Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Jantoń: Rynek win gronowych może rosnąć kilka proc. rocznie w ciągu 2-3 lat

  • Autor: Barbara Woźniak, portalspozywczy.pl
  • Data: 23-10-2013, 13:12
Jantoń: Na większe wzrosty rynku win gronowych musimy jeszcze poczekać
W 2012 roku Polacy wypili około 105 mln litrów win gronowych fot. spółka Jantoń

W ciągu najbliższych 2-3 lat konsumpcja win gronowych w Polsce może rosnąć o kilka procent rocznie. Możliwy jest wzrost rzędu kilkunastu procent, ale nie w perspektywie najbliższych kilku lat. Konsumpcja win gronowych może wzrosnąć do 10 litrów na głowę, ale nie stanie się to w ciągu najbliższej dekady - ocenia Jacek Jantoń, prezes producenta win Grupy Jantoń.

- Jeśli chodzi o wina gronowe to przewiduję wzrosty, chociaż nie spodziewam się w krótkim okresie czasu jakichś spektakularnych, kilkunastoprocentowych wzrostów konsumpcji tego typu produktów, tylko powolnego ustawicznego wzrostu - mówi w wywiadzie dla serwisu portalspozywczy.pl Jacek Jantoń.

- Natomiast w ciągu najbliższych 2-3 lat przewiduję kilkuprocentowe wzrosty sprzedaży win gronowych - dodaje.

Możliwy wzrost konsumpcji do 10 litrów na głowę

Konsumpcja win gronowych może zaś wzrosnąć do 10 litrów na głowę z obecnych ok. 3,1-3,5 litra, jednak nie stanie się to raczej w ciągu najbliższej dekady.

- Dzisiaj w Polsce konsumpcja win gronowych wynosi ok. 3,1 litra na mieszkańca, a np. w Niemczech wynosi ok. 20 litrów nie mówiąc już o Francji, Hiszpanii czy Włoszech, gdzie z racji kultury, tradycji i zwyczajów te liczby są zupełnie inne sięgające 40-50 litrów - mówi Jantoń.

-Szacuję, że polski rynek osiągnie 10 litrów na mieszkańca, czyli trzykrotnie więcej niż w tej chwili, jednak nie ośmielę się powiedzieć w jakim czasie może do tego dojść. Czy to będzie 10 lat czy więcej, tego nie wiem, jednak na pewno nie krócej - dodaje.

Spadek całego rynku o ok. 10 proc. w pierwszej połowie 2013 roku

W 2012 roku wartość win gronowych w Polsce wyniosła ok. 1,9 mld złotych, a Polacy wypili około 105 mln litrów wina.

W pierwszej połowie 2013 roku cały rynek win i napojów fermentowanych spadł w Polsce o ok. 10 proc. w ujęciu ilościowym.

- Konsumpcja win na głowę w Polsce wynosi około 3,1 litra. Wartość tego rynku w 2012 roku wyniosła ok. 1,9 mld zł, natomiast wielkość wolumenowa ponad 105 mln litrów - mówi Jantoń.

- Całość wpływów z podatku akcyzowego po sześciu miesiącach 2013 roku jest na poziomie 90-ciu kilku procent, czyli cały rynek wina i napojów fermentowanych spadł o niecałe 10 proc. - dodaje.

- Myślę, że spadek jest głównie za sprawą napojów fermentowanych i tanich win owocowych, natomiast trudno jest na tej podstawie wysnuć wniosek czy sprzedaż win gronowych w tym czasie wzrosła czy spadła - zaznacza.

Grupa Jantoń to jeden z największych producentów w branży winiarskiej w Polsce. Biznes firmy opiera się na produkcji, imporcie oraz eksporcie win. W portfolio produktów Jantoń znajdują się importowane z całego świata wina gronowe, wina musujące, wermuty, wina grzane, wina ekologiczne, wina deserowe oraz wina owocowe.

Oprócz wyrobów winiarskich, Jantoń specjalizuje się też w produkcji drinków RTD ( Ready To Drink) oraz napojów alkoholowych.

Do najbardziej rozpoznawalnych marek firmy Jantoń należą wina: Celebro, Aronica, Zbójeckie Grzane oraz napoje alkoholowe takie jak Barmańska czy drink Be4. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze



POLECAMY W SERWISACH