Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Prezes ZP PPS: Eksportujemy blisko połowę mniej wódki niż w 1985 r.

  • Autor: ŁR, portalspozywczy.pl / KPMG
  • Data: 19-12-2014, 15:27

Dwieście lat temu Napoleon Bonaparte powiedział swoim żołnierzom - „Jeżeli już macie pić, to pijcie jak Polacy". Słowa te oznaczały uznanie dla umiejętności zachowania umiaru. Obecnie tzw. polskie picie ma niestety odmienną treść. Jednak negatywny wizerunek przeciętnego rodaka nadużywającego wódki to fałszywy stereotyp, który wywodzi się z PRL-u - zauważa Leszek Wiwała, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy w komentarzu do raportu „Rynek napojów alkoholowych w Polsce 2014" przygotowanego przez KPMG Polska.

- Przez kilkadziesiąt lat w menu na rynku alkoholowymi dominowała czysta wódka. Była jedną z nielicznych rozrywek, choć w latach 80-tych objęto ją reglamentacją kartkową. Jako wyraz obywatelskiego sprzeciwu w całym kraju rozwijała się wówczas „domowa produkcja" na użytek własny lub czarnorynkowy handel. Takie było tło społeczno-historyczne powstałej w trakcie stanu wojennego ustawy o wychowaniu w trzeźwości i zapobieganiu alkoholizmowi, która do dziś określa zasady funkcjonowania rynku alkoholi w Polsce - przypomina Leszek Wiwała.

- Głównym celem ustawy nadal jest ograniczenie spożycia alkoholu oraz zmiana struktury na rzecz większego udziału w konsumpcji napojów niskoprocentowych. W kolejnych latach nierówne traktowanie napojów spirytusowych w przepisach pogłębiało się m.in. w zakresie stawek akcyzy, prawa do reklamy, informowaniu o sponsorowaniu, zezwoleń na sprzedaż. Chociaż w Polsce alkohol ciągle jest utożsamiany z wódką, to już od 1998 roku liderem rynku pozostaje piwo - dodaje.

W 2013 roku statystyczny mieszkaniec wypił 6l wina, 8l napojów spirytusowych i 98l piwa. Jednocześnie to mocne alkohole są najbardziej obciążoną podatkowo kategorią. - Kolejne podwyżki akcyzy na napoje spirytusowe w latach 2005, 2009 i 2014 doprowadziły do tego, że dziś stawka akcyzy w Polsce jest wyższa niż we wszystkich państwach sąsiednich, łącznie z Niemcami. Biorąc pod uwagę wysoką wrażliwość cenową Polaków oraz konkurencję ze strony producentów nielegalnego alkoholu, branża spirytusowa jest najmniej rentowną częścią sektora spożywczego - wskazuje prezes ZP PPS.

W latach 2008-2012 upadło 8 polmosów, a 10 firm prywatnych zrezygnowało z produkcji napojów spirytusowych. - Na rynku funkcjonuje tylko 27 mikroprzedsiębiorstw, podczas gdy np. w Niemczech jest to ok. 20 tysięcy. Eksportujemy blisko połowę mniej wódki niż w 1985 roku, ale stopniowo poprawiamy wyniki na światowych rynkach. Najpoważniejszą trudnością dla przedsiębiorców z branży spirytusowej są skomplikowane procedury podatkowe oraz wysoka stawka akcyzy, która stanowi ponad połowę ceny produktu - ocenia ekspert.

- Ograniczone możliwości komunikacji nie dają producentom równych szans w konkurowaniu na rynku. Jednocześnie Polska pozostaje krajem z ciągle dużą szarą strefą. Według różnych statystyk obejmuje ona 10-15 proc. legalnego rynku mocnych alkoholi. Jest jednak światełko w tunelu. Przykład sukcesu szkockiej whisky pokazuje, że inwestowanie w narodowy alkohol się udaje i przynosi korzyści nie tylko dla przedsiębiorców, ale całej gospodarki - dodaje.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 928) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.