Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Etykieta sprzeda piwo?

  • Autor: portalspozywczy.pl / pr
  • Data: 29-04-2013, 12:37

Patrząc na nowe browary i ich wizerunek, możemy powiedzieć, że polski rynek piwa zmienia się, ewoluuje i łamie stereotypy. Małe, lokalne browary prześcigają się w nietypowym nazewnictwie i designerskiej szacie graficznej. Etykiecie trzeba nadać unikalny wzór, a butelce atypowy charakter. Nieprzeciętny design ma być zapamiętany i przyciągać wzrok. W efekcie, ma się sprzedać.

Etykiety piwne są niemal tak samo dopracowane jak herby miast, przedstawiają nie tylko elementy nawiązujące do historii browaru, ale także skład złocistego trunku. Dość częstymi motywami na etykietach są: rok założenia browaru, motyw pszeniczny lub chmielowy, motyw kadzi, nagrody jakimi piwo, bądź browar zostały docenione.

- Nie zawsze jednak motyw browarniczy musi na etykiecie wystąpić, nierzadko motywem wiodącym jest to, co wyróżnia dany region z którego pochodzi piwo np. tradycyjne stroje. - mówi Maciej Laskowski z agencji reklamowej KREATYVNIE. - Etykiety piwne charakteryzuje przede wszystkim ich kształt. Najczęściej jest to kształt elipsy z przepasającą wstęgą. Mimo zmiany stylów i trendów jakie panują w projektowaniu nadal nie trudno rozpoznać że dana etykieta jest piwna - dodaje. Jak zgodnie mówią specjaliści, jeśli chodzi o nasze rodzime etykiety - jest się czym chwalić. Nie odbiegają one ani o krok od światowych trendów - dodaje.

Browary z wieloletnią tradycją najczęściej na etykiecie głównej posiadają nazwę, do tego godło lokalne lub herb browaru. Często lokuje się na niej okoliczny zamek z wielowiekową historią czy postać w stroju ludowym z danego regionu. Wszystko to ma się kojarzyć z historią i podkreślać tradycyjne warzenie, według starych receptur.

Browar Fortuna warzy piwo Miłosław odwołując się do piwowarskich tradycji Miłosławia, gdzie w 1848 roku stoczono największą bitwę powstania wielkopolskiego. Wydarzenie to namalował Juliusz Kossak, a reprodukcja obrazu znajduje się na kontr etykiecie piwa. Natomiast żeby trafić do nieco młodszego odbiorcy, który nie lubi masowych i komercyjnych produktów, Browar Fortuna wprowadził do produkcji piwo nowe, Komes, w nowoczesnej oprawie graficznej.

Rewolucję na rynku wśród piwnych etykiet zrobił browar PINTA. W 2011 roku pojawiły się piwa o dziwnych nazwach typu Czarna Dziura, Atak Chmielu, Dymy Marcowe czy Dobry Wieczór, z intrygującą, kolorową, rysunkową i nowoczesną grafiką na etykiecie. Następnie przeszły transformację kolorystyczną, usunięto grafiki, ale nadal intrygowały nazwą i charakterem. Dzięki temu wyróżniają się spośród innych.

- Żeby o jakości naszych piw, która jest dla nas priorytetem, dowiedzieli się inni, musieliśmy zaistnieć na sklepowej półce. Krzykliwe etykiety z początku naszej działalności doskonale się w tej roli sprawdziły. Po roku, gdy nieco okrzepliśmy na rynku, postanowiliśmy pokazać nasza prawdziwą twarz - spokojnych facetów z poczuciem humoru, znających się na warzeniu i kulturze piwa. Teraz nasze etykiety są dość minimalistyczne, ale nadal oryginalne - mówi Ziemowit Fałat, współtwórca PINTY. - Znakiem rozpoznawczym naszego piwa pozostają niebanalne nazwy wypisane dużą czcionką na etykietach. Są czytelne i ponoć znacząco pomagają klientom w zamawianiu PINTY w pubach i sklepach - dodaje.

Drugim przykładem rewolucji jest Ale Browar ważony w Gościszewie, który od początku 2012 roku, czyli od początku istnienia, wypuścił na rynek już 7 piw: Rowing Jack, Black Hope, Lady Blanche, Amber Boy, Sweet Cow, Naked Mummy czy Smoky Joe. Twórcy postawili na rarytasowy i nieprzeciętny design, skierowany głównie do młodego (który skończył 18 lat) odbiorcy. Etykiety wyglądają jak komiksy lub kreskówki, mają rysunkową postać, a różnią się od siebie głównym bohaterem i kolorystyką. Postacie są nieco kontrowersyjne, np. kobieta z brodą czy szydercza mumia. Trzeba przyznać twórcom dużo odwagi. To jednak bardzo ważny wyróżnik marki. Świadczy o oryginalności i wyjątkowości, dlatego też tych piw nie da się kupić w każdym sklepie czy pubie.

Duże browary na całym świecie próbują różnych trików marketingowych, żeby przyciągnąć klienta. Na rynku pojawiły się etykiety aktywne, inteligentne, zmieniające kolor farby termicznej. Na etykiecie amerykańskiego piwa Coors Light, w momencie osiągnięcia odpowiedniej temperatury, białe szczyty górskie w logo marki zamieniają się na niebieskie, co oznacza, że piwo jest wystarczająco schłodzone.

Etykieta wpływa na odbiorcę, wywołuje emocje. Staje się centrum informacji dla klienta. Kiedy jest więc inna niż wszystkie, niesie za sobą komunikat, że ma on do czynienia z czymś nieprzeciętnym i niesztampowym. Obecnie panuje moda na estetyczne, czyste etykiety projektowane w duchu minimalizmu. 

- Świetnym przykładem "spłaszczania", czyli projektowanie bez przejść tonalnych i dodatkowych uszlachetnień, może być etykieta piwa Łomża, która przypomina opakowanie zastępcze z czasów PRL - mówi Maciej Laskowski z KREATYVNIE. Ciężko prognozować, czy i jak długo ten trend będzie się utrzymywał.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (3)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Schlesier 03-05-2013, 18:42:
"Drugim przykładem rewolucji jest Ale Browar ważony w Gościszewie". Warzony gwoli ścisłości.
  • jaq 03-05-2013, 13:19:
Etykieta nie zastępuje ani nie podnosi jakości piwa.Owszem,atrakcyjna wizualnie etykieta,wyróznia piwo na półce w sklepie.ale oprócz wyróżniania,etykieta powinna informować:o zawartosci ekstraktu i o miejscu wytworzenia piwa.O tym drugim etykiety piw koncernowych nie informują w ogóle,poprzestając na adresie centrali koncernu w Warszawie.
  • Tom 01-05-2013, 00:50:
Ciekawy ranking piw widziałem na ocenbrowar.pl

Zobacz wszystkie komentarze (3)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 294) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.