Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Alkohole i używki

IERiGŻ: branża piwna osiągnęła ogromny sukces w Polsce

Strona 2 z 2

- Dochodzimy już do poziomu nasycenia i możliwości wzrostu są ograniczone – mówi Piotr Szajner i dodaje, że wzrost spożycia odbył się kosztem konsumpcji krajowych wyrobów spirytusowych i napojów winiarskich.

Podaje, że w latach 1992-2016 konsumpcja wyrobów alkoholowych w gospodarstwach domowych wzrosła z 6,5 do 9,4 litra 100% alk./osobę z czego: piwo – 5,5 litra 100% alk./osobę, n. spirytusowe – 3,2 litra 100% alk./osobę, wino – 0,7 litra 100% alk./osobę.

Dodaje, że zmieniła się struktura konsumpcji: w 2016 r. piwo stanowiło 58%, napoje spirytusowe – 35%, a napoje winiarskie – 7%, podczas gdy w 1992 roku było to: piwo –32%, napoje spirytusowe – 54%, napoje winiarskie – 14%.

Wskazuje też na dynamiczny wzrost obrotów handlowych i wzrost eksportu: rocznie eksport rośnie o 18,7 proc., ale jego udział w produkcji pozostaje niewielki – ok. 8 proc. Import rośnie zaś rocznie o ok. 8,7 proc., a udział importu w zaopatrzeniu krajowego rynku stanowi ok. 2 proc.

Piotr Szajner wskazuje też na inwestycje i podkreśla, że jest to branża, która bardzo mocno inwestowała – łączna wartość inwestycji w latach 1995-2015 wyniosła 12 mld zł i wielokrotnie przewyższała amortyzację.

- Jest to już bardzo nowoczesna branża, której nakłady inwestycyjne były przeznaczone głównie na maszyny i urządzenia – 80 proc., budynki i lokale – 17 proc., a 3 proc. w pozostałe rzeczy takie jak np. transport i grunty – mówi Piotr Szajner.

Wskazuje też, że inwestycje doprowadziły do modernizacji zakładów i zmian w procesach technologicznych, ale efektem była redukcja zatrudnienia w ciągu tych ponad 20 lat o połowę z ok. 15 tys. do ok. 7,3 tys. pełnych etatów. W ostatnich latach nastąpił jednak delikatny wzrost zatrudnienia na co miała wpływ np. działalność małych lokalnych browarów. Zaznacza też, że nastąpił jednocześnie pięciokrotny wzrost technicznej wydajności pracy z 1,1 tys. hl do 5,7 tys. hl na zatrudnionego i wzrosła też efektywność wynagrodzeń mierzona relacją przychodów ze sprzedaży do kosztów wynagrodzeń.

Seminarium pt. "Ewolucja rynku piwa w Polsce" odbyło się w dniu 12.01.2018 r. w Instytucie Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej – PIB, a referat wygłosił dr inż. Piotr Szajner.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

piwo RSS ALERT    /    branża piwna RSS ALERT    /    rynek piwa RSS ALERT    /    rynek piwa w Polsce RSS ALERT    /    browary RSS ALERT    /    Piotr Szajner RSS ALERT    /    IERiGŻ RSS ALERT    /    raport o rynku piwa RSS ALERT    /    browary w Polsce RSS ALERT    /    konsumpcja piwa w Polsce RSS ALERT    /    produkcja piwa RSS ALERT    /    chmiel RSS ALERT    /    słód RSS ALERT    /    słód browarniczy RSS ALERT    /    zyski branży piwnej RSS ALERT    /    zyski browarów RSS ALERT

KOMENTARZE (2)

  • Maciej (brodaty),lysy(rysiek), 2018-01-12 20:47:25
    Vanpur chce dokonac zakupu browaru w Glubczycach. Delegacja brodatego, lysego i starego przyjechala spotkanie. starego
  • Jimi 2018-02-01 19:06:28
    Zgadza sie i jeden z najlepszych napitkow. Ja osobiscie przepadam za Perla. Sam bym ja pil i pil (wtedy kiedy pije alkohol). Wystarczy zobaczyc na jej swietna dopasowana oferte dla kazdego +18

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.203.213.116
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.