Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Alkohole i używki

Polska może być platformą do skoku koncernów alkoholowych na rynki Europy Wsch.

Polska to kraj o dużym potencjale importu i sprzedaży alkoholi premium, szczególnie whisky. Może być też platformą do rozwoju sprzedaży na rynkach Europy Wschodniej i koncerny alkoholowe mające obecnie drugorzędną pozycję na rynkach światowych mają szanse zdominować te rynki w ciągu najbliższych kilku lat - oceniają analitycy firmy Mintel.

Polska może być platformą do skoku koncernów alkoholowych na rynki Europy Wsch.
fot. Fotolia
  • Źródło polska.mintel.com

Autor: Barbara Woźniak, portalspozywczy.pl
Data: 05-02-2014, 13:27

Polacy piją dużo alkoholu, ale tak jak w większości krajów Europy ich preferencje zmieniają się i odchodzą od picia piwa, a także wódki. I chociaż nadal jest to rynek wódki, to taki który mocno ucierpiał w ostatnim czasie, a co za tym idzie ucierpieli także krajowi gracze na tym rynku.

Konsumpcja wódki w Polsce spada, ponieważ młodzi Polacy szukają całkiem nowych trendów w piciu alkoholu.

W poszukiwaniu nowych zwyczajów alkoholowych młodzi Polacy coraz bardziej opierają się na wzorcach zachodnich i odchodzą od krajowych wódek czystych w kierunku zagranicznych alkoholi kolorowych typu whisky.

Wśród wielu Polaków, dla których coraz ważniejsza jest jakość, a nie ilość, whisky jest też postrzegana jako alkohol premium bardziej niż wódka.

Chociaż Polska szczyci się jednymi z najpopularniejszych wódek na świecie, wiele rynków jest już nasyconych lokalnymi wódkami z niższej półki, co niekorzystnie wpływa na ogólny wizerunek wódek. Również wysokie stawki podatku akcyzowego na wyroby spirytusowe od 2009 roku umacniają sektor alkoholi premium, bo producenci chcą poprawić swoje marże.

Z danych firmy Mintel Global Market Navigator wynika, że wydatki Polaków na piwo w 2012 roku wyniosły 127,7 USD/głowę wobec 132,9 USD/głowę w 2011 roku, 120,7 USD/głowę w 2010 roku, 113,5 USD/głowę w 2009 roku i 138,4 USD/głowę w 2008 roku.

Wydatki na alkohole mocne wyniosły zaś w 2012 roku 92,84 USD/głowę wobec 98,34 USD/głowę w 2011 roku, 98,7 USD/głowę w 2010 roku, 98,9 USD w 2009 roku i 115,4 USD w 2008 roku.

Z kolei wydatki na wina i wina musujące, według szacunków Mintela, wyniosły w 2012 roku 15,59 USD/głowę wobec 13,03 USD/głowę w 2011 roku, 12,06 USD w 2010 roku, 10,95 USD w 2009 roku i 12,85 USD w 2008 roku.

Z danych Stowarzyszenia Polska Wódka (Polish Vodka Association PVA) wynika zaś, że sprzedaż whisky w Polsce wzrosła w 2012 roku o 22 proc. Również Scotch Whisky Association potwierdza, że Polska jest jednym z najszybciej rosnących rynków whisky na świecie.

Europa wschodnia jest jednym z niewielu rynków, które nie są zdominowane przez Diageo i Pernod Ricard.

Analitycy Mintela przypominają, że na rosnącej popularności whiskey w Polsce chce zyskać np. Beam Inc. i wykorzystać rosnący popyt na ten alkohol. W ubiegłym roku podpisał umowę ze Stock Spirits Group (SSG) na dystrybucję swoich kluczowych marek w Polsce.

więcej informacji:

Mintel RSS ALERT    /    Beam Inc RSS ALERT    /    Diageo RSS ALERT    /    Pernod Ricard RSS ALERT    /    Stock Spirits Group RSS ALERT    /    CEDC RSS ALERT    /    Brown-Forman RSS ALERT    /    alkohole RSS ALERT    /    wódka RSS ALERT    /    rynek alkoholu RSS ALERT    /    rynek wódki w Polsce RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.90.12.112
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.