Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Alkohole i używki

Prezes ZP PPS o rynku alkoholi mocnych i eksporcie w 2018, trendach konsumenckich oraz o polskości wódki (wywiad)

Witold Włodarczyk, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy mówi w wywiadzie dla serwisu portalspozywczy.pl o branży spirytusowej, rynku i eksporcie w 2018 roku, o trendach konsumenckich, a także o tym jak podejść do tematu polskości polskiej wódki.

Prezes ZP PPS o rynku alkoholi mocnych i eksporcie w 2018, trendach konsumenckich oraz o polskości wódki (wywiad)
Witold Włodarczyk, prezes Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy fot. ZP PPS

Jak wyglądał 2018 rok w branży spirytusowej? Jaki był wzrost rynku?

Rok 2018 w branży alkoholi mocnych był rokiem kontynuacji trendów, jakie zarysowały się wcześniej. Nie spodziewaliśmy się znaczących wahań, jeśli chodzi o wielkość sprzedaży i one w rzeczywistości nie nastąpiły. Rynek jest stabilny, a nawet powiedziałbym, że nasycony. Szans upatrujemy raczej w zwiększeniu wartości niż wolumenu sprzedaży.

Sprzyja temu obserwowana od kilku lat zmiana sposobu konsumpcji i upodobań Polaków w tym zakresie. Społeczeństwo jest coraz zamożniejsze, coraz więcej podróżujemy, próbujemy nowych smaków, eksperymentujemy. Dla konsumenta coraz bardziej liczy się jakość produktu.

Efektem tego jest widoczna premiumizacja. Kupujemy droższe alkohole w mniejszej ilości. Przykładem może być whisky, która notowała dwucyfrowe wzrosty sprzedaży.

Obecnie segment premium jest drugim pod względem sprzedaży, wyprzedzając segment ekonomiczny. Znaczenia nabierają też inne alkohole „kolorowe”. Znacząco powiększyła się paleta wariantów wódek smakowych, które odgrywają coraz większą rolę w portfolio producentów, choć wódki czyste to wciąż ponad 50% sprzedaży w tej kategorii.

Z czego wynikają dwucyfrowe wzrosty sprzedaży whisky?

Polacy kupują coraz więcej alkoholi z wyższej półki, co wynika z jednej strony z zasobniejszego portfela, a z drugiej strony zapewne też z tego, że konsumenci są ciekawi nowych smaków tych droższych alkoholi. To w dużej mierze efekt boomu turystycznego i zagranicznych wojaży rodaków. Premiumizacja jest z roku na rok wyraźnie rosnącym trendem i myślę, że tak długo jak nie będziemy mieli recesji, to będzie się ten trend ładnie rozwijać.

Co jeszcze przyniósł ubiegły rok dla branży spirytusowej?

Rok 2018 przyniósł znaczące zmiany w prawie. Najistotniejsza było wprowadzenie możliwości ograniczania przez gminy godzin nocnej sprzedaży alkoholu. Miało to prowadzić – w zamyśle legislatorów – do ograniczenia nieodpowiedzialnej konsumpcji i poprawy bezpieczeństwa publicznego.

Na etapie prac legislacyjnych, kolejny raz zwracaliśmy uwagę, że restrykcje i zaostrzanie prawa, nie są odpowiednią drogą to poprawy świadomości społecznej w tym zakresie. Tylko systematyczna edukacja i informacja wszystkich zaangażowanych stron może przynieść efekt w postaci ograniczenia zjawisk niepożądanych wiązanych ze spożywaniem alkoholu.

więcej informacji:

wódka RSS ALERT    /    branża spirytusowa RSS ALERT    /    rynek wódki w Polsce RSS ALERT    /    Witold Włodarczyk RSS ALERT    /    ZP PPS RSS ALERT    /    Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy RSS ALERT    /    eksport wódki RSS ALERT    /    polska wódka RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.84.243.246
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.