Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Kondycja branży spirytusowej powoli się poprawia, ale...

  • Autor: Barbara Woźniak, portalspozywczy.pl
  • Data: 04-10-2013, 10:57
Kondycja branży spirytusowej powoli się poprawia, ale...
Leszek Wiwała, prezes ZP PPS

Kondycja branży spirytusowej powoli poprawia się po tym jak w ostatnich latach branża notowała potężne straty, co zakończyło się upadłościami kilku producentów alkoholi. Jednak teraz nad branżą zawisły kolejne czarne chmury w postaci zaplanowanej przez rząd podwyżki akcyzy od 2014 roku.

- Po kryzysowym 2011 roku kiedy to straty producentów wyniosły aż 326 mln zł kondycja branży spirytusowej powoli się poprawia, choć wciąż co czwarta firma dokłada do produkcji w Polsce - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Leszek Wiwała, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy.

- Zakładam, że rentowność branży powinna się powoli poprawiać, co oznacza, że nie będzie konieczności gwałtownego cięcia kosztów i ograniczania zatrudnienia. Dużo zależy od kondycji krajowej gospodarce oraz koniunktury na rynkach światowych - dodaje.

Wiwała podkreśla, że wartość rynku napojów spirytusowych w Polsce szacuje się na ok. 16 mld zł. Branża spirytusowa odpowiada za 9,6 mld zł wpływów budżetowych oraz generuje 5,2 mld zł wartości dodanej dla gospodarki.

Branża spirytusowa to od kilku lat najmniej rentowna gałąź polskiego sektora alkoholowego. W latach 2008-2011 zbankrutowało osiem polskich Polmosów. W 2012 roku wszystkim zakładom udało się utrzymać na rynku, ale jedna czwarta firm nie wypracowała zysku.

Nad branżą alkoholową znów zawisły ostatnio czarne chmury. Rząd zapowiedział, że akcyza od alkoholi spirytusowych z początkiem 2014 r. zostanie podniesiona o 15 proc.

Przedstawiciele branży podkreślają, że tak wysoka podwyżka akcyzy na alkohole spirytusowe od 2014 roku jaką planuje rząd jest nieadekwatna do sytuacji rynkowej, będzie skutkować obniżeniem konkurencyjności sektora spirytusowego i spowoduje wzrost szarej strefy.

Według Leszka Wiwały po ostatniej podwyżce akcyzy w 2009 roku rynek skurczył się o 5 procent i wówczas jej ciężar wzięli na siebie producenci. W efekcie już w 2011 roku branża poniosła 326 mln złotych strat. Obecnie ze względu na trudną sytuację branży, podwyżką zostaną obciążeni konsumenci, co przełoży się na spadki sprzedaży i grozi utratą wpływów z akcyzy.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 386) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.