Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Leszek Wiwała na WKG: Polska wódka jest marką, ale niestety każdego roku coraz słabszą

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 28-09-2016, 10:20
Leszek Wiwała na WKG: Polska wódka jest marką, ale niestety każdego roku coraz słabszą
Leszek Wiwała, prezes zarządu, Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy/ fot. PTWP

- Bolączką branży spirytusowej jest stereotypowe i negatywne postrzeganie polskiej wódki. Powiedzenie „pić jak Polak” miało przez sto lat bardzo pozytywną konotacje – bo oznaczało: mieć mocną głowę i znać swój umiar. Dzisiaj kojarzy się negatywnie. Polska wódka jest marką, ale coraz słabszą. To jest potencjał, którego odpowiednio nie wykorzystujemy – mówił podczas Wschodniego Kongresu Gospodarczego w Białymstoku Leszek Wiwała, prezes zarządu, Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy.

Leszek Wiwała, prezes zarządu, Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy, zwrócił uwagę podczas debaty na WKG, że sektor spirytusowy boryka się z problemem zbyt dużego obciążenia daninami. Branża spirytusowa wpłaca rocznie ponad 11 mld zł danin publicznych, z czego lwia część przypada na podatki płacone we wschodniej części kraju

Jego zdaniem potencjał sektora tkwi w MŚP i innowacyjności, ale firmy potrzebują wsparcia administracji. - Podlasie, Lubelszczyzna, Podkarpacie, a także Warmia i Mazury mają bogate tradycje w produkcji napojów spirytusowych. Do tych tradycji nawiązują niewielkie firmy rodzinne, które zajmują się rzemieślniczym wyrobem wódek, nalewek, miodów pitnych. Na razie działają w niewielkiej skali, głównie ze względu na wysokie opodatkowanie, nadmierną biurokrację i brak wsparcia w rozwijaniu eksportu. Podatki stanowią dziś ok. 60 proc. ceny standardowej 0,5l butelki wódki, 16 proc. ceny piwa, a 7 proc. ceny wina. Do tego producenci mocnych alkoholi są narażeni na nielegalną konkurencję. Szacuje się, ż szara strefa stanowi 15-20 proc. Rynku – wyliczał Leszek Wiwała.

Zdaniem Wiwały przestrzeń do rozwoju małych producentów jest zarówno na rynku krajowym, biorąc pod uwagę bogacenie się Polaków i coraz większy patriotyzm gospodarczy, jak i za granicą, gdzie polskie wódki mają dobrą prasę. Branża liczy więc na nowe instrumenty wsparcia eksportu zapowiedziane przez Ministerstwo Rozwoju.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (20 959) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 263)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH