Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Eksport wódki z Polski ma szanse podwoić się w najbliższych latach

  • Autor: Barbara Woźniak, portalspozywczy.pl
  • Data: 19-05-2014, 14:49
Eksport wódki z Polski ma szanse podwoić się w najbliższych latach

Eksport polskiej wódki może w ciągu najbliższych pięciu lat podwoić się, ale do tego potrzebne byłoby wsparcie m.in. instytucji państwowych, a także stabilne przepisy dla branży - mówi w wywiadzie dla serwisu portalspozywczy.pl Andrzej Szumowski, prezes Stowarzyszenia Polska Wódka (Polish Vodka Association PVA).

- Jeżeli nie będziemy zaskakiwani kolejnymi pomysłami podwyżki akcyzy, zakazu sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych czy kolejnymi ustawami zakazu reklamy wyrobów spirytusowych (...) to będziemy w stanie stworzyć długofalową strategię, a nie tylko na perspektywę roku - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Andrzej Szumowski.

- Producenci i inwestorzy powinni mieć psychiczny komfort i spokój, że ani w sferze podatków, ani w sferze okołobranżowej nie wydarzy się w ciągu pięciu lat nic co będzie miało istotny wpływ na ich kondycję finansową, po to żeby mogli myśleć perspektywicznie i strategicznie - dodaje.

- Myślę, że przy wykorzystaniu wszystkich narzędzi promocji i wsparcia ze strony instytucji państwowych - a Polacy są narodem operatywnym i rzutkim - za kilka lat będziemy mogli mówić o zdecydowanie lepszej kondycji eksportu polskich wódek. I w stosunku do tego co mamy obecnie żartem byłoby gdyby ten eksport się nie podwoił - mówi również.

Jego zdaniem polscy producenci wyrobów spirytusowych powinni zwrócić szczególną uwagę na rozwój eksportu, bo przyszłość polskiej wódki leży nie tylko na rynku krajowym, ale również, a może przede wszystkim w eksporcie.

Podkreśla, że w przypadku takich alkoholi jak szkocka whisky czy koniak na eksport wysyłane jest 90 proc. produkcji, a na rynkach krajowych sprzedawanych jest 10 proc. Natomiast w Polsce te proporcje są odwrotne.

Zdaniem Szumowskiego jest szansa, że Polska na eksport wysyłałaby za pięć lat nawet 90 proc. produkowanej wódki.

- Idea jest taka, żeby w perspektywie tych lat dojść do poziomu szkockiej whisky czy francuskiego koniaku, czyli na przykład do tych 90 proc. o których wspomniałem wcześniej i być może doczekamy takiego dnia, jednak należy też pamiętać, że szkocką whisky promuje się od 100 lat. Poza tym pamiętajmy też, że rynek wódki w Polsce jest bardzo duży i bardzo atrakcyjny - mówi prezes Stowarzyszenia.

- To jest ciągle ponad 300 milionów litrów sprzedaży i jeżeli rynek wódki w Polsce ustabilizuje się na obecnym poziomie z tendencją do wzrostu sprzedaży wódki oznaczonej geograficznie jako Polska Wódka/Polish Vodka, to moce produkcyjnie będą wykorzystywane głównie na potrzeby eksportu - dodaje.

Szumowski mówi, że polska wódka, dla której tradycyjnymi rynkami eksportowymi są kraje Unii Europejskiej i USA, powinna mocniej powalczyć o rynki np. Ameryki Południowej czy takie rynki azjatyckie jak Chiny, Indie, Wietnam, Korea Południowa czy Japonia, bo mają one potężny potencjał do eksportu alkoholi mocnych.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (21 472) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH