Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Polacy kupili 348,3 mln l napojów spirytusowych

  • Autor: ŁR, portalspozywczy.pl / KPMG
  • Data: 10-12-2014, 14:45
Polacy kupili 348,3 mln l napojów spirytusowych
Pod względem wolumenu sprzedaży Polska to jeden z największych rynków napojów spirytusowych w Europie (fot. Łukasz Rawa)

Wolumen sprzedaży detalicznej napojów spirytusowych od 2011 roku nieznacznie, ale systematycznie spada. Rośnie za to wartość wydatków. W 2013 roku Polacy kupili 348,3 mln l tego typu produktów za sumę 17,4 mld zł. Na wzrost wartości zakupów wpływa przede wszystkim stopniowe przesuwanie konsumpcji ze standardowych wódek w stronę smakowych napojów spirytusowych oraz trunków importowanych, przede wszystkim whisk(e)y.

Polska to jeden z największych rynków napojów spirytusowych w Europie

Po różnego rodzaju napoje spirytusowe sięgają niemal wszyscy dorośli Polacy - w ciągu ostatniego roku jakikolwiek z napojów spirytusowych piło aż 88% z nich, zaś 62% robiło to przynajmniej kilka razy w roku. Częściej są to mężczyźni (66%), niż kobiety (58%).

Pod względem wolumenu sprzedaży Polska to jeden z największych rynków napojów spirytusowych w Europie. W Polsce na osobę dorosłą przypada 11 litrów sprzedanych produktów tej kategorii, podczas gdy np. w Niemczech - blisko 7 litrów. Wartość polskiego rynku napojów spirytusowych jest jednak wciąż niewielka w porównaniu z dużymi rynkami zachodnioeuropejskimi. Ta sytuacja powoli zmienia się, w miarę jak konsumenci sięgają po inne gatunki napojów spirytusowych niż dominująca dawniej wódka - mówi Tomasz Wiśniewski, partner w dziale doradztwa finansowego w KPMG w Polsce.

Wódka odpowiada za 79% wolumenu sprzedaży napojów spirytusowych, jednak systematycznie traci rynek

W ciągu ostatniego roku wódkę piło ośmiu na dziesięciu dorosłych Polaków. Polacy stosunkowo niechętnie (43%) przyznają się, że wódkę konsumują regularnie lub stosunkowo regularnie (tj. przynajmniej kilka razy w ciągu roku), przy czym znacznie częściej takich konsumentów spotkamy wśród mężczyzn (51%), niż wśród kobiet (34%).

W 2013 roku sprzedaż detaliczna wódki była warta 12,6 mld zł, co odpowiadało 275,7 mln litrów sprzedanego produktu. Pomimo tego, że sprzedaż wódki spada od 2011 roku, przypada na nią wciąż 79% wolumenu kategorii napojów spirytusowych. Sześciu na dziesięciu zarządzających z branży spirytusowej spodziewa się, że spadkowy trend obserwowany w 2014 roku będzie trwał także w 2015 roku.

Aż 66% badanych firm spirytusowych oceniło sytuację na rynku wódek jako złą lub bardzo złą. Z perspektywy producentów kluczowym problemem jest bardzo niska zyskowność sprzedaży w niemal wszystkich segmentach cenowych. Przyczyn jest wiele: spadający popyt, presja cenowa konsumentów i detalistów, zaciekła konkurencja między producentami. W 2014 roku doszła do tego podwyżka akcyzy, która zaostrzyła te zjawiska - mówi Andrzej Bernatek, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef grupy doradczej dla rynku dóbr konsumpcyjnych w KPMG w Polsce.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 440) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH