Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Picie wina straciło swój elitarny charakter

  • Autor: ŁR, portalspozywczy.pl / KPMG
  • Data: 29-11-2014, 15:43
Picie wina straciło swój elitarny charakter
Wzrost na rynku wina gronowego nie byłby możliwy bez znacznego polepszenia oferty win w niskich i średnich segmentach cenowych (fot. Łukasz Rawa)

Polscy konsumenci odkrywają klasyczne wino gronowe, poszukując produktów zdrowszych i lepszej jakości. Zwracają jednak baczną uwagę na stosunek jakości do ceny. Dzięki bogatej ofercie niedrogich win, które pojawiły się w dystrybucji, kategoria ta stała się znacznie bardziej dostępna dla masowego konsumenta, tracąc swój dawny elitarny charakter.

Jak podaje KPMG w raporcie „Rynek napojów alkoholowych w Polsce 2014", dynamicznemu rozwojowi kategorii wina (szczególnie gronowego) sprzyjał wzrost zamożności i świadomości konsumentów, ale także coraz większy nacisk na zdrowotne aspekty spożywania alkoholu. W efekcie konsumenci sięgali po wino traktując je jako kategorię aspiracyjną, dodatkowo postrzegając ją jako element zdrowego stylu życia. Ważnym czynnikiem sprzyjającym rosnącemu zainteresowaniu winem była też nieustająca edukacja konsumentów, zdobyta nierzadko podczas podróży zagranicznych, oraz trendy kulinarne, w szczególności popularność kuchni śródziemnomorskiej. Zarządzający firmami z polskiego rynku wina są głęboko przekonani, że trendy te w dalszym ciągu będą napędzać rozwój kategorii.

Z drugiej strony, wzrost na rynku wina gronowego nie byłby możliwy bez znacznego polepszenia oferty win w niskich i średnich segmentach cenowych. - Ogromną rolę w tych zmianach odegrały dyskonty, dla których wino stało się jedną z najważniejszych i najbardziej doinwestowanych kategorii. Ofertę relatywnie niedrogich win rozwinęli także wyspecjalizowani importerzy. Towarzyszył temu stopniowy proces obniżania marż w skali całej branży. W efekcie wino gronowe stało się dla polskiego konsumenta produktem znacznie bardziej dostępnym ekonomicznie. Konsumenci win zresztą otwarcie przyznają, że aktywnie poszukują jak najlepszej ceny i chętnie korzystają z promocji i okazji cenowych. Jak niemal zgodnie przyznają importerzy, trend poszukiwania jak największej wartości w stosunku do ceny będzie dalej silnie oddziaływał na rynek. Spokojne wina gronowe napędzają sprzedaż Wzrost na rynku win napędzany jest przede wszystkim przez spokojne (niemusujące) wina gronowe. W 2013 roku ich sprzedaż sięgnęła 107 mln l, tj. o 73 proc. więcej niż dekadę wcześniej. Łączna wartość sprzedaży detalicznej w tej kategorii sięgnęła w 2013 roku 2,1 mld zł. - wskazują analitycy KPMG w raporcie.

Jeżeli chodzi o wybory między winem białym a czerwonym, Polacy są konsekwentni - od lat częściej sięgają po wina czerwone. Coraz częściej jednak kierują się ku klasycznym winom wytrawnym w miejsce dominujących w przeszłości win słodkich i półsłodkich. Bardzo dynamicznie rozwija się niewielka jak dotąd kategoria win różowych.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (24 062) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 266)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH