Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Kolwin, Kamparex i Agropol poddane kontroli Głównego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 19-11-2014, 11:13
Fałszywe napoje imitujące wina musujące. Sprawę badają PRW i GIJHARS
fot. Polska Rada Winiarstwa

W ostatnich miesiącach pojawiły się na półkach polskich sklepów napoje alkoholowe na bazie piwa, imitujące popularne rosyjskie wyroby winiarskie i opakowane w sposób niezgodny z prawem. Ich producent zaopatruje ponadto butelki w "banderole" naśladujące znaki skarbowe akcyzy oraz korki "grzybki" zastrzeżone dla win musujących - podała Polska Rada Winiarstwa (PRW).

Jak przypomina Polska Rada Winiarstwa, obowiązujące przepisy krajowe i unijne nie tylko zakazują wprowadzania do obrotu w butelkach typowych dla wina musującego jakichkolwiek innych napojów, ale również przewidują kary za działanie mające na celu wprowadzenie w błąd konsumenta.

PRW zwróciła w ostatnim czasie szczególną uwagę na wyroby trzech firm - Kolwin Sp. z o.o., Polskiej Wytwórni Win KAMPAREX Sp.z o.o. Sp.k. oraz Agropol Sp. z o.o. Ich produkty, o rosyjsko brzmiących nazwach - Kremskoje Igristoje, Caryca Igristoje oraz Slawjanskoje Jgristoje - zgodnie z nieeksponowanymi deklaracjami umieszczonymi przez producentów na etykietach, są musującymi napojami alkoholowymi powstałymi na bazie piwa, sprzedawanymi jednak w butelkach zastrzeżonych dla win musujących.

- Kształt butelki, charakterystyczne, rosyjsko brzmiące nazwy i finezyjne etykiety jednoznacznie kojarzą się z wyrobami pochodzącymi ze Wschodu. Prawo ogranicza również stosowanie charakterystycznych butelek zamykanych korkiem w kształcie "grzybka" utrzymywanego przez klamrę i owiniętego folią jedynie do win musujących, bądź gazowanych. Wyroby piwne nie mają prawa być nalewane w tego typu opakowania. Takie postępowanie producentów wyrobów piwnych wprowadza konsumentów w błąd - podaje Polska Rada Winiarstwa.

Wprowadzanie do obrotu handlowego produktów w niezgodnych dla nich opakowaniach stanowi naruszenie prawa zarówno unijnego jak i krajowego, na co zwraca uwagę PRW powołując się na art. 69 Rozporządzenia Komisji Europejskiej 607/2009, ustanawiające szczegółowe przepisy wykonawcze do Rozporządzenia Rady nr 479/2008, dotyczącego m.in. etykietowania i prezentacji niektórych produktów sektora win. W myśl rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 479/2008 stanowi to naruszenie prawa. Przepisy unijne wyraźnie mówią, że informacje nt. żywności nie mogą wprowadzać w błąd, w szczególności poprzez wygląd, opis lub prezentacje graficzną mylnie sugerując, że chodzi o określony środek spożywczy.

- Oprócz nieprawidłowego opakowania, wprowadzającego w błąd oznakowania i banderol naśladujących znaki skarbowe, z technologicznego punktu widzenia wątpliwości budzi również uzyskanie tak wysokiej zawartości alkoholu (9 proc. objętości) w wyrobach będących mieszaniną piwa i napoju bezalkoholowego. Zawartość alkoholu w piwach mocnych może wynosić do 8 proc. obj. Trudno wyobrazić sobie uzyskanie 9 proc. obj. alkoholu, po dodaniu napoju bezalkoholowego do piwa - komentuje PRW.

Z inicjatywy Polskiej Rady Winiarstwa naruszenia zostały poddane kontroli ze strony Głównego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych. Sprawa jest w toku - jednak wciąż pozostaje obawa, że nieuczciwie oznakowane produkty zdążą przed zamknięciem kontroli trafić na nasze bale sylwestrowe. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (11)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Konsument-szaraczek 09-12-2014, 22:11:
Komentuje jak widzę grono święcie oburzonych:)

Pozwolę sobie na ripostę..
Zacznę od tego, że jestem zwyczajnym konsumentem i nie mam nic wspólnego z produkowaniem czy sprzedawaniem czegokolwiek a tym bardziej napojów, o których jest napisane w tym artykule. Dodam, że to, iż jestem konsumentem nie należy rozumieć, że pijam takie „szampany”. Ostatni raz miałem coś takiego w ustach bardzo bardzo dawno temu...pewnie jeszcze w PRLu.
Tyle wstępu a teraz do rzeczy.
Z mojego punktu widzenia w komentarzach rysuje się taki obraz...
Jak producenci wprowadzają konsumenta-szaraczka w błąd to jest to nazywane biznesową smykałką, super talentem do robienia kasy. Trwa zbiorowa nagonka na ujawniających takie praktyki.

Jak ktoś to ujawnia to nazywa się to „walką z konkurencja w sposób, który nie zasługuje na uznanie”...

Może ja jestem głupi, ale czy podszywanie się pod „szampana” nie jest czasami „walką z konkurencją”? I taka walka zasługuje na uznanie tak komentatorze „Kupiec”?

Otóż drodzy komentatorzy jako konsument jestem zwolennikiem walki pomiędzy producentami, ponieważ liczę na to, że kupię produkt za niższą ceną. Nie jestem jednak zadowolony, gdy ta walką powoduje, że producent chce celowo wprowadzić mnie w błąd.
Nie wiem czy szanowni komentatorzy pofatygowali się i przeczytali ROZPORZĄDZENIE, o którym tak zażarcie dyskutują.

Tytuł:
ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 538/2011z dnia 1 czerwca 2011 r.
zmieniające rozporządzenie Komisji (WE) nr 607/2009 ustanawiające niektóre szczegółowe
przepisy wykonawcze do rozporządzenia Rady (WE) nr 479/2008 w odniesieniu do
chronionych nazw pochodzenia i oznaczeń geograficznych, określeń tradycyjnych, etykietowania i prezentacji niektórych produktów sektora wina.

10) artykuł 69 otrzymuje brzmienie:

„Artykuł 69
Przepisy dotyczące prezentacji niektórych produktów
1. Wino musujące, gatunkowe wino musujące i gatunkowe aromatyzowane wino musujące wyprodukowane w Unii Europejskiej wprowadza się do obrotu oraz wywozi w szklanych butelkach typowych dla wina musującego zamkniętych za pomocą:

a) w przypadku butelek o nominalnej pojemności większej niż 0,20 litra: zamknięcia w kształcie grzybka, zrobionego z korka lub innego materiału, który może być używany w połączeniu z produktami żywnościowymi, utrzymywanego w miejscu poprzez klamrę, przykrytego, jeżeli to konieczne, przez kapsel oraz otoczonego folią, która w całości przykrywa zamknięcie oraz całą szyjkę lub jej część;
b) w przypadku butelek o nominalnej pojemności większej niż 0,20 litra: jakiegokolwiek innego odpowiedniego zamknięcia.

Pozostałe produkty wyprodukowane w Unii nie mogą być wprowadzane do obrotu lub wywożone w szklanych butelkach typowych dla wina musującego lub butelkach z zamknięciem opisanym w akapicie pierwszym lit. a).

2. Na zasadzie odstępstwa od ust. 1 akapit drugi,
państwa członkowskie mogą podjąć decyzję, że następujące
produkty mogą być wprowadzane do obrotu lub wywo­
żone w szklanych butelkach typowych dla wina musują­
cego lub butelkach z zamknięciem opisanym w ust. 1
akapit pierwszy lit. a):

a) produkty tradycyjnie butelkowane w takich butelkach,
które:
(i) są wymienione w art. 113d ust. 1 lit. a) rozporzą­
dzenia (WE) nr 1234/2007;
(ii) są wymienione w pkt 7, 8 i 9 załącznika XIb do
rozporządzenia (WE) nr 1234/2007;
(iii) są wymienione w rozporządzeniu Rady (EWG) nr
1601/91 (*); lub
(iv) posiadają rzeczywistą objętościową zawartość alkoholu
nie większą niż 1,2 % obj.;

b) produkty inne niż produkty, o których mowa w lit. a),
pod warunkiem że nie wprowadzają konsumentów
w błąd co do prawdziwego charakteru produktu.


To tyle na ten temat... wasze komentarze to „ustawiony” bełkot. Przemawia za tym również to, że piszecie o sobie ogólnikami bez nazw firm czy nazwisk. „jestem producentem” „ jestem sprzedawcą”...itp...

Jako konsument jestem bardzo zadowolony, że piętnuje się i ściga takich producentów, którzy próbują mnie, dla własnych korzyści (nie z miłości do mnie przecież) wprowadzać w błąd.

Ten artykuł powinien być obowiązkowo wywieszony w każdym sklepie, który sprzedaje te produkty. Najlepiej na regale z tymi piwnymi „szampanami”. A każdy sklep, który tego nie zrobi powinien być pociągnięty do odpowiedzialności na równi z producentami.

Pozdrawiam wszystkich komentatorów - wszyscy jesteśmy konsumentami wiec lepiej nie pochwalać takich praktyk.



  • RS 27-11-2014, 13:49:
Już wszyscy wiedzą , że ochoczo rozsyłającym link do tych sensacyjnych informacji jest szef sprzedaży jednej z konkurencyjnych firm.
Ot takie Polskie Piekiełko.
  • KF 27-11-2014, 11:24:
NIE WIEDZIEĆ CZEMU, JA RÓWNIEŻ DOSTAŁAM WSPOMNIANY NA FORUM Email OD JEDNEGO Z NASZYCH ODBIORCÓW "producent wina", JAKIE TO PROBLEMY MAJĄ 3 WYMIENIONE FIRMY. CHCIAŁABYM OZNAJMIĆ, IŻ WSPÓPRACUJEMY Z TYMI FIRMAMI, ALE MOJA FIRMA JEST DOSTAWCĄ DO NICH PÓŁPRODUKTÓW. MOIM ZDANIEM, DZIĘKI TEMU CO PRZECZYTAŁAM, MAJĄ DOBRĄ DARMOWĄ REKLAMĘ - TAKĄ, JAK W OSTATNIM CZASIE np PIWO CIECHAN. CHYBA SZYKUJE SIĘ WALKA SĄDOWA, ACH TYLKO NALEŻY WSPÓŁCZUĆ. POZDRAWIAM

Zobacz wszystkie komentarze (11)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (24 516) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH