Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Polacy wydają na wino 5 mld zł, na rynku umacnia się trend premiumizacji

  • Autor: Barbara Woźniak, portalspozywczy.pl
  • Data: 07-04-2017, 11:25
Polacy wydają na wino 5 mld zł, na rynku umacnia się trend premiumizacji
fot. Shutterstock

W 2016 roku Polacy wydali na alkohol 31 mld zł, z czego około pięć miliardów na wino. Na rynku wina umacnia się trend premiumizacji, szybko rosną wydatki na wina stołowe i musujące, a Polacy kupują wina przede wszystkim w super- i hipermarketach – wynika z danych przedstawionych przez Grupę Ambra.

Ambra podaje w oparciu o dane firmy Nielsen, że alkohol jest największą kategorią rynku spożywczego w Polsce pod względem wartości. Polacy w 2016 roku wydali na alkohol ok. 31 mld zł (10 lat temu było to ok. 18,5 mld zł), podczas gdy np. na wodę mineralną niecałe 4 mld zł, kawę 3,4 mld zł, a czekoladę i sery twarde - po ok. 1,7 mld zł.

Robert Ogór, prezes Grupy Ambra mówi, że z łącznych wydatków na alkohol w Polsce, wydatki na piwo i wódkę to ok. 25 miliardów złotych, a na wino ok. pięć miliardów złotych.

Z danych przedstawianych przez Ambrę wynika, że niemal 50 proc. wydatków na alkohol przeznaczane jest obecnie na piwo (10 lat temu było to 53 proc.), 35 proc. na wódkę (10 lat temu 37 proc.), 8 proc. na wino (wcześniej 6,5 proc.), a 5,6 proc. na whisky (wcześniej 1,2, proc.).

Według Ambry sprzedaż wina w Polsce od lat nieprzerwanie rośnie i w 2016 roku wzrost wyniósł 5,1 procent. Rynek osiągnął wielkość 127 miliona litrów oraz wartość 2,46 miliarda złotych wobec 2,34 miliarda w 2015 roku, gdy rynek wzrósł o 5,7 proc.  W okresie październik-listopad 2016 roku dynamika wzrostu wartości rynku przyspieszyła do ośmiu procent.

Z danych przedstawionych przez Ambrę na podstawie danych firmy Nielsen wynika, że wzrost wartości sprzedaży win musujących w 2016 roku wyniósł 11,3 proc., a win stołowych 7,5 proc.

Ambra podaje też, że miłośnicy wina przy jego wyborze kierują się w 97 procentach jakością produktów, w 82 proc. wygodą zakupów, w 82 proc. dostępnością ulubionych win, w 79 proc. pomocą i wiedzą doradcy, a w 78 proc. wielkością oferty.

Ambra podaje na podstawie danych firmy Nielsen, że na rynku wina umacnia się trend premiumizacji. Udział ilościowej sprzedaży win premium w segmencie win stołowych wzrósł w 2016 roku do 38 proc. podczas gdy w 2008 roku było to 24 proc., zaś w segmencie win musujących wzrósł do 12 proc. z 4 proc. w  2008 roku.

Ok. 36 proc. Polaków kupuje wina stołowe w super- i hipermarketach, ok. 32 proc. w dyskontach, podobnie jak w sklepach małoformatowych.

Po latach, w których wzrost wydatków na wina w Polsce był kumulowany przez dyskonty teraz sprzedaż wina rośnie w wielu innych formatach sklepów, ale już nie w dyskontach. W 2016 roku to właśnie pozostałe formaty, czyli hiper- i supermarkety, a także małe sklepy były miejscem wzrostu. Natomiast w dyskontach dynamika wyhamowała, chociaż nadal mają one znaczący udział w tej strukturze.

Ambra szacuje opierając się na danych firmy Nielsen, że udział handlu tradycyjnego w sprzedaży wina w 2016 roku sięgnął 32 proc., czyli tyle samo co w roku 2015 i 2014. Udział hiper- i supermarketów wyniósł w 2016 roku 36 proc. wobec 35 proc. w 2015 roku i 37 proc. w 2014.

Z kolei udział dyskontów w sprzedaży wina spadł w 2016 roku do 32 proc. z 34 proc. w 2015 roku i wobec 31 proc. w 2014 roku.

Grupa Ambra jest liderem rynku wina w Polsce oraz czołowym producentem, importerem i dystrybutorem win w Europie Środkowej i Wschodniej. Do portfela marek Grupy Ambra należą m.in.: Dorato, Cin&Cin, EL Sol, Piccolo, Cydr Lubelski i Pliska.

SPÓŁKI SEKTORA SPOŻYWCZEGO NA GPW

AMBAmbra SA

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 610) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH