Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Alkohole i używki

Nowa ustawa wypchnie e-palaczy do szarej strefy?

- Nowelizacja ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych będzie swoistą rewolucją, szczególnie w kontekście koncesjonowania produktu. Każdy produkt, który zostanie na rynku będzie musiał zostać zarejestrowany i to za kilka tysięcy złotych, wobec czego może powstać równoległy rynek wyrobów nierejestrowanych - mówił Maciej Wiktorowicz z British American Tobacco Polska Trading podczas debaty eksperckiej "Szara strefa w sektorze tytoniowym" zorganizowanej przez Business Centre Club.

Nowa ustawa wypchnie e-palaczy do szarej strefy?
fot. shutterstock

Zdaniem Wiktorowicza podwyżki akcyzy najbardziej uderzają w najbiedniejszych palaczy.

- Konsument najbardziej wrażliwy cenowo, który kupuje najtańsze papierosy za 12-13 zł jeśli przychodząc do kiosku zauważa, że wczoraj kupował za złotówkę mniej to podejmuje proces myślowy, który skłania go do kupienia papierosów na bazarze za 7 zł. Istnieje bardzo wyraźny związek pomiędzy wysokością opodatkowania i tempem jego wzrostu a zwiększaniem szarej strefy. W latach 2010-2014 mieliśmy w naszej branży zwiększenie podatku o 40 proc. w ujęciu kwotowym, co wielokrotnie przekraczało wzrost siły nabywczej konsumentów i inne wskaźniki jak inflacja - dodaje.

Przedstawiciel BAT przypomniał, że w omawianym okresie z roku na rok rynek zmniejszał się o 10 procent.

- Każdego roku z rynku znikało 4 mln sztuk papierosów, czyli zawartość 500 tirów. Część ludzi przestała palić, ale inni przechodzili do szarej strefy, która osiągnęła poziom ok. 30 proc. Dopiero w roku 2015 i 2016 przekonujemy się o tym jakie znaczenie ma zaprzestanie wysokich i szybkich podwyżek. Rynek legalny zaczął się stabilizować, a z drugiej strony przychody budżetowe, które w 2013 i 2014 roku tytułem akcyzy spadały, w 2015 roku się ustabilizowały, a po I kwartale 2016 jest przyrost o ponad 300 mln zł - dodał.

Zdaniem Wiktorowicza polityka akcyzowa powinna być częścią całościowego podejścia do kwestii związanych z szarą strefą.

- Poza zagadnieniami tempa wzrostu stawek ważna jest również konstrukcja podatku. Zmiana konstrukcji poprzez zmniejszanie stawki procentowej mogłaby prowadzić do jeszcze większego obciążenia podatkiem papierosów tańszych - dodał.

Jak przyznał przedstawiciel British American Tobacco Trading, wprowadzenie akcyzy na e-papierosy musi być przeprowadzone w sposób rozsądny.

- Moja firma od kilku miesięcy jest obecna na rynku e-papierosów, dzięki czemu dysponujemy dużą ilością informacji na temat produktu, rynku oraz konsumentów i to nie tylko w Polsce, ale też na innych rynkach. Deklarujemy pełną gotowość do dzielenia się informacjami. We Włoszech gdzie wprowadzono akcyzę na e-papierosy w wysokości 37 eurocentów za 1 ml płynu praktycznie cały rynek wymiotło do szarej strefy. Z planowanych wpływów rzędu 86 mln euro ściągnięto ok. 5 mln. Wszystkie inne rynki jak Rumunia czy Serbia podeszły do tego już bardziej ostrożnie ustalając stawki na poziomie odpowiednio 6 i 12 eurocentów - dodał.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Maciej Wiktorowicz RSS ALERT    /    British American Tabacco RSS ALERT    /    British American Tobacco Polska RSS ALERT    /    e-papierosy RSS ALERT    /    e-papieros RSS ALERT    /    papierosy elektroniczne RSS ALERT    /    szara strefa RSS ALERT    /    szara strefa wyrobów tytoniowych RSS ALERT    /    BCC RSS ALERT    /    Business Centre Club RSS ALERT    /    papierosy RSS ALERT    /    akcyza RSS ALERT    /    akcyza na papierosy RSS ALERT

KOMENTARZE (2)

  • Daniel 2016-08-11 10:12:00
    Ogółem uważam, że ta ustawa jest nie do końca dopracowana... A co do akcyzy to mam nadzieję, że będzie ona rozsądna. Nie po to przerzuciłem się na tabaque, by teraz płacić grubą kasę za liquidy i inne rzeczy.
  • Karpin 2016-08-11 13:03:27
    Z częścią postanowień się zgadzam, druga część to absurd. Zacząłem wapować ONE żeby wyjść z nałogu, a teraz dostęp do e-p będzie utrudniony...

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.236.230.108
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

portalspozywczy.pl w social media

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.