Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Mintel: Polska to kraj o dużym potencjale sprzedaży alkoholi premium, głównie whisky

  • polska.mintel.com
  • Autor: Barbara Woźniak, portalspozywczy.pl
  • Data: 05-02-2014, 13:27
Polska może być platformą do skoku koncernów alkoholowych na rynki Europy Wsch.
fot. Fotolia

Polska to kraj o dużym potencjale importu i sprzedaży alkoholi premium, szczególnie whisky. Może być też platformą do rozwoju sprzedaży na rynkach Europy Wschodniej i koncerny alkoholowe mające obecnie drugorzędną pozycję na rynkach światowych mają szanse zdominować te rynki w ciągu najbliższych kilku lat - oceniają analitycy firmy Mintel.

Polacy piją dużo alkoholu, ale tak jak w większości krajów Europy ich preferencje zmieniają się i odchodzą od picia piwa, a także wódki. I chociaż nadal jest to rynek wódki, to taki który mocno ucierpiał w ostatnim czasie, a co za tym idzie ucierpieli także krajowi gracze na tym rynku.

Konsumpcja wódki w Polsce spada, ponieważ młodzi Polacy szukają całkiem nowych trendów w piciu alkoholu.

W poszukiwaniu nowych zwyczajów alkoholowych młodzi Polacy coraz bardziej opierają się na wzorcach zachodnich i odchodzą od krajowych wódek czystych w kierunku zagranicznych alkoholi kolorowych typu whisky.

Wśród wielu Polaków, dla których coraz ważniejsza jest jakość, a nie ilość, whisky jest też postrzegana jako alkohol premium bardziej niż wódka.

Chociaż Polska szczyci się jednymi z najpopularniejszych wódek na świecie, wiele rynków jest już nasyconych lokalnymi wódkami z niższej półki, co niekorzystnie wpływa na ogólny wizerunek wódek. Również wysokie stawki podatku akcyzowego na wyroby spirytusowe od 2009 roku umacniają sektor alkoholi premium, bo producenci chcą poprawić swoje marże.

Z danych firmy Mintel Global Market Navigator wynika, że wydatki Polaków na piwo w 2012 roku wyniosły 127,7 USD/głowę wobec 132,9 USD/głowę w 2011 roku, 120,7 USD/głowę w 2010 roku, 113,5 USD/głowę w 2009 roku i 138,4 USD/głowę w 2008 roku.

Wydatki na alkohole mocne wyniosły zaś w 2012 roku 92,84 USD/głowę wobec 98,34 USD/głowę w 2011 roku, 98,7 USD/głowę w 2010 roku, 98,9 USD w 2009 roku i 115,4 USD w 2008 roku.

Z kolei wydatki na wina i wina musujące, według szacunków Mintela, wyniosły w 2012 roku 15,59 USD/głowę wobec 13,03 USD/głowę w 2011 roku, 12,06 USD w 2010 roku, 10,95 USD w 2009 roku i 12,85 USD w 2008 roku.

Z danych Stowarzyszenia Polska Wódka (Polish Vodka Association PVA) wynika zaś, że sprzedaż whisky w Polsce wzrosła w 2012 roku o 22 proc. Również Scotch Whisky Association potwierdza, że Polska jest jednym z najszybciej rosnących rynków whisky na świecie.

Europa wschodnia jest jednym z niewielu rynków, które nie są zdominowane przez Diageo i Pernod Ricard.

Analitycy Mintela przypominają, że na rosnącej popularności whiskey w Polsce chce zyskać np. Beam Inc. i wykorzystać rosnący popyt na ten alkohol. W ubiegłym roku podpisał umowę ze Stock Spirits Group (SSG) na dystrybucję swoich kluczowych marek w Polsce.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (21 472) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH