Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Nowy obowiązek śledzenia wyrobów tytoniowych

  • Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
  • Data: 07-06-2017, 14:11
Nowy obowiązek śledzenia wyrobów tytoniowych
Fot. Shutterstock

Śledzenie produktów (z ang. traceability) w całym łańcuchu dostaw, wynikające m.in. z troski o zdrowie i życie konsumentów, jest teraz obowiązkowe dla branży żywnościowej, kosmetycznej i farmaceutycznej. Wkrótce obowiązek ten będzie również dotyczył branży tytoniowej – mówi serwisowi portalspożywczy.pl Grzegorz Sokołowski, ekspert ds. traceability GS1.

20 maja 2019 roku wejdą w życie wymagania Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/40/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. dotyczące zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich w sprawie produkcji, prezentowania i sprzedaży wyrobów tytoniowych i powiązanych wyrobów. Na szczególną uwagę zasługuje przepis związany z obowiązkowym prowadzeniem przez firmy wprowadzające do obrotu wyroby tytoniowe systemu identyfikowalności.

Najistotniejszym powodem wprowadzenia nowego obowiązku indetyfikowalności w branży tytoniowej jest autentykacja, a więc ochrona oryginalności i walka z fałszowanymi wyrobami. Według szacunków branży tzw. szara sfera stanowi ponad 25% wolumenu sprzedaży w Polsce. Ta wartość jest z roku na rok rosnąca. Biorąc pod uwagę wspomniany fakt, trudno nie zauważyć, że szczególnie zainteresowanym wejściem w życie tej dyrektywy jest Skarb Państwa, który traci miliardy złotych przez niepłacenie akcyzy przez firmy wprowadzające wyroby tytoniowe do obrotu.

Jak wobec tego przedsiębiorstwa wprowadzające do obrotu, a więc nie tylko producenci, ale również hurtownie i sklepy detaliczne mają poradzić sobie z nowymi wymaganiami? Istnieje na rynku szereg rozwiązań technicznych i informatycznych, które umożliwiają wdrażanie zasad identyfikowalności w przedsiębiorstwach. Jednak spoglądając na problem w szerszym ujęciu, bardziej holistycznym, uwzględniającym wymianę informacji w łańcuchu dostaw kluczowe wydaje się, aby ogniwa tego łańcucha opierały się na standardach zapewniających wiarygodność gromadzonych i wymienianych danych.

Stosowanie globalnych standardów systemu GS1 w zakresie oznaczania towarów i wspomagania przepływu informacji, umożliwia spełnienie wymagań związanych z identyfikowalnością niezależnie od roli jaką przedsiębiorstwo pełni w łańcuchu dostaw: producent, hurtownia czy sieć handlowa. W ramach globalnego systemu GS1 działają narzędzia umożliwiające realizację następujących funkcji:

- jednoznaczną identyfikację towarów w oparciu o unikalne numery GS1,
- automatyczne gromadzenia o towarach i ładunkach przemieszczanych w łańcuchu dostaw w oparciu o skanowanie standardowych kodów kreskowych,
- przekazywanie informacji poprzez elektroniczne dokumenty handlowe.

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • gf 09-06-2017, 16:46:
pomysl na sledzenie produktow moze i nie jest glupi...ale niestety trąci za bardzo transhumanizmem. dzisiaj produkty, jutro nasze platnosci poprzez wprowadzenie wylacznie platnosci bezgotowkowych, i poprzez wprowadzenie aut autonomicznych. i juz rzad bedzie wiedzial kto co kupil , za ile o ktorej godzinie itp... ja jednak podziekuje za te rozwiazania DLA NASZEGO DOBRA. dzisiaj produkty...jutro ludzie....

Zobacz wszystkie komentarze (1)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 606) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 266)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH