Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Alkohole i używki

Jakubiak: Trzeba uświadamiać Polakom, że kapitał ma narodowość

- Nie wiedzieć czemu urzędnicy za wszelką cenę starają się udawać, że zasada patriotyzmu ekonomicznego ich nie dotyczy. Jednak to właśnie państwo za pomocą różnego rodzaju kampanii informacyjnych powinno promować polskie produkty jako zdrowe, świeże, tradycyjnie wykonane i dobrej jakości - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Marek Jakubiak, prezes Grupy Browary Regionalne Jakubiak i poseł Kukiz '15.

Jakubiak: Trzeba uświadamiać Polakom, że kapitał ma narodowość
Marek Jakubiak, fot. Paweł Pawłowski

Jak wynika z raportu "Patriotyzm konsumencki Polaków?" Open Research, spośród wszystkich kategorii produktów największą uwagę na pochodzenie Polacy zwracają w przypadku artykułów spożywczych. "Polskość" nabywanej żywności ma znaczenie dla 64 procent konsumentów. Najczęściej bywa ona rozumiana jako polsko brzmiąca nazwa, a nie miejsce wytworzenia towaru, czy polski kapitał stojący za daną firmą.

Według definicji Marka Jakubiaka patriotyzm gospodarczy obejmuje trzy elementy: producenta, konsumenta, ale też i państwo polskie, które jest pomiędzy nimi ważnym spoiwem.

- Wszystkie te segmenty powinny być przekonane o konieczności promowania własnego, czyli polskiego, w Polsce wyprodukowanego i sprzedawanego produktu - dodaje.

Zdaniem prezesa Grupy Browary Regionalne Jakubiak Polakom trzeba uświadamiać, że kapitał ma narodowość.

- Dobitnie udowodnił  to ostatni kryzys finansowy. Zachodni  inwestorzy prowadzący biznes w Polsce będą robić wszystko, by zarobione pieniądze wyprowadzać do swoich ojczyzn, a nie inwestować w Polsce. Dodam, że wcale się im nie dziwię. Polacy, którzy pracują w Anglii, Irlandii czy w Niemczech również tak robią. Dlatego też trzeba dbać o naszych, polskich inwestorów i traktować ich ze szczególną troską - mówi.

Jakubiak podkreśla, że zarządzanej przez niego spółce udało się złamać pewne tabu, które zachodnie koncerny starały się za wszelką ceną utrzymać.

- Myślę tu o określeniu „piwny patent”, odbieranym jako coś gorszego, tańszego, prymitywnego. To browarowi Ciechan udało się - nie tylko moimi rękami - złamać tę degradację polskiego wyrobu i od tego ruszyła prawdziwa lawina, która tylko wciągu roku zabrała 10 proc. rynku koncernom. Podkreślam, że powrót konsumentów do piw regionalnych z polskich browarów jest zauważalnym trendem. Co nadal nie zmienia faktu, że 90 proc. udziałów w rynku jest nadal w rękach koncernów - dodaje.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Marek Jakubiak RSS ALERT    /    Ciechan RSS ALERT    /    patriotyzm konsumencki RSS ALERT    /    Browary Regionalne Jakubiak RSS ALERT    /    promocja polskiej żywności RSS ALERT    /    piwo RSS ALERT    /    rynek piwa 2016 RSS ALERT    /    rynek piwa w Polsce RSS ALERT

KOMENTARZE (11)

  • kno1 2016-05-13 15:24:38
    Święte słowa Panie Jakubiak. Zaczadzone przez 26 lat polskie głowy trzeba przekonać do polskich produktów. To tak samo ważne jak armaty.
  • Ryszard 2016-05-13 22:15:45
    Pan Jakubiak jest wzorem polskiego przedsiębiorcy. Zadałem sobie trud, by sprawdzić gdzie kupił urządzenia do najnowszego browaru w Tenczynku. Chyba wszystkie w firmach należących do Polaków i wyprodukowane w Polsce. A nie zawsze tak jest. Maspex, na przykład, podpisał umowę na budowę hali produkcyjnej Lubelli (a wcześniej swojej siedziby) z austriacką firmą Strabag. Nieładnie. Cieszę się oczywiście, że mamy duży międzynarodowy koncern, że Maspex odkupił marki Łowicz, Krakus i inne, ale mam wrażenie, że paradygmat zakupu polskich towarów i usług powinien dotyczyć nie tylko konsumentów, ale też i przedsiębiorców. Przy okazji, mam nadzieję, że mało kto z Państwa, uważa, że Lidl i Kaufland to polskie jednostki, mimo że ostatnio w reklamach przez wszystkie przypadki wycierają sobie gębę polskością. Stąd widać, jak dobrze Niemcy monitorują nasz rynek i jak dobrze się orientują w niskiej świadomości Polaków.
  • Bartek 2016-05-14 14:28:14
    Ryszardzie czy możesz zatem podzielić się z nami informacją jakie to polskie firmy dostarczyły sprzęt do browaru w Tenczynku? A skoro jesteś tak dobrze zorientowany, to poproszę jeszcze o informacje na temat narodowości firm, które wcześniej dostarczały sprzęt do browarów p. Jakubiaka. Jestem tego bardzo ciekawy.
  • Kubanek 2016-05-14 17:32:42
    Polski produkt to taki, który jest wyprodukowany w Polsce, z polskich surowców, polskimi rękoma. I tyle wystarczy, póki co. Jak nasi przedsiębiorcy zaczną w końcu sami zachowywać się jak patrioci, to będzie można sięgnąć po kwestie kapitału. Ja znam niestety, za dużo przykładów, gdzie firma z polskim kapitałem, produkuje za granicą albo z surowców zagranicznych, a czasami zatrudnia obcokrajowców. Wszystko oczywiście motywowane \"patriotyzmem\".
  • boooya 2016-05-14 21:25:17
    Jeśli polski produkt ma jakość, smak, dobry skład jeśli nie to nie i tyle a jakość u mnie na 1 miejscu a polska spożywka pozostawia wiele do życzenia

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 52.91.185.49
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

portalspozywczy.pl w social media

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.