Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Alkohole i używki

Polacy wydają na wino coraz więcej i chętniej kupują wina droższe. Rynek rośnie dynamicznie

W 2018 roku Polacy wydali na zakup wina 3,02 miliarda złotych, czyli o 8,1 proc. więcej niż w roku poprzednim. Chętnie kupują też droższe wina. Rynek rośnie dynamicznie i nadal premiumizuje się, czemu sprzyjają rosnące dochody na głowę, rosnący poziom wykształcenia, zmiana stylu życia i rozwój turystyki, a także rosnąca skłonność Polaków do zakupu dóbr luksusowych.

Polacy wydają na wino coraz więcej i chętniej kupują wina droższe. Rynek rośnie dynamicznie
fot. Shutterstock

- Wino jest wciąż produktem premium na tle rynku alkoholi – to ok. 8 proc. wydatków na alkohol ogółem. Wino jest symbolem i produktem nowoczesnego stylu życia, wielkomiejskich aspiracji i wykształcenia – mówi prezes Grupy Ambra, Robert Ogór.

- Rynek rozwija się w tempie ok. 7 proc. rocznie i choć na koniec czerwca tego roku ten wzrost wyniósł ok. 5,7 proc. wartościowo, to jednak wyłączone zostały tu wina aromatyzowane, natomiast ogólnie rynek wina zanotował ok. 8,9 proc. wzrostu – dodaje.

Dla porównania w 2016 roku wydatki na wino wyniosły 2,63 mld zł, a w 2015 r. – 2,35 mld zł.

Wielu konsumentów, którzy kupowali tanie wina w dyskontach przechodzi od wina tańszych do droższych.

Średnia cena butelki wina 0,75 litra rosła w ostatnich pięciu latach średnio o 2,9 proc. Z danych Grupy Ambra na podstawie badań firmy Nielsen wynika, że w 2018 roku średnia cena wzrosła do 15,99 zł z 15,38 zł w 2017 roku i wobec 14,65 zł w 2016 r. Dla porównania w 2015 r. było to 14,43 zł, w 2014 r. – 14,20 zł, a w 2013 r. – 13,89 zł.

Najszybciej rosnącym segmentem jest segment win o cenie z przedziału 20-30 zł – rośnie w tempie 15,4 proc. Udział tego segmentu premium wzrósł w 2018 r. do 15 proc. z 13,8 proc. w 2017 r.

Z kolei udział segmentu „economy” (wina poniżej 12 zł) zmniejszył się w 2018 r. o 1 pkt proc. do 32 proc., segmentu mainstream (12-20 zł) spadł do 49 proc. z 50 proc. w 2017 r.  Udział segmentu top-premium (powyżej 30 zł) utrzymał się w 2018 r. na poziomie 4 proc.

Pomimo dynamicznego wzrostu spożycie wina na głowę w Polsce jest nadal jednym z najniższych w Europie i będzie rosnąć w kolejnych latach. Według danych Nielsena konsumpcja wina na 1 mieszkańca w 2018 r. wyniosła w Polsce 3,9 litra. Dla porównania we Francji było to 40 litra/głowę, we Włoszech 37,1 litra, w Niemczech 24,1 litra, w Rumunii 23,4 litra, a w Szwecji i w Hiszpanii oscyluje wokół 22,5 litra.

Według Ambry w kolejnych latach rynek wina w Polsce będzie rósł w tempie ok. 6 proc. rocznie.

Grupa Ambra jest liderem rynku wina w Polsce oraz czołowym producentem, importerem i dystrybutorem win w Europie Środkowej i Wschodniej. Tworzące ją spółki prowadzą działalność na rynkach Polski, Czech, Słowacji i Rumunii.

DORATO, CIN&CIN, FRESCO, PICCOLO, PLISKA, CYDR LUBELSKI, ZAREA to przykłady marek, które należą do Grupy i są liderami pod względem sprzedaży w swoich segmentach rynku. Pod marką Centrum Wina/Distillers Limited Grupa AMBRA prowadzi w Polsce największą sieć specjalistycznych sklepów winiarskich, jest również największym dostawcą win premium do gastronomii.

Podobał się artykuł? Podziel się!

SPÓŁKI SEKTORA SPOŻYWCZEGO NA GPW

AMBAmbra SA

więcej informacji:

wino RSS ALERT    /    branża winiarska RSS ALERT    /    rynek wina RSS ALERT    /    rynek wina w Polsce RSS ALERT    /    konsumpcja wina RSS ALERT    /    wydatki na wino RSS ALERT    /    cena wina RSS ALERT    /    Ambra RSS ALERT    /    Robert Ogór RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.227.240.31
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.