Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Alkohole i używki

Po 20 maja nie kupisz papierosów? Unijna dyrektywa „Track&Trace” nie taka straszna

19 maja tego roku wchodzą w życie przepisy unijnej dyrektywy TPD. Część ekspertów ostrzega, że oznaczać to będzie spore problemy z produkcją, sprzedażą i eksportem papierosów w całej UE, również w Polsce. Czy rzeczywiście? Dyrektywie przyjrzą się uczestnicy konferencji, którą 3 kwietnia w Warszawie organizuje firma Aspekt we współpracy z firmami Inexto i Zebra.

Po 20 maja nie kupisz papierosów? Unijna dyrektywa „Track&Trace” nie taka straszna
fot. unsplash.com

Dyrektywa tytoniowa UE to dla przedsiębiorców działających w branży tytoniowej duże wyzwanie. „Track&Trace” nakłada na nich obowiązek stosowania systemu identyfikowalności i śledzenia ruchu na wszystkich etapach łańcucha dostaw. Oznacza to, że każda paczka papierosów albo tytoniu i każde opakowanie zbiorcze wprowadzane do obrotu w którymkolwiek z europejskich krajów muszą być oznaczone odpowiednim identyfikatorem i zarejestrowane w systemie, a potem jego status aktualizowany na każdym kolejnym etapie przechodzenia z rąk do rąk – aż do ostatniego dystrybutora przed pierwszym punktem detalicznym. Obowiązek rejestracji w systemie „Track&Trace” mają też wszystkie podmioty uczestniczące w obrocie, z punktami detalicznymi włącznie. Firmy, które nie dopełnią wymagań będą narażone m.in. na wysokie kary, sięgające 200 tys. złotych.

Dyrektywa ma na celu walkę z nielegalnym obrotem wyrobami tytoniowymi, ale część ekspertów obawia się, że uderzy głównie w legalnie działające podmioty, przede wszystkim ze względu na opóźnienia legislacyjne dotyczące ustawy wdrażającej nowy system w Polsce. Niektórzy specjaliści alarmowali do niedawna, że 20 maja palacze zostaną po prostu odcięci od „dymka”.

Dziś wydaje się, że ryzyko jest znacznie mniejsze. Senat RP podczas trwającego obecnie posiedzenia ma się zająć ustawą wdrażającą nowy system w Polsce. To nie będzie jeszcze koniec kwestii legislacyjnych, ale sprawy wydają się zmierzać w dobrym kierunku.

Wszystko to oznacza, że dla przedsiębiorców to już ostatni dzwonek do przygotowania się na wejście w życie dyrektywy „Track&Trace”. Na szczęście narzędzia, które pozwolą sprostać nowym wymaganiom są łatwo dostępne, a ich wdrożenie nie musi wcale stanowić dla firmy wielkiego obciążenia.

Podstawowe narzędzia, jakimi powinien dysponować przedsiębiorca działający w branży tytoniowej to teraz urządzenia mobilne zdolne do odczytu kodów Dot Code i Datamatrix, którymi oznaczane będą opakowania oraz stosowne oprogramowanie. Na polskim rynku dostępne jest m.in. oprogramowanie szwajcarskiej firmy Inexto. -  Oprogramowanie Inexto, które dystrybuujemy na polskim rynku, daje szerokie możliwości integracji z systemami dotychczas używanymi przez producentów, dystrybutorów i hurtowników, co pozwala na płynne i niezaburzone przejście od jednego do drugiego. Integralną część naszej strategii stanowią usługi serwisu i technicznego wsparcia oprogramowania. Dostarczamy je lokalnie, co znacznie ułatwia i przyspiesza komunikację – mówi Marek Kuropieska, prezes zarządu firmy Aspekt. Z myślą o rodzimym rynku Aspekt przygotował polską wersję systemu Inexto. Integrację z dowolnym systemem informatycznym klienta zapewnia przygotowany przez Aspekt moduł Connector.

więcej informacji:

Track&Trace RSS ALERT    /    dyrektywa tytoniowa RSS ALERT    /    dyrektywa UE RSS ALERT    /    papierosy RSS ALERT    /    rynek papierosów w Polsce RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.226.73.255
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.