Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Alkohole i używki

Magia wódczanych procentów

Produkcja mocnego trunku ruszyła z kopyta. Przynajmniej według danych GUS. Sęk w tym, że branża nie odczuwa wzrostu - informuje "Puls Biznesu".

Magia wódczanych procentów
fot. Shutterstock

W Polsce, która jest czwartym producentem wódki na świecie, powinny właśnie strzelać zakrętki. Po dłuższym czasie bez jakiegokolwiek większego ruchu w końcu widać niebagatelną, bo dwucyfrową dynamikę wzrostu produkcji. W pierwszym kwartale tego roku wyniosła ona 14,4 proc. (wobec 1,1 proc. rok wcześniej czy -0,8 proc. w 2017 r. oraz 2,4 proc. w 2016 r.), jak wynika z ostatnich danych o produkcji najważniejszych wyrobów przemysłowych podawanych przez Główny Urząd Statystyczny.

Co się mogło stać? Polacy mogli zacząć więcej kupować mocnych alkoholi.

— Cały rynek wódki pod względem sprzedaży urósł w pierwszym kwartale o 3 proc. wolumenowo, a to i tak dobry wynik w porównaniu z 1-2-procentową dynamiką bądź spadkami w poprzednich latach w tym okresie. Obecna dynamika nie tłumaczy jednak tak dużego wzrostu produkcji podanego przez GUS — mówi "Pulsowi Biznesu" Krzysztof Kouyoumdjian, dyrektor ds. relacji zewnętrznych w CEDC, czyli lidera polskiego rynku wódki.

— Rynek w Polsce jest dość stabilny. W jednym roku trochę rośnie, w kolejnym nieco spada. W efekcie producenci mają dwie szanse na zwiększenie przychodów — poszerzanie portfela o produkty premium i przekonywanie do nich Polaków, co też czynią, oraz zwiększanie eksportu — dodaje Ryszard Woronowicz, rzecznik prasowy Związku Pracodawców Polskiego Przemysłu Spirytusowego.

Czy to eksport odpowiada więc na produkcyjne poruszenie? — Sprzedaż zagraniczna rzeczywiście powoli rośnie, ale nie jest to dynamika tłumacząca taki wzrost produkcji, jaki podał GUS — twierdzi Ryszard Woronowicz. Przypomina też o skali tego eksportu — dziś z kraju wyjeżdża ok. 18 proc. naszej wódki. Dla porównania, Szkoci eksportują aż 92 proc. swojej whisky.

Marek Sypek, szef Stocka w Polsce, czyli wicelidera rynku, przekonuje, że jedyne wytłumaczenie to uruchomienie dodatkowych mocy produkcyjnych przez któregoś z graczy. Tu również trudno znaleźć autora takiego wyniku. Jednym z większych podmiotów, który miał uruchamiać nowe instalacje do produkcji, był Marie Brizard Wine&Spirtis, który zapowiadał start nowych linii w Łańcucie. Rozruch miał nastąpić na koniec 2017 r. Jednak w raporcie z końca kwietnia tego roku borykająca się od dłuższego czasu ze spadkiem sprzedaży spółka pisze, że zakład otworzyła w lutym 2019 r. i na razie jest w fazie rozruchu.

Kolejna domniemana przyczyna to pojawienie się nowego, znaczącego gracza na rynku. Większych debiutów nie było tu jednak od lat. W 2017 r. pokazał się tu wprawdzie Zbigniew Komorowski, twórca jogurtowej Bakomy i jeden z najbogatszych Polaków, ale to pierwsza czwórka (czyli CEDC, Stock, Marie Brizard oraz Pernod Ricard) odpowiada za nawet 85-90 proc. rynku wódki, a więc to oni mogliby być potencjalnymi sprawcami takiego wyniku. 

Całość w "Pulsie Biznesu"

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

wódka RSS ALERT    /    alkohole RSS ALERT    /    produkcja wódki w Polsce RSS ALERT    /    branża spirytusowa RSS ALERT    /    Główny Urząd Statystyczny RSS ALERT    /    GUS RSS ALERT

KOMENTARZE (2)

  • Znafca 2019-05-08 13:13:24
    A więc wynika z artykułu że to "oni" są sprawcą...
  • Spartan 2019-05-08 22:09:20
    Odpowiedź jest prosta: Polmos Bielsko-Biała!

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.215.182.36
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.