Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Nadszedł czas, by w Polsce poprawić reputację winom owocowym

  • Autor: Barbara Woźniak, portalspozywczy.pl
  • Data: 10-06-2014, 13:20
Nadszedł czas, by w Polsce poprawić reputację winom owocowym

W Polsce nadszedł czas, aby poprawić reputację winom owocowym i zmienić ich wizerunek w naszym kraju. Dobrym kierunkiem jest np. wykorzystanie jabłek przy produkcji cydru i coraz większa popularność tego napoju alkoholowego w Polsce - oceniają przedstawiciele branży alkoholowej.

- Owoce są naszym dobrem narodowym, a ostatnie dwa lata pokazały, że potrafimy wykorzystać ich jakość i potencjał np. poprzez wdrożenie cydru - mówi Anna Kalinowska, członek zarządu producenta i dystrybutora alkoholi Henkell & Co Vinpol Polska.

- Jeśli wino owocowe jest dobrze zabutelkowane, dobrze wyleżakowane, czy dobrze przefermentowane to nie musi ustępować jakością winom gronowym i nadszedł czas, żeby poprawić reputację winom owocowym, bo te produkty również mogą być doskonałej jakości, a owoce inne niż winogrona są naszym dobrem narodowym - dodaje.

W ubiegłym roku w Polsce na większą skalę producenci alkoholi zaczęli wprowadzać do sprzedaży cydr, czyli lekki napój alkoholowy z jabłek o zawartości alkoholu 1,2-8,5 proc.

W 2013 roku w Polsce sprzedano dwa miliony litrów cydru, a wcześniej ten rynek właściwie naszym kraju nie istniał m.in. za sprawą złej reputacji z czasów PRL-u tzw. „jaboli", czyli tanich i wątpliwej jakości win owocowych.

Jeszcze w 2012 roku mało kto w Polsce wiedział, co oznacza słowo cydr, ale już w grudniu 2013 roku nową kategorię znało 37 proc. konsumentów alkoholi w wieku 18-60 lat, a ponad 30 proc. z nich zadeklarowało, że sięga po cydr średnio raz w miesiącu. 

Robert Ogór, prezes producenta i dystrybutora win Grupy Ambra, dodaje, że jednym z czynników, który może pomóc w rozwoju rynku win owocowych w Polsce, a także rozwoju rynku cydru jest dobra ustawa i regulacje samoograniczające.

- Regiony winiarskie i znane marki winiarskie na świecie zostały zorganizowane wysoce samoograniczającymi regulacjami np. co do ilości zebranych owoców z jakiegoś obszaru, bo zbyt duża ilość owoców z jakiejś wielkości obszaru nie idzie już w parze z jakością - mówi Robert Ogór.

Podkreśla, że polski ustawodawca stworzył dobrą ustawę, która gwarantuje wysoki poziom jakości i tożsamości np. dla polskiego cydru. Cydr zgodnie z ustawą może być produkowany tylko z jabłek i nie można stosować jakichkolwiek dodatków. Można go dosładzać jedynie miodem. Wszelkie środki aromatyzujące są niedozwolone i powodują, że nie jest to już cydr zgodny z polską ustawą.

Prezes Grupy Ambra podkreśla też, że wina przeszły w naszym kręgu kulturowym historię wysublimowania procesu fermentacji owoców na napój alkoholowy oraz metod i technologii jego produkcji. 

Pierwsze regulacje prawne dotyczące produkcji winiarskiej w Polsce pochodzą z okresu dwudziestolecia międzywojennego, gdy wprowadzono ustawę o opodatkowaniu wina i miodu syconego z 1 lipca 1925 roku.

Obecnie obowiązuje ustawa o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina z 12 maja 2011 roku.

Podobał się artykuł? Podziel się!

SPÓŁKI SEKTORA SPOŻYWCZEGO NA GPW

AMBAmbra SA

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 606) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.