Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Polscy producenci wódki powinni większą uwagę zwrócić na rozwój eksportu

  • Autor: Barbara Woźniak, portalspozywczy.pl
  • Data: 21-03-2014, 12:09
Polscy producenci wódki powinni większą uwagę zwrócić na rozwój eksportu
fot. Fotolia

Polscy producenci wyrobów spirytusowych powinni większą uwagę zwrócić na rozwój eksportu teraz, gdy rząd podwyższył podatek akcyzowy na wyroby spirytusowe od początku 2014 roku - mówi w wywiadzie dla serwisu portalspozywczy.pl Andrzej Szumowski, prezes Stowarzyszenia Polska Wódka (Polish Vodka Association PVA).

Od 1 stycznia 2014 roku podatek akcyzowy na wyroby spirytusowe wzrósł o 15 proc.

- Jaka płynie lekcja z tej podwyżki? Czujemy się zaskoczeni faktem, że zamiaru podwyżki podatku akcyzowego rząd nie konsultował z branżą i mam tu na myśli nie tylko producentów, dystrybutorów, importerów wyrobów spirytusowych, ale też gorzelników i rolników, którzy produkują na potrzeby branży, a także przedstawicieli otoczenia spirytusowego czyli np. producentów opakowań, handlu, czy HoReCa, bo w wielu przypadkach sprzedaż wyrobów alkoholowych, a w szczególności spirytusowych jest istotnym elementem wpływów dla mniejszych osiedlowych sklepów. I tego zabrakło - mówi Andrzej Szumowski.

- Wydaje mi się, że polscy producenci wyrobów spirytusowych powinni zwrócić szczególną uwagę na rozwój eksportu. Przyszłość polskiej wódki leży nie tylko na rynku krajowym, ale również, a może przede wszystkim w eksporcie - dodaje.

- Jeżeli porównamy skalę, proporcje rynku krajowego i eksportu takich marek jak szkocka whisky czy koniak, to mniej niż 10 proc. zostaje na rynkach lokalnych, a ponad 90 proc. jest eksportowanych, a u nas jest dokładnie odwrotnie, czyli poniżej 10 proc. stanowi eksport. Należy więc szukać szansy na rynkach zagranicznych - podkreśla prezes Stowarzyszenia PVA.

Jak to zrobić?

- Przede wszystkim nabrać wiary, że produkujemy doskonałe produkty i odrobinę odwagi, aby poszukiwać swojej szansy. Czy rozwój eksportu powinien leżeć w sferze działań i odpowiedzialności wyłącznie samej branży? Otóż nie - mówi Szumowski.

- Mało jest polskich produktów tak rozpoznawalnych i tak znanych na rynkach zagranicznych jak polskie wyroby spirytusowe, a w szczególności wódka. I jest to kategoria, która szybciej niż inne polskie produkty może zdobyć zagraniczne rynki - dodaje.

- Wchodzenie z towarami przemysłowymi wymaga czasu, a wchodzenie z produktami spożywczymi, a szczególnie alkoholami przy uznanej pozycji, uznanej jakości i lojalnych konsumentach za granicą szybciej da pozytywne efekty - mówi również.

Dodatkowych 780 mln zł wpływów do budżetu nie będzie

Szumowski mówi też, że jego zdaniem rządowi nie uda się pozyskać do budżetu w tym roku dodatkowych 780 milionów złotych z tytułu podwyżki podatku akcyzowego na wyroby spirytusowe.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 834) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH