Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Alkohole i używki

Polacy nie kojarzą piwa jednoznacznie z alkoholem (badanie)

Prawie 80 proc. Polaków rozpoczyna inicjację alkoholową od piwa lub wina – wynika z najnowszego badania IBRiS. Wykazało ono, że Polacy nie kojarzą piwa, wina musującego ani cydru jednoznacznie z alkoholem. Nie są również świadomi zawartości alkoholu w spożywanych napojach.

Polacy nie kojarzą piwa jednoznacznie z alkoholem (badanie)
fot. shutterstock

Zapytani w badaniu Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych "Opinie Polaków o alkoholu" Polacy o wskazanie, w jakim stopniu uważają dany napój za alkohol, najczęściej wskazywali wódkę (89 proc.) i whisky (85 proc.). Wino jako alkohol zostało zdefiniowane przez częściej niż co drugiego badanego. Napoje alkoholowe takie, jak: cydr (69 proc.), piwo smakowe (65 proc.), wino musujące (57 proc.) i piwo (54 proc.) nie kojarzą się jednoznacznie z alkoholem.

Z badania wynika również, że dla 43 proc. badanych pierwszym w życiu spożytym alkoholem było piwo, a dla 33 proc. wino. Jedynie 9 proc. respondentów rozpoczęło kontakt z napojami alkoholowymi od wódki.

Polacy są zgodni co do stwierdzenia, że całkowita abstynencja powinna obowiązywać kobiety w ciąży i nieletnich - taką odpowiedź zadeklarowało 9 na 10 pytanych. Zgoda panuje również w przekonaniu, że taka abstynencja powinna panować wśród kierowców. Tak odpowiedziało 81 proc. respondentów. Jednocześnie 20 proc. z nich wyraziło większą aprobatę na prowadzenie pojazdu po spożyciu półlitrowej butelki piwa (20 proc.), niż po kieliszku mocnego alkoholu (13 proc.).

Jak wskazano w opracowaniu IBRIS, może to wynikać ze zbyt małej świadomości Polaków o ilości alkoholu w danej jednostce objętości. Aż 60 proc. Polaków twierdzi, że w 50 ml kieliszku wódki jest więcej czystego alkoholu etylowego niż w półlitrowej butelce piwa, gdy w rzeczywistości w obu przypadkach mamy do czynienia z podobną ilością. Tylko 3 na 10 Polaków wskazało w badaniu właściwe proporcje alkoholu w danych napojach.

Cytowany w badaniu prezes IBRiS Marcin Duma przekonuje, że "wiedza Polaków na temat zawartości czystego alkoholu jest bardzo ograniczona. Cydr, piwo i wino musujące nie kojarzą się Polakom jednoznacznie z alkoholem, a przecież zawierają ten sam etanol co alkohole mocne". To - jego zdaniem - znajduje odzwierciedlenie we wskazaniach dotyczących inicjacji alkoholowej - prawie 80 proc. badanych wskazało na piwo i wino jako na pierwsze napoje alkoholowe, po które sięgnęli.

Zauważył również, że mieszkańcy Polski zaniżają ilość czystego alkoholu w piwie, winie i cydrze. "Nie zdajemy sobie sprawy, że kieliszek wódki, lampka wina czy szklanka piwa zawierają dokładnie tyle samo czystego alkoholu" - podkreślił Duma.

Badanie "Opinie Polaków o alkoholu" przeprowadzono w październiku 2019 r. na reprezentatywnej grupie 1200 pełnoletnich mieszkańców Polski, metodą telefonicznych standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych, wspomaganych komputerowo (CATI).

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

alkohol RSS ALERT    /    alkohole RSS ALERT    /    piwo RSS ALERT    /    wino RSS ALERT    /    picie alkoholu RSS ALERT    /    branża piwna RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.95.139.100
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.