Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Alkohole i używki

Prezes Ambry: przed rynkiem wina jeszcze 10-20 lat nieprzerwanego wzrostu, proces premiumizacji postępuje

Wino jest postrzegane jako kategoria premium na tle rynku alkoholi, rynek wina w Polsce premiumizuje się, a proces ten wciąż postępuje. Przed rynkiem jest jeszcze 10-20 lat nieprzerwanego wzrostu – ocenia Robert Ogór, prezes Grupy Ambra.

Prezes Ambry: przed rynkiem wina jeszcze 10-20 lat nieprzerwanego wzrostu, proces premiumizacji postępuje
Robert Ogór, prezes Grupy Ambra fot. PTWP

Autor: Barbara Woźniak, portalspozywczy.pl
Data: 19-03-2019, 15:23

- Wino reprezentuje sektory premium, a ponadto wina ma wewnętrzną siłę do premiumizowania się. Bez wielkich inwestycji te procesy premiumizacji występują i konsument, który wchodzi do kategorii wina zaczyna rozpoznawać różnice wartościowe, a następnie przechodzi od win tańszych do droższych. Taki jest proces i cała Europa Północna, czy Ameryka Północna, czyli kraje które nie produkują wina przechodzą podobną ścieżkę – mówi Robert Ogór.

- W Polsce dodatkowo ten poziom konsumpcji jest nadal niski, czyli potencjał rozwoju jest duży i sądzimy, że będzie to 10-20 lat nieprzerwanego wzrostu, tym bardziej, że ten wzrost nie jest skokowy, a organicznie rynek rośnie o 5 proc. rocznie w średnim terminie – dodaje.

I wskazuje, że jedną z sił wzrostu, która kieruje kategorią wina jest to, iż konsumpcja wina jest mocno wpisana w DNA awansu społecznego i to trendy społeczne pchają wino do przodu, a szczególnie rosnące dochody per capita, zwiększający się poziom wykształcenia, a także rosnący wpływ kobiet na decyzje konsumencie, rozwój turystyki, zmiana stylu życia oraz rosnąca skłonność do zakupu dóbr luksusowych.

Dodaje, że średnia cena butelki wina rosła w ostatnich pięciu latach średnio o 2,9 proc. do 15,07 zł za butelkę 0,75l w 2017 r. z 13,43 zł w 2012 r. Najszybciej rosnącym segmentem jest segment win z przedziału 20-30 zł – wzrost wynosi 22,5 proc.

Według danych udostępnionych przez grupę Ambra segment win top premium (powyżej 30 zł za butelkę) stanowił w 2018 roku 4,0 proc. rynku wina (czyli tyle samo ile w 2017 i 2016 roku), segment premium (20-30 zł/butelkę) zwiększył udział do 13 proc. (wobec 12 proc. w 2017 i 11 proc. w 2016 r.), udział segmentu mainstream spadł do 50 proc.  (odpowiednio 51 proc. i 50 proc.), a segment economy skurczył się do 33 proc. (34 i 35 proc.).

Ambra podaje, że pomimo wzrostu spożycia wina na jednego mieszkańca w Polsce, które wynosi 3,2 litra na głowę, wskaźnik ten jest nadal jednym z najniższych w Europie stąd spory potencjał wzrostu. Przykładowo we Francji spożywa się 40,2 litra wina na głowę, we Włoszech 37,4 litra, w Niemczech 24,4 litra, w Szwecji – 23,7 l, Hiszpanii – 22,1 l, Rumunii – 21 l, w Wielkiej Brytanii 19,2 l, a w Czechach 17 l.

W 2017 roku Polacy wydali na zakup wina 2,795 mld zł, czyli o 6,2 proc. więcej niż w w 2016 roku, gdy wydatki wyniosły 2,631 mld zł.

Grupa Ambra jest liderem rynku wina w Polsce oraz czołowym producentem, importerem i dystrybutorem win w Europie Środkowej i Wschodniej. Grupa Ambra prowadzi też w Polsce największą sieć specjalistycznych sklepów winiarskich pod marką Centrum Wina, jest również największym dostawcą win premium do gastronomii. Od tego roku grupa wprowadza też sieć sprzedaży alkoholi mocnych premium pod marką Distillers Limited.

   

Podobał się artykuł? Podziel się!

SPÓŁKI SEKTORA SPOŻYWCZEGO NA GPW

AMBAmbra SA

więcej informacji:

wino RSS ALERT    /    branża winiarska RSS ALERT    /    rynek wina RSS ALERT    /    rynek wina w Polsce RSS ALERT    /    Robert Ogór RSS ALERT    /    Ambra RSS ALERT    /    konsumpcja wina RSS ALERT    /    ceny wina RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.173.48.224
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.