Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Alkohole i używki

Jak walczyć z czarnym rynkiem w branży tytoniowej?

Papierosy i tytoń to jedne z najczęściej sprzedawanych produktów na czarnym rynku. W ramach przeciwdziałania podrabianiu towarów oraz nielegalnej sprzedaży tytoniu Unia Europejska ratyfikowała dyrektywę, która nakłada na dostawców w całym łańcuchu dostaw nowe obowiązki. Konieczne będzie wprowadzenie określonych zabezpieczeń oraz systemu identyfikowalności. Identyfikowalność produktów jest kluczowa w walce z nielegalną produkcją i handlem – ocenia Jacek Żurowski, dyrektor regionalny Zebra Technologies w Europie Środkowej.

Jak walczyć z czarnym rynkiem w branży tytoniowej?
Jacek Żurowski, Zebra Technologies fot. materiały prasowe

W ramach przeciwdziałania podrabianiu towarów oraz nielegalnej sprzedaży tytoniu Unia Europejska ratyfikowała dyrektywę UE w sprawie wyrobów tytoniowych (2014/40/UE), która nakłada na dostawców w całym łańcuchu dostaw nowe obowiązki. Od 19 maja 2019 r. wszystkie organizacje zaangażowane w produkcję oraz dystrybucję wyrobów tytoniowych zgodnie z prawem będą zobowiązane do wdrożenia nowych środków ochrony.

W obliczu zmian w przepisach konieczne będzie wprowadzenie określonych zabezpieczeń oraz systemu identyfikowalności – pozwoli to uzyskać zgodność z dyrektywą w obrębie łańcuchów dostaw. W celu podniesienia poziomu bezpieczeństwa produktów tytoniowych dostępnych na rynku obligatoryjne będzie wprowadzenie nośników danych 2D lub unikalnych identyfikatorów, które mają być dołączone do każdej paczki wyrobów tytoniowych. Identyfikatory będą dostarczane przez wyznaczonego krajowego wydawcę i umożliwią podmiotom gospodarczym monitorowanie wyrobów tytoniowych na każdym etapie łańcucha dostaw.

- Identyfikowalność produktów jest kluczowa w walce z nielegalną produkcją i handlem. Szacuje się, że gdy możliwe będzie ustalenie pochodzenia wszystkich towarów dostępnych na rynku, ryzyko wprowadzenia do obrotu podrobionych wyrobów znacznie zmaleje. Śledzenie towarów na każdym etapie znacznie ułatwi organom ścigania określenie tego, gdzie i kiedy produkty trafiają na nielegalny rynek oraz podjęcie odpowiednich kroków w celu jego uszczelnienia – ocenia Jacek Żurowski.

Zwiększona identyfikowalność ma pomóc w zminimalizowaniu problemu nielegalnego handlu tytoniem.

- Warto jednak pamiętać, że na dalszych etapach łańcucha dostaw śledzenie mniejszych paczek wyrobów tytoniowych staje się bardziej skomplikowane, ponieważ towar zapakowany na paletę jest rozdzielany, a kartony z papierosami lub tytoniem są dystrybuowane jako część zamówień mieszanych. Podczas procesu dystrybucji unikalne identyfikatory umieszczone na produktach muszą być stale aktualizowane i skanowane w każdym punkcie kontrolnym. Niebawem zarówno producenci, dystrybutorzy, jak i sprzedawcy detaliczni papierosów oraz tytoniu będą musieli spełniać wymogi określone w dyrektywie TPD. W konsekwencji stosowany przez nich sprzęt będzie musiał obsługiwać skanowanie danych 2D, w tym kodów punktowych 2D, którymi oznaczane są indywidualne paczki. Rozwiązania, które będą wykorzystywać, powinny być również kompatybilne z oprogramowaniem, które umożliwi zarówno identyfikację produktów, jak i sprawdzenie ich ważności oraz rejestrowanie kolejnych etapów dystrybucji – wskazuje Jacek Żurowski.

Konieczność monitorowania łańcucha dostaw

więcej informacji:

papierosy RSS ALERT    /    tytoń RSS ALERT    /    branża tytoniowa RSS ALERT    /    Jacek Żurowski RSS ALERT    /    Zebra Technologies RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 188.165.210.41
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

portalspozywczy.pl w social media

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.