Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Eksport polskich alkoholi ma się coraz lepiej

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 02-09-2015, 16:09
Eksport polskich alkoholi ma się coraz lepiej
Jacek Jantoń, prezes Jantoń S.A. Sp.k. fot. spółka Jantoń

Eksport alkoholi z Polski ma się coraz lepiej. W latach 2000-2013 zwiększył się 8-krotnie i może rosnąć nadal. W tym czasie import wzrósł prawie 4,5-krotnie. Obniżenie stawki akcyzowej i rozpoczęcie produkcji cydru przez polskich producentów w 2013 r.  podziałało zaś stymulująco na branżę winiarską i jej eksport.

Od kilku sezonów obserwujemy zarówno większy import alkoholu jak i eksport naszych rodzimych produktów, chociaż w różnych proporcjach. Największą dynamiką importu charakteryzuje się wciąż spirytus. Dla porównania w 2000 r. sprowadzano go w śladowych ilościach, a w 2013 r. wynosił 79 mln euro w ujęciu wartościowym. Najwięcej importujemy wina (w 2013 r. jego wartość stanowiła 43,4 proc. wartości importu alkoholu ogółem).

Coraz więcej też eksportujemy. Piwa stanowią 1/3 wartości wszystkich wywiezionych alkoholi. Eksport spirytusu w 2013 r. zwiększył się 54 razy w porównaniu z 2000 r.

Coraz większe jest też zainteresowanie naszymi winami, przede wszystkim owocowymi - wśród nich bardzo dobrze przyjęty na polskich stołach cydr. W porównaniu z 2000 r. eksport win owocowych wzrósł w ujęciu wartościowym z 0,3 mln euro do 14,0 mln euro.

- W zeszłym roku znacznie zmieniliśmy nasz asortyment eksportowy poszerzając go o kategorię cydrów i gotowych smakowych drinków. Sprzedażowo nasz eksport utrzymuje się  na podobnym poziomie w porównaniu do tego z zeszłego roku. - mówi Jacek Jantoń, prezes Jantoń S.A. Sp.k.

– Zarówno w Unii Europejskiej, jak i w pozostałych krajach najlepiej rozwija się sprzedaż produktów trzech kategorii: cydr, kategoria RTD (gotowe drinki) oraz wina grzane. Możemy pochwalić się dużym  zainteresowaniem naszych flagowych produktów tj. Cydru Dobrońskiego, Capitana Toma czy Zbójeckiego Grzanego. – dodaje.

Jantoń eksportuje swoje wyroby do 10 krajów, wśród nich znajdują się takie rynki jak USA, Japonia czy Australia. Ponadto firma stara się wejść na rynek chiński - pierwsze sukcesy już osiągnęła i kontynuuje systematyczne działania w tym zakresie.

Większa produkcja i wzrost eksportu stanowi korzyść również dla innej gałęzi naszej gospodarki, jaką jest sadownictwo.

– Produkcja cydru to jedna z możliwości wykorzystania nadprodukcji jabłek, a tym samym dodatkowy zysk dla sadowników – mówi Mirosław Maliszewski, prezes Związku Sadowników RP.

- Przy wytwarzaniu cydru na poziomie 60–80 mln litrów rocznie (ok. 2 proc. wartości rynku piwa) alternatywne przeznaczenie znajdzie blisko 100 tys. ton jabłek. Powinniśmy wspierać rozwój branży. Moim zdaniem błędem jest zamykanie tej drogi nadinterpretacją przepisów akcyzowych - dodaje Maliszewski.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 562) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.