Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Alkohole i używki

Polacy zmienili zwyczaje kupując wina

W 2018 roku Polacy znacząco  zmienili swoje zachowania zakupowe w segmencie win. – ocenia Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa. Rosnące dochody, m.in. za sprawą programu 500+ czy wzrostu wynagrodzeń, spowodowały wzrost siły nabywczej Polaków, którzy wcześniej preferowali produkty tańsze, a w roku 2018 zaczęli kupować wina ze średniej półki.

Polacy zmienili zwyczaje kupując wina
fot. Shutterstock

- Warto podkreślić, iż zmiana ta odbiła się na segmencie tanich win owocowych, który odnotował duże spadki i powoli się kończy. Rozwija się natomiast segment jakościowych win gronowych. Posiada on ogromny potencjał, ponieważ spożycie win gronowych w naszym kraju wciąż należy do najniższych w Europie – zauważa Jakub Nowak, prezes firmy Jantoń.  

Niezwykle dynamicznie rośnie kategoria win musujących z włoskim Prosecco na czele.  Konsumenci wybierają bąbelki już nie tylko na specjalne okazje, ale i na co dzień, zwłaszcza latem. W firmie Jantoń sprzedaż win musujących w ubiegłym roku wzrosła o niemal 80 proc. Słaba jest jednak kondycja kategorii cydrów.

- O ile rynek win rośnie systematycznie, i tutaj nie ma zaskoczenia, to dziwi nas słaba kondycja sektora cydrów – mówi Grzegorz Bartol, wiceprezes firmy Bartex.

-  Polska ze swoim potencjałem w zakresie surowców ( jabłka, gruszki ) powinna być kreatorem tej kategorii. Niestety nierówna walka z piwami smakowymi (niższa akcyza w cenie wyrobu , możliwość reklamy ) powoduje, że nasi konsumenci nie potrafią rozpoznać różnicy w ocenie jakościowej tych produktów. Szkoda, że zapowiedź Premiera  dotycząca obniżenia podatków i zdjęcia obowiązku oznaczania znakami akcyzy nie zalazła do tej pory odzwierciedlenia w określonych ustawach i rozporządzeniach - dodaje.

 - Apelujemy więc do Ministra Finansów o realizację obietnicy i stworzenie szans do rozwoju tej kategorii niskoalkoholowych napojów w naszym kraju –mówi Magdalena Zielińska, Prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa.

Ale sprawa cydru to nie jedyna kwestia, o którą walczy ZP PRW.

- W minionym roku podjęliśmy intensywne działania zarówno w kraju, jak i na forum Unii Europejskiej, związane z  uporządkowaniem bardzo istotnej dla krajowych producentów kwestii  klasyfikacji napojów fermentowanych w Nomenklaturze Scalonej. W szczególności chodzi o  zmiany  bardzo niefortunnych, przez co niebezpiecznych, sformułowań zawartych w projekcie uwagi dodatkowej do Nomenklatury. Braliśmy też udział w konsultacjach projektu dyrektywy w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu, w którym zamieszczona została definicja cydru. Oba projekty (uwagi dodatkowej do Nomenklatury Scalonej i dyrektywy), w związku z kontrowersjami, które wzbudziły, są w dalszym ciągu na etapie tworzenia, więc w bieżącym  roku będziemy nadal zaangażowani w prace nad nimi – mówi Magdalena Zielińska.   

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

wino RSS ALERT    /    branża winiarska RSS ALERT    /    rynek wina w Polsce RSS ALERT    /    ZP PRW RSS ALERT    /    Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa RSS ALERT    /    Magdalena Zielińska RSS ALERT    /    Jakub Nowak RSS ALERT    /    Grzegorz Bartol RSS ALERT    /    Bartex RSS ALERT    /    Jantoń RSS ALERT    /    Polska Rada Winiarstwa RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.204.52.4
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.