Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Polacy lubią gościnność, kulinarne eksperymenty i poszukiwanie nowych smaków - badanie

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 27-10-2017, 12:21
Polacy lubią gościnność, kulinarne eksperymenty i poszukiwanie nowych smaków - badanie
fot. Ambra

Gościnność jest naszą narodową chlubą. Lubimy organizować kameralne spotkania i chętnie odwiedzamy znajomych. To dla nas świetna okazja do kulinarnych eksperymentów i poszukiwania nowych smaków – wynika z badania „Barometr polskiej gościnności”.

Badanie „Barometr polskiej gościnności”, przeprowadzono na zlecenie grupy Ambra, producenta Cydru Lubelskiego Lodowego.  Sprawdziło ono, jak Polacy odnajdują się w roli gospodarzy oraz gości. Badanie towarzyszyło premierze Cydru Lubelskiego Lodowego, produktu idealnego właśnie na przyjęcia i do celebracji ważnych okazji.

Przyjmowanie gości i wizyty u rodziny lub znajomych są elementem domowej tradycji u blisko połowy respondentów 41,7 proc. Aż 43,6 proc. badanych postrzega polską gościnność jako chlubną cechę narodową.

Spotkania w kameralnym gronie, jak np. grill czy domowy obiad, sprawiają przyjemność 46,3 proc. badanych.  W kulinarnych eksperymentach przodują zdecydowanie kobiety - 73,4 proc. W przypadku wizyty niespodziewanych gości, ponad dwie trzecie badanych Polaków proponuje gościom kawę, herbatę czy wodę, 42,1 proc. kobiet zawsze ma coś słodkiego na taką okazję, a 31 proc. mężczyzn przygotowuje przekąski.

„Barometr polskiej gościnności” pokazał też, jak gościnność postrzegają konsumenci różnych alkoholi. Wielbiciele cydrów są najliczniejszą grupą utożsamiającą okazje towarzyskie z możliwością budowania więzi z bliskimi. Dla nich najważniejsze jest dobre towarzystwo (61,2 proc. wskazań).

- Goszczenie przyjaciół i częstowanie ich przekąską czy napojami traktujemy jako ważny rytuał wiążący i sprzyjający podtrzymaniu relacji, a także budowaniu bliskości. Ludzie z natury są istotami stadnymi. Coś, czego nie zrobilibyśmy w samotności, w grupie nabiera dla nas wyjątkowego smaku. Nawet drobne nowinki w menu, które uwzględniają gusta gości, wprowadzają pewien element zaskoczenia, tworzą nowe zwyczaje kulinarne, nadając danej grupie indywidualne znaczenie i budują intymność relacyjną - mówi Ewa Klepacka-Gryz, psycholog.

Badanie pokazuje, które grupy wiekowe są bardziej gościnne. Widać, że wiek i doświadczenie ma znaczenie. Podczas spotkań towarzyskich 83,1 proc. osób powyżej 50 roku życia zadeklarowało, że najważniejsza jest dla nich troska o dobry humor i przyjemną zabawę wszystkich zebranych. Dla porównania - średnio co druga pełnoletnia osoba nieprzekraczająca 24 roku życia, myśli częściej o swojej przyjemności (56,2 proc.).

Badanie przeprowadzono na próbie 1 000 respondentów, w wieku powyżej 18 roku życia. Badanie zostało zrealizowane w dniach 14-16.08.2017 przez agencję SW RESEARCH metodą wywiadów on-line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel.

Podobał się artykuł? Podziel się!

SPÓŁKI SEKTORA SPOŻYWCZEGO NA GPW

AMBAmbra SA

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze



POLECAMY W SERWISACH