REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Małe sklepy straciły najwięcej na podwyżce akcyzy na alkohole mocne

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 16-12-2014, 10:20
Małe sklepy straciły najwięcej na podwyżce akcyzy na alkohole mocne
Leszek Wiwała, prezes zarządu ZP Polski Przemysł Spirytusowy

Podwyżka podatku akcyzowego na alkohole mocne o 15 proc., jaka weszła w styczniu 2014 r., wprowadziła spore zawirowanie na rynku wyrobów spirytusowych. Kilkuprocentowe spadki sprzedaży odbiły się nie tylko na producentach, ale także na sektorze handlu i dystrybucji - informuje Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy.

REKLAMA

Największy wolumenowy spadek sprzedaży, bo o ponad 10 proc. zanotowały sklepy małoformatowe. To duży cios dla właścicieli małych sklepów, bo alkohole są w nich jednym z najważniejszych źródeł przychodu. Jeżeli nie utrzymają się na rynku pracę może stracić od kilku do kilkunastu tysięcy osób. W nowej sytuacji najlepiej poradziły sobie dyskonty, których udział w kanałach sprzedaży sukcesywnie rośnie.

- Spodziewaliśmy się, że tak wysoka podwyżka akcyzy wpłynie negatywnie na sytuację w całym łańcuchu dostaw. Podwyżki cen wymuszone wyższym podatkiem wpłynęły na mniejszą sprzedaż i przesunięcia w ramach kanałów sprzedaży - komentuje Leszek Wiwała, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy. Potwierdza to tezę, że polski konsument jest wciąż bardzo wrażliwy na cenę produktu.

Jak dodaje Maciej Ptaszyński, dyrektor generalny Polskiej Izby Handlu, załamanie na rynku alkoholi mocnych uderza zawsze w małe i średnie sklepy, które pozostają najważniejszym kanałem sprzedaży. Mocny alkohol jest w ich przypadku jednym z niewielu generatorów marży. Czasem wytwarza nawet do 10 proc. całościowych obrotów przeciętnego sklepu spożywczego.

- Należy pamiętać, że każdy procent spadku obrotów, przekłada się na zmniejszenie zatrudnienia. W wyniku drastycznych spadków sprzedaży, które obserwujemy od początku roku wiele małych sklepów może nie zdołać utrzymać się na rynku. To oznacza utratę zatrudnienia od kilku do kilkunastu tysięcy osób. Zbyt wysoka akcyza na alkohol zawsze powoduje przesuniecie sprzedaży do szarej strefy, co oprócz skutków ekonomicznych i budżetowych stanowi również zagrożenie dla zdrowia - podkreśla Ptaszyński.

Spadek sprzedaży mocno odbił się na produkcji wódki w Polsce, która maleje nieprzerwanie od początku roku. W okresie od stycznia do końca października spadek produkcji wyniósł 20 proc. Producenci przewidują, że nadchodzący okres świąteczny, tradycyjnie sprzyjający branży, nie przyniesie dużych wzrostów, które mogłyby wyrównać stratę. Według branży produkcja wódki będzie spadać również na początku przyszłego roku.

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • piotrciech 16-12-2014, 22:59:
Sklepikarze sami się wykańczają niskimi marżami na wódki.marża na ok.13%przy wysokich opłatach za koncesję jest śmieszna.Dlatego ja prowadząc sklep spożywczy nie jestem zainteresowany sprzedażą wódki nie będę się ścigał z konkurencją.Na 15% to mogę mleko sprzedawać.

Zobacz wszystkie komentarze (1)

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (25 264) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH