Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Eksport wódki z Polski spada przez akcyzę w Polsce i podatek na Węgrzech

  • www.portalspozywczy.pl
  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 19-10-2015, 10:41
Eksport wódki z Polski spada
fot. Shutterstock

Eksport wódki z Polski spada przez podwyżkę podatku akcyzowego w naszym kraju oraz podatek zdrowotny na Węgrzech. Potencjał do eksportu nadal jednak istnieje.

W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2015 r. producenci wysłali za granicę 9 proc. mniej wódki niż w ubiegłym roku. Spadła też wartość eksportu o 1 proc.

Zawirowania spowodowane podwyżką akcyzy w 2014 r. sprawiły, że firmy skupiły się na rynku krajowym, odkładając inwestycje w promocję za granicą. Dodatkowo na bilans handlowy niekorzystnie wpływa sytuacja na Węgrzech, gdzie z początkiem roku wprowadzono podatek zdrowotny dyskryminujący importowane alkohole.

- Branża wciąż dochodzi do siebie po zeszłorocznej podwyżce akcyzy o 15 proc. wyłącznie na mocne alkohole. Wydatki inwestycyjne spadły o 40 proc., do tego rentowność przemysłu spirytusowego jest najniższa w sektorze alkoholowym. To utrudnia rozwój eksportu – mówi Leszek Wiwała, Prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy.

- Dodatkowo na bilans handlowy niekorzystnie wpływa sytuacja na Węgrzech, gdzie z początkiem roku wprowadzono podatek zdrowotny dyskryminujący importowane alkohole. Eksport polskich napojów spirytusowych na Węgry zmniejszył się o połowę – dodaje.

Węgry były do ubiegłego roku trzecim pod względem wielkości rynkiem eksportowym polskiej wódki. 

W styczniu 2015 r. rząd węgierski wprowadził podatek zdrowotny od alkoholi, z wyłączeniem lokalnych okowit i likierów ziołowych. Przełożyło się to na podwyżki cen zagranicznych produktów. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy tego roku eksport polskich napojów spirytusowych na Węgry spadł o 56 proc.

Co ważne na nowym podatku stracił budżet państwa węgierskiego. Wpływy z akcyzy i podatku zdrowotnego od alkoholi za pierwszych 6 miesięcy 2015 r. były łącznie o 1,5 mld forintów niższe niż wpływy z akcyzy w 2014 r.

- Widzimy potencjał eksportowy na wielu rynkach pozaeuropejskich. Dziś wysyłamy za granicę 20 proc. krajowej produkcji napojów spirytusowych. To o wiele mniej niż moglibyśmy. A eksport polskich wódek to promocja polskich marek, tradycji i kultury – mówi Andrzej Szumowski, przewodniczący Rady Głównej ZP PPS i prezes Stowarzyszenia Polska Wódka.

- Potrzebne są długofalowe działania na które obecnie wielu producentów po prostu nie stać. Szczególną barierę odczuwają małe firmy, które przy niestabilnej sytuacji na rynku wewnętrznym boją się podejmować ryzyko finansowe związane z rozbudową eksportu - dodaje.

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • od lat to samo 19-10-2015, 13:21:
od gadania że export jest ważny i potrzebny nic więcej w temacie nie jest robione.

Zobacz wszystkie komentarze (1)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (26 433) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH