Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Alkohole i używki

Polska jednym z ostatnich państw UE, który stosuje banderole

Polska jest jednym z ostatnich Państw UE, w których stosuje się archaiczny i kosztowny system papierowych znaków akcyzy - wynika z przedstawionego w czwartek raportu instytutu WEI Warsaw Enterprise Institute. Dodano, że system ten obciąża w szczególności małych i średnich przedsiębiorców.

Polska jednym z ostatnich państw UE, który stosuje banderole
fot.PTWP

Jak ocenili autorzy raportu, "oprócz znacznych kosztów finansowych, które mają realny wpływ na cenę butelki wina i ograniczają dostęp do dobrych jakościowo produktów, przedsiębiorcy muszą mierzyć się też z długą listą biurokratycznych czynności i wymogów formalnych".

"Banderole są ogromnym obciążeniem dla przedsiębiorców, to jest ok. 50 rozmaitych procedur, które muszą podjąć" - wskazał prezes WEI Tomasz Wróblewski. Dodał, że jest to kwestia nie tylko naklejania, ale też transportu, ochrony banderol, a także nieprzystosowania większości producentów wina na świecie do takiej procedury.

"System ten jest uciążliwy zwłaszcza dla małych i średnich firm, które nie dysponują takimi zasobami i wsparciem logistyczno-prawnym, co międzynarodowe koncerny czy firmy handlowe" - podkreślił podczas prezentacji raportu Mateusz Gilewski z WEI.

Gilewski wskazał na przykładowe koszty związane z "obsługą procesu banderolowania" u producenta. "Przy 60 tys. butelek 0,75 l jest to 2,2 zł na jedną butelkę, przy 300 tys. - 1,75 zł, a przy 1 mln butelek - 1,10 zł" - wskazał.

Dodał, że zniesienie obowiązku banderolowania win umożliwi wykorzystanie pozytywnych trendów gospodarczych, w szczególności rosnącego zainteresowania Polaków tym segmentem, a także rozwój polskiego winiarstwa. "Otworzy nowe możliwości dla drobnych importerów, w dużej mierze małych i średnich, rodzinnych firm. Tym samym zwiększając wpływy do budżetu z tytułu akcyzy, VAT i podatków dochodowych" - ocenił.

Według WEI rynek alkoholowych napojów winiarskich w Polsce stanowi stosunkowo niewielką część rynku napoju alkoholowych. Wielkość polskiego rynku win gronowych w 2016 roku jest szacowana na ok. 135 mln litrów o łącznej wartości 2,46 mld zł. Jak zaznaczono w raporcie, według szacunków działa na nim ponad 800 importerów. "W przeciwieństwie do alkoholi wysokoprocentowych i piw, niemal całość win gronowych obecnych na polskim rynku pochodzi z importu i wymiany wewnątrzwspólnotowej" - czytamy.

"Polska jest jednym z niewielu państw członkowskich Unii Europejskiej, w których istnieje obowiązek oznaczania win znakiem akcyzy, czyli papierową banderolą. W tej grupie poza Polską są Litwa i Łotwa, z systemami zbliżonymi do naszego (...) oraz Węgry, ale tam jest banderolowane jedynie wino sprzedawane w opakowaniach o pojemności powyżej 2 litrów" - powiedział Wróblewski.

więcej informacji:

wina RSS ALERT    /    banderole RSS ALERT    /    Warsaw Enterprise Institute RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.234.13.175
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

portalspozywczy.pl w social media

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.