Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Polska Rada Winiarstwa chce, by polskie miody niesycone miały znak GTS

  • Autor: BW, portalspozywczy.pl
  • Data: 18-04-2016, 11:23
Polska Rada Winiarstwa chce, by polskie miody niesycone miały znak GTS
Od 2008 r. znakiem GTS cieszą się miody pitne sycone fot. piaseckivodka.pl

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa skierował 12 kwietnia do ministra rolnictwa wniosek o nadanie miodom pitnym niesyconym znaku Gwarantowana Tradycyjna Specjalność (GTS), którym cieszą się już od 2008 roku miody pitne sycone.

Od 2008 roku producenci miodów pitnych syconych mają możliwość wyróżniania swoich produktów znakiem GTS, natomiast miody pitne niesycone są pozbawione tej możliwości.

Znak GTS, będący marką wyróżniającą tradycyjne produkty jakościowe, byłyby wielką wartością dla miodów niesyconych i dałby im szansę na dodatkową promocję zarówno w kraju jak i zagranicą.

- W opinii Polskiej Rady Winiarstwa wystąpienie o nadanie statusu GTS tradycyjnym polskim miodom niesyconym jest uzasadnione. Wierzymy, że Minister Rolnictwa pozytywnie rozpatrzy nasz wniosek, przekaże go dalej i wesprze w dalszych etapach w Komisji Unii Europejskiej – mówi Jerzy Kwaśniewski, prezes ZP PRW.

Polska jest największym na świecie producentem miodów pitnych wytwarzanych tradycyjnymi metodami. Najbardziej dotkliwe ograniczenie rozwoju tej kategorii, to brak możliwości reklamy obowiązujący całą branżę winiarską.

Miody pitne są napojem alkoholowym znanym od wieków w Polsce, które są wytwarzane jako niesycone i sycone. Historycznie pierwsze miody pitne były miodami niesyconymi - produkowanymi z brzeczki miodowej przygotowanej na zimno. Jednakże z uwagi na duże trudności w procesie produkcyjnym metoda ta straciła na popularności na rzecz sycenia - przygotowania brzeczki miodowej na gorąco.

Tradycja miodów niesyconych jednak nie zaginęła - przykładowo Trójniak Mazurski firmy Mazurskie Miody nagrodzony został złotym medalem w czasie tegorocznej edycji Mazer Cup – największego na świecie konkursu miodów pitnych odbywającego się w Stanach Zjednoczonych. Zastosowanie tej technologii tzn. pominięcie procesu przebiegającego w wysokiej temperaturze pozwala na zachowanie organoleptycznych i zdrowotnych wartości miodów pszczelich.

GTS (Gwarantowana Tradycyjna Specjalność) to europejski znak jakości nadawany produktom, których skład i sposób produkcji odpowiada tradycyjnej praktyce, lub które zostały wytworzone
z tradycyjnie stosowanych surowców. Jest elementem europejskiego systemu oznaczeń, mającego na celu promocję wyjątkowych produktów o wysokiej jakości, powiązanych z tradycją i środowiskiem,
w którym powstają.

Z danych KPMG wynika, że Polacy sięgają po miody wyłącznie okazjonalnie. W ciągu 12 miesięcy do czerwca 2015 r. trunek ten piło zaledwie 27 proc. dorosłych Polaków. Najczęściej okazją są spotkania rodzinne lub towarzyskie, choć często Polacy sięgają po miód także bez szczególnej okazji. Pozostali konsumenci twierdzą najczęściej, że nie mieli okazji do spróbowania miodu pitnego. Tylko co czwarty konsument z tej grupy twierdzi, że miód pitny mu nie smakuje.

Produkcja miodów pitnych w Polsce w ostatnich latach zbliżyła się do poziomu miliona litrów rocznie i chociaż to wciąż niewiele, to w porównaniu z latami 2005-2008 wzrost jest blisko dwukrotny. Dużą część wzrostu wygenerował eksport, czemu pomógł fakt, że od 2008 roku miód pitny jest zarejestrowany przez Komisję Europejską jako "Gwarantowana Tradycyjna Specjalność".

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • aDSdas 20-04-2016, 14:45:
Teoretycznie wszyscy wyżej cenią niesycone jako bardziej aromatyczne i zdrowe.
Z moich doświadczeń nastawiania miodów wynika, że sycone są jednak smaczniejsze - pozbawione są smaku tej "surowizny" miodów przaśnych (surowych). Oczywiście odpowiednio wyleżakowane miody niesycone z czasem również się układają, ale skoro po 50 latach ciężko odróżnić a sycony dojrzewa duuuuużo wcześniej, to wolę sycić - już po roku sycony czwórniak jest przepyszny a niesycony smakuje surowo.

Zobacz wszystkie komentarze (1)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (14 968) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.