REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Polska wódka mogłaby być hitem, a jest niewykorzystaną szansą

  • Autor: Barbara Woźniak, portalspozywczy.pl
  • Data: 11-01-2016, 11:18
Polska wódka mogłaby być hitem, a jest niewykorzystaną szansą
Leszek Wiwała, prezes ZP PPS fot. PTWP

Polska wódka mogłaby być hitem eksportowym, jednak z powodu podwyżki akcyzy przed dwoma laty jest niewykorzystaną szansą – mówi serwisowi portalspozywczy.pl Leszek Wiwała, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy.

REKLAMA

- Po podwyżce akcyzy eksport się załamał. Wcześniej mieliśmy bardzo korzystne perspektywy, co roku był wzrost eksportu o 10-20 proc. -  mówi serwisowi portalspozywczy.pl Leszek Wiwała, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy.

- Podwyższenie akcyzy poza tym, że zaburzyło całkowicie produkcję i łańcuch dostaw, dodatkowo wydrenowało pieniądze z branży, a jak branża nie ma pieniędzy ze sprzedaży krajowej, to trudno mówić o inwestycjach w eksport – dodaje.

Długofalowe perspektywy dla rynku wódki (przed podwyżką akcyzy) wydawały się bardzo korzystne, bo pokazywały, że w ciągu najbliższych 5-10 lat z poziomu ok. 50 milionów litrów obj. mogliśmy pobić historyczne rekordy na poziomie 80 milionów litrów sprzed 30 lat, jednak, aby kontynuować trend wzrostu eksportu trzeba byłoby więcej inwestować, a na to większości krajowych producentów obecnie nie stać.

 Negatywnie na polski eksport wódki zadziałały jeszcze inne czynniki oprócz podwyżki akcyzy.

- Do tego nałożyło się wprowadzenie 70-proc. podatku zdrowotnego na Węgrzech, które były naszym trzecim rynkiem eksportowym. Podatek ten jest strzałem węgierskiego rządu we własną stopę, ponieważ napoje spirytusowe takie jak np. whisky są teraz kupowane nie na Węgrzech tylko w krajach ościennych np. w Austrii, na Słowacji czy w Czechach, gdzie jest taniej – mówi Leszek Wiwała.

- Często jesteśmy oceniani jako branża, która dużo zarabia, bo wódka jest w Polsce droga, droższa niż np. w Niemczech czy w Czechach. Jednak zapomina się o tym, że znakomitą większość tej wartości wódki stanowią podatki, zarówno akcyza jak i VAT – dodaje prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy.

- Nasza wódka mogłaby być hitem eksportowym, a jest niewykorzystaną szansą, tymczasem konkurencja nie śpi. W Wielkiej Brytanii np. obniżono akcyzę o 2 proc. po to, żeby wzmocnić eksport whisky i żeby zakłady miały więcej pieniędzy na inwestycje w promocję zagraniczną , bo pierwszy raz od lat nastąpiło zawahanie w eksporcie whisky – podkreśla Leszek Wiwała.

Wiwała zaznacza też, że na krajowym rynku spada nie tylko kategoria wódki czystej, ale nawet takie kategorie, w których producenci pokładali dość duże nadzieje, czyli napoje spirytusowe o niższej zawartości alkoholu, czyli likiery kolorowe nawiązujące nazwami do wódek, i ta kategoria też spada. Jedyną kategorią, która jeszcze rośnie jest whisky, ale ten wzrost jest na tyle niewielki, że nie ma szans skompensować spadku całego rynku mocnych alkoholi.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

REKLAMA
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (12 470) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 772 049)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH