) alternatywne przeznaczenie znajdzie blisko 100 tys. ton jabłek. Powinniśmy wspierać rozwój branży. Moim zdaniem błędem jest zamykanie tej drogi nadinterpretacją przepisów akcyzowych - dodaje Maliszewski.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (19 865) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 263)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH