Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Alkohole i używki

Prezes Carlsberg Polska: to trudny rok przez pomysły regulacyjne, a konkurencja spektakularnie silna

Konkurencja na rynku piwa jest i była spektakularnie silna, a mijający rok jest także trudny pod względem regulacyjnym, nie tylko przez słaby sezon - mówi w wywiadzie dla serwisu portalspozywczy.pl Tomasz Bławat, prezes Carlsberg Polska. Pomysł zniesienia akcyzy na cydr określa jako dobry, ale krytykuje plany ograniczenia reklam piwa.

Prezes Carlsberg Polska: to trudny rok przez pomysły regulacyjne, a konkurencja spektakularnie silna
Tomasz Bławat, prezes Carlsberg Polska fot. Carlsberg Polska

- Konkurencja oczywiście jest i była spektakularnie silna już w przeszłości. Zmiany właścicielskie nie miały na to wpływu - mówi w wywiadzie dla serwisu portalspozywczy.pl Tomasz Bławat odpowiadając na pytanie czy w branży piwnej coś się zmieniło od czasu wejścia do Polski japońskiego koncernu Asahi.

- Mijający rok jest za to trudny pod względem regulacyjnym – sporo było i jest niewiadomych jak np. podatek od wody. I o ile jest pewna normalizacja w otoczeniu konkurencyjnym, o tyle w otoczeniu regulacyjnym jest dużo nowych pomysłów – dodaje.

Pomysł dobry, pomysł zły

Mówi też, że np. rządowy pomysł regulacyjny odnośnie zniesienia akcyzy na cydry to akurat dobry pomysł, bo pomoże sektorowi jabłek, a branży piwnej nie zaszkodzi, jednak pomysł ograniczenia reklam piwa to de facto zakaz reklamy piwa.

- Skala sprzedaży cydrów jest nadal niewielka – około 80 tys. hektolitrów rocznie wobec ponad 37 milionów hektolitrów piwa. Dynamika jego sprzedaży rok do roku spada. Cydr zatem nie odbiera konsumentów kategorii piwa.  Propozycja zniesienia akcyzy na cydry jako pomysł na zwiększenie dynamiki sprzedaży jabłek, wydaje się dobry. Piwu to nie zaszkodzi, a jabłkom mogłoby pomóc – mówi Tomasz Bławat.

- Z kolei pomysł ograniczenia godzin nadawania reklam piwa z 20.00 na 23.00 to de facto zakaz reklamy. To moim zdaniem drastyczny ruch, który niestety nie rozwiąże sytuacji. Wbrew twierdzeniom projektodawców, skutkiem zakazu reklamy nie będzie zmniejszenie konsumpcji piwa, ponieważ nie występuje związek pomiędzy nakładami reklamowymi a konsumpcją. Polski rynek piwa jest już mocno uregulowany zapisami ustawy o wychowaniu w trzeźwości. Jest też rynkiem nasyconym, dojrzałym i niezwykle konkurencyjnym - dodaje.

- Z danych jasno wynika, że zwiększone nakłady na reklamę, wydłużenie czasu antenowego i większa liczba kontaktów widzów z reklamą piwa nie przekładają się na większą sprzedaż i wzrost kategorii. Jako producenci wykorzystujemy reklamę do budowania przewagi konkurencyjnej swoich marek i informowania o nowościach, a nie do zwiększania rynku, który od 5 lat jest stabilny, a w 2017 spada – mówi również prezes Carlsberg Polska.

Tegoroczny sezon letni był słaby dla branży – zimny, z deszczową pogodą. Bardzo słaby był maj, czerwiec i lipiec - dlatego też zmieniły się szacunki co do zachowania rynku w całym 2017 roku.

Tomasz Bławat mówi, że rynek piwa w Polsce spadł w ciągu dziewięciu miesięcy 2017 roku aż o 3,5 proc. pod względem wolumenu i do końca tego roku już nie odrobi tych spadków, stąd zmiana prognoz na cały rok - zamiast wzrostu będzie spadek na poziomie około trzech procent.

Carlsberg Polska jest jednym z trzech największych graczy na rynku piwa w Polsce z udziałem w rynku na poziomie ok. 20 proc. Największym producentem piwa w Polsce jest Kompania Piwowarska (japońska grupa Asahi), na drugim miejscu jest Grupa Żywiec (grupa Heineken), a Carlsberg Polska na trzecim.

Carlsberg Polska jest oddziałem duńskiej firmy Carlsberg działającej od 1847 roku – w tym roku przypada 170. rocznica jej powstania.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

piwo RSS ALERT    /    browary RSS ALERT    /    branża piwna RSS ALERT    /    rynek piwa RSS ALERT    /    rynek piwa w Polsce RSS ALERT    /    reklama piwa RSS ALERT    /    zakaz reklamy piwa RSS ALERT    /    akcyza na alkohol RSS ALERT    /    akcyza na cydr RSS ALERT    /    Tomasz Bławat RSS ALERT    /    Carlsberg Polska RSS ALERT    /    akcyza RSS ALERT

KOMENTARZE (2)

  • aaa 2017-12-08 09:41:53
    Trudny przez \"pomysły regulacyjne\" ?! A w czym \"pomysły\" przeszkadzają? Prawda jest taka, że ludzie żeby się schlać kupują tańsze piwo, a ci, którzy piją, nie chcą pił takiego łajna. Na szczęście odradzają się małe browary tworzone przez pasjonatów smaku.
  • Pułkownik 2017-12-08 11:36:04
    Cała nadzieja w Wośku

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.147.142.16
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

portalspozywczy.pl w social media

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.